16. januára 2017

Ako rozprávať v cudzom jazyku prirodzenejšie?


Rozhodla som sa začať novú rubriku o učení sa cudzieho jazyka. Nie som žiaden expert, sama mám v jazyku medzery, ale myslím, že mám už vypracovaný dobrý systém, ktorý mi pomáha. Myslím, že z neho budete môcť čerpať aj vy a vyskúšať nejaké moje tipy a rôzne rady a poskladáte si tak vlastný systém, ktorý by vám mohol pomôcť.


V dnešnom článku sa budeme zameriavať na to, aby ste boli s jazykom v určitom súzvuku - aby vám bol daný jazyk, ktorý sa učíte, prirodzený a to znamená, že sa v cudzom jazyku musíte naučiť premýšľať. Musíte odstrániť tú malú zábranu vo vašej mysli a brať cudzí jazyk ako vašu súčasť, akoby ste už odjakživa hovorili dvoma, troma alebo viacerými jazykmi.

Ja sama mám niekedy problém hovoriť plynule bez toho, aby som nepremýšľala nad tým, čo poviem a neprekladala si to v hlave. Keď hovoríte vo svojom materskom jazyku, nepremýšľate nad gramatikou alebo použitím vhodného slova. Jednoducho hovoríte, lebo je to pre vás prirodzené. A toto chcú všetci dosiahnuť aj v cudzom jazyku. Tak si prejdime pár jednoduchých cvičení, s ktorými by ste mali začať:

1. Keď budete sedieť u vás v kuchyni, keď budete cestovať autobusom, keď si pôjdete zabehať, nájdite si malé miesto vo vašej mysli na toto cvičenie. Porozhliadnite sa okolo seba a každej veci, ktorú vidíte, priraďte ekvivalent v cudzom jazyku. Ja teraz sedím vo svojej izbe a pozerám okolo seba a pomenúvam veci - lamp, desk, pencils, pens, pencil holder. Takto postupujte a menujte všetko, čo vidíte okolo seba. Presuňte sa do inej miestnosti alebo na iné miesto a urobte to isté. Cvičíte si tak každodennú slovnú zásobu.

2. Druhý krok som sa naučila od lektora angličtiny v škole. Nepotrebujete sa vždy obzerať okolo seba a menovať veci. Vezmite si obľúbený časopis alebo online magazín a nájdite si jeden obrázok, ktorý vás zaujme. Ja som si vybrala napríklad tento.


A teraz opíšte slovami čo vidíte, stačí menovať. Prvé slovo, ktoré mi napadlo je - family (rodina). Ďalej - mom (mama), dad (otec), daughter (dcéra), son (syn). Ideme ďalej a zameriame sa na ženu naľavo, na mamu a môžete postupne pridávať aj prídavné mena - long hair (dlhé vlasy), blond hair (blond vlasy), face (tvár), eyes (oči), nose (nos), grey sweater (šedý sveter), shirt (košeľa). Postupne si takto prejdite celý obrázok. Je to ako maľovať slovami obrázok, ktorý vidíte pred sebou. Každý jednu vec si povedzte do detailov - napríklad sa zameriame na tvár - face. Čo je na tvári? Pokožka - skin. Aká môže byť tá pokožka? Pale - bledá. Flawless - bezchybná. Ďalej chcem opisovať oči. Vidím veľké oči - big eyes. Tie oči sú modrej farby - blue eyes. Viečko - eye lid. Dúhovka - iris. Zrenička - pupil. Jedným-dvoma slovami tak opíšete každý detail na jednej veci.

3. Už v druhom kroku ste mohli zapojiť aj dve slová na opisovanie. Teraz skúste tvoriť jednoduché vety. Pozriem sa na ženu na obrázku a poviem si - Her her is really long (Jej vlasy sú fakt dlhé). She is happy (Je šťastná). She is wearing grey sweater (Má na sebe šedý sveter). Tvorte jednoduché vety a keď si nimi budete istí, prejdite na ťažšie. Pridávajte viac prídavných mien, viac slov do jednej vety. Nemusíte len opisovať vzhľad človeka alebo veci. Vytvorte jednoduché vety aj na činnosti, ktoré ľudia robia.

4. Zase sa vrátime k nášmu obrázku. Tí, ktorí ste na strednej určite opisujete obrázok. Neviem ako v Česku, ale na Slovensku je opis obrázka alebo vymyslenie príbehu z obrázkov súčasť maturitnej skúšky. Takže pozrite na obrázok a vymýšľajte si príbeh. Tie jednoduché vety, ktoré ste predtým tvorili teraz musia navzájom súvisieť. In the picture, I can see a big family. Mom is a good cook. She always makes delicous pancakes. Dad is a policeman. He is very brave (Na obrázku vidím veľkú rodinu. Mama je dobrá kuchárka. Vždy urobí chutné palacinky. Ocko je policajt. Je veľmi odvážny). Zo začiatku naozaj stačia veľmi jednoduché vety. Postupne budete sami pridávať viac slov a vytvárať zložitejšie konštrukcie. Ide o to, aby ste si na jazyk zvykli a myslenie v ňom vám bolo prirodzené.

5. Pomyslite na svoju obľúbenú filmovú postavu, na herca, speváka, na celú kapelu a predstavte si, že máte možnosť s nimi urobiť interview. Alebo si predstavte, že máte len možnosť porozprávať sa s nimi. V hlave takto môžete odvíjať aj hodinové rozhovory. Vymýšľajte otázky, ktoré by ste sa ich spýtali, ale zároveň si aj vymýšľajte ich odpovede.

A: Hey! What's your name?
B: My name's Jeon Jungkook.
A: I knew it! BTS' member, right? I'm a big fan.

Čím dlhšie, tým lepšie. Nemusíte to robiť len v mysli. Robte takéto cvičenia aj nahlas napríklad vo svojej izbe, keď budete sami doma. Možno to znie zvláštne, ale ak nemáte možnosť rozprávať sa s rodeným hovoriacim, tak musíte nájsť iné spôsoby ako rozprávať. A tých pár hodín za týždeň v škole alebo na jazykovom kurze stačiť nebude.

6. Ak používate diár, radím vám, aby ste si jednotlivé každodenné úkony, stretnutia alebo úlohy písali v cudzom jazyku. Ak si píšete denník, radím, aby ste si ho začali písať v cudzom jazyku. Takto sa s tým jazykom budete stretávať naozaj stále a budete ho využívať každý deň.



Ak tomu budete venovať každý deň len polhodinu, alebo menej 20-15 minút, uvidíte aké to bude na ďalší deň a potom ľahšie. Nebudete prekladať, nenastane trápne ticho, pretože nebudete vedieť, čo povedať. Pôjde vám to prirodzenejšie.

Veľa šťastia,

xoxo, Maťa

2 komentáre :

  1. Pravda, nicméně nejdůležitější je mluvit. Nevím proč, ale spousta českých učitelů angličtiny vede trend - nejdřív se naučíš perfektně gramatiku, kterou nepoužívají ani rodilí mluvčí a až pak se začne konverzovat. To je samozřejmě kravina. Anglicky může na papíře a pro sebe umět sebelépe, ale největší krok je překonat ten strach z mluvení cizím jazykem. A ten překonáme jen tak, že budeme mluvit a mluvit a mluvit :)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top