20. decembra 2015

Kečupové oblaky │Chcem zachrániť vraha z Texaskej väznice...


Dámy a páni, milí čitatelia, mačky, psy a korytnačky.

Venujme minútku alebo dve obdivovaniu tejto nadúpanej obálky. Hovorí sa, že v jednoduchosti je krása a presne takto má vyzerať obálka knihy. Na poličke v obchode zaujme a človek si ju hneď vezme do rúk.  Navyše kuk na tie krásne červené vtáčiky na... hrane? Knihy. Teraz je fakt trápne, že neviem povedať odborný názov. Moja prvá myšlienka bola: „Aha, Drozdajka.“ Až neskôr som sa dozvedela, čo tie vtáčiky znamenajú.


Musím vám tiež povedať, že čítať túto knihu na verejnosti je fakt zábava. Ľudia sa tak delili na dve skupiny:

1. skupina: „Jéé, čo to čítaš?“
2. skupina: „To je kuchárska kniha?“

Vtipálci tí dnešní ľudia. Prejdem už na recenziu.

Pán Harris, predpokladám, že je Vám asi nepríjemne z toho, čo bude nasledovať, hniezdite sa na posteli a stavím sa, že Vaša posteľ vŕzga, lebo pohodlie kriminálnikov asi nepatrí medzi finančné priority väzníc.

Kniha Kečupové oblaky je o babe Zoe. Nie je to jej skutočné meno, len vymyslené. Píše totiž listy chlapíkovi do väznice a spovedá sa mu zo svojich činov (* Teraz sa preklikávam na anotácie na internete, aby som vedela, čo môžem povedať a čo nesmiem). Zaľúbila sa do dvoch chalanov, ale toho druhého ľúbila viac (team Aaron!). A jej netradičný príbeh spočíva v tom, že zapríčinila smrť jedného z nich. A tak o tom píše Stuartovi Harrisovi, ktorý sedí vo väznici v Texase, a myslí si, že jej porozumie, pretože aj on je zodpovedný za smrť niekoho blízkeho.

Kniha, ako sa už spomínalo, je písaná v listoch. Každý list začína tým, ako sa Zoe prihovára Stuartovi, a potom rozpráva svoj príbeh, ktorý delí na niekoľko časti. Takýto formát knihy mám rada, pretože je taký netradičný ako denníkové zápisky, reportáže, novinové články a takto knihu autor aspoň obohatí.

Neberte to v zlom, len si neviem predstaviť, že by ste v cele smrti mali veľa priateľov a tiež si viem predstaviť, že to nie je práve to najzábavnejšie miesto, kde by si všetci rozprávali vtipy a hajfajvovali si cez mreže na celách. 

Fúú. Človek si myslí, že to bude ťažká téma na čítanie a kniha plná depresie, ale opak je pravdou. Počas toho ako Zoe rozpráva svoj príbeh som si uvedomila, aké ťažké je napísať tínedžerskú postavu, ktorá by bola uveriteľná. Má pätnásť a viete ako to je... párty, chalani a alkohol. Nesnaží sa byť dokonalou knižnou hrdinkou, je to jednoduché dievča, ktoré predsa robí chybí tak, ako my všetci, a preto som si ju obľúbila. To už je čo povedať. Väčšinu YA hrdiniek by som najradšej nakopala do zadnej časti tela a to sú staršie a tak by mali mať viac rozumu ako Zoe.


Jej rozprávanie a opisy sa mi veľmi páčili. Oddelili ju tak od iných hrdiniek. Nemala s ostatnými nič spoločné a aj to je plusom. Jej myšlienky by som vedela rozlíšiť medzi kopou ostatných. Existuje už veľká kopa YA kníh, no Zoe sa určite prebojuje dopredu so svojou jedinečnosťou.

Istým spôsobom sa mi Kečupové oblaky podobajú na knihu Dám ti aj slnko od autorky Jandy Nelson. Okrem problémov Zoe a jej života sa v knihe riešili aj rodinné problémy, presne tak isto ako u slnka. Niektoré young adult knihy sú v tomto veľmi povrchné. Hrdina alebo hrdinka sa príde domov len vyspať a najesť a o jej rodine si môžeme domýšľať pekné slohovky. Jej rodina mala charakter, riešila problémy, ktoré sú reálne a ktoré postihnú množstvo rodín, preto kniha nebola len obyčajná zlátanina cukru a pekných chalanov. Každá postava mala vlastný príbeh a vlastnú dušu a to mnohým knihám chýba.

"Takže toto je moment, keď mi máš dať svoje telefónne číslo," zašepkal Aaron, "bez toho, aby som si ho musel vypýtať."

Áno, ešte som zabudla spomenúť trojuholník, ktorý mi neprišiel aký sílený ako u iných kníh formou: „Dám tam ešte jedného chlapca, aby to nebolo také suché. Však čo, aj v realite to funguje tak, že dievča sa zamiluje do dvoch a nevie si medzi nimi vybrať.“ Zoe presne vedela, čo chce, len sa do toho kus zaplietla a nevedela sa vymotať. A úprimne, necítili ste sa tak niekedy aj vy?

Myslím si, že to bola veľmi zlatá kniha a radi sa medzi najobľúbenejšie v tomto roku.

Annabel Pitcher, 2015, Slovart
brožovaná väzba, 288 strán
young adult
- V recenzii boli použité ukážky z knihy
- Navštívte: autorkin webautorkin twitter
- Poprosím Vás, aby ste nekopírovali moje fotky a recenziu!

9 komentárov :

  1. Jéj, pekná recenzia. Normálne som dostala chuť si túto knihu prečítať. Začiatok recenzie je super. Kuchárska kniha. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Dúfam, že sa k nej dostaneš čo najskôr :)

      Odstrániť
  2. Právě ji dočítám a také se mi líbí:).

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Anonymný20/12/15

    Super recenze :) . Zaujal mě hlavně ten název a obal a knížku si nejspíš přečtu :D

    Na blogu je právě soutěž o knížku Selekce! :D
    http://thereviewsforbooks.blogspot.cz/2015/12/vanocni-soutez-selekce.html

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Anonymný20/12/15

      Právě jsem zjistila, že není v češtině :/ :/ .. Tak uvidíme jestli se mi bude chtít číst slovensky :D

      Odstrániť
    2. Ahoj, kniha je v češtine :) Volá sa Kečupová mračna :)

      Odstrániť
  4. Tá kniha má super názov :-D Ja som dostala pod stromček nech sneží a už sa na ju aj chystám čítať :-)
    stylebymyself.blogspot.com

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak k t tej knihe by som sa chcela dostať aj ja :D Zisťujem, že som toho od Greena ešte veľa neprečítala :D

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top