5. februára 2017

Kniha mesiaca │január │Hurt, Tabitha Suzuma

Kniha mesiaca január, Hurt - Tabitha Suzuma
Moja recenzia tu.

5 + 1 dôvodov, prečo sa oplatí prečítať Hurt:

• Žiadne, žili šťastne až do smrti sa nekoná. Ak ste zvyknutí na knihy so šťastným koncom, kde je všetko ocukrované a hlavní hrdinovia skončia tak, že sa vezú na chrbtoch jednorožcov až k dúhe, tak vás sklamem, ale tu sa nič také nekoná. Keď dočítate túto knihu budete si želať, aby mala iný koniec, aby celý príbeh dopadol inak. Na druhej strane, tento koniec sa tam tak hodil! Žiaden iný by nebol taký dobrý.

• Ak máte chuť, aby vám niekto vytrhol srdce a podupal dušu, tak ste na správnej ceste. Pri čítaní Hurt doslova človek cíti fyzickú bolesť. Tento príbeh je silný, tragický, surový, krutý a dokonale odlišný od ostatných contemporary / YA, ktoré sa vám dostanú do rúk. Súcítite s hrdinami a všetko, čo prežívajú sa vás dotýka. Tabitha Suzuma sa vie perfektne pohrať s emóciami čitateľa a presne vie, čo na nás bude platiť. Takže ak milujete knihy, ktoré sú smutné a pochmúrne, tak ako ja, tak odporúčam Hurt.

• Tabitha Suzuma píše o sociálnych problémoch v spoločnosti. Nehovorím, že vždy budete súhlasiť s jej názormi, ale vie ich pekne podať bez toho, aby vás nútila meniť ten váš. Má odvahu, pretože často krát sa vrhá do kontroverzných tém, ktoré sa nepočúvajú či nečítajú ľahko. Ale sľubujem vám, že po prečítaní Hurt sa budete chcieť pustiť do všetkých jej kníh. A aj keď vám jej príbehy neprevrátia svet hore nohami, možno vám zmenia názor a niečo vám do života určite dajú. Tabitha vie tému svojej knihy prebrať do hĺbky, vie písať citlivo, ale keď je to potrebné, vie byť aj tvrdá a kritická. Má jednoducho talent.

• Páči sa mi, akým spôsobom Tabitha napísala Hurt. Nechávala nám od začiatku samé náznaky. Ona nám dopredu hovorí ako príbeh skončí, len mnohí čitatelia tým slovám nevenujú pozornosť. Počas čítania sa snažíte pozbierať rozhádzané kúsky a zložiť ich dokopy, aby ste zistili ako sa kniha skončí alebo ako bude pokračovať, ale Tabitha vás aj tak prekvapí. Aj tak vytvorí niečo, čo by ste vôbec nečakali. Autorka vás bude až do konca naťahovať a vy si budete robiť nesprávne a falošné závery. Celé jej riešenie problému a jej zápletky vás dostanú.

• Tabitha vytvára uveriteľné postavy. Najviac sa zameriava na tie, ktoré rozprávajú dej. Mathéa milujem a precítila som s ním všetky emócie. Budete sa s ním tešiť, ale aj smútiť. Často krát sa stáva, že autori sa dostatočne nevenujú svojim postavám. Podobajú sa jedna na druhú a vy ich od seba viete odlíšiť len vďaka farbe vlasov alebo podobnej hlúposti. Myslím, že u Tabithy je to iné preto, lebo ona sama má vzťah so svojimi postavami, pozná ich do hĺbky a tak nám vie lepšie predostrieť ich myšlienky a zoznámiť nás s nimi.

( • Konečne aspoň jedna kniha, kde sa hlavná postava nevenuje futbalu, bejzbalu, basketbalu, ale skokom do vody. Časti, kde Mathéo skákal a cvičil sa mi páčili najviac. Tabitha vie ako na skvelé opisy, ktoré nenudia! )

xoxo, Maťa

Odporúčaná literatúra s rovnakou alebo podobnou témou – Charlieho malé tajomstvá, Zakázaná láska, It's Kind of a Funny Story