3. apríla 2015

Zlodejka kníh │Slová ju inšpirovali...


„Ježíšmarjájozef!“ komentovala to ječivě jedna dívka, „vždyť ona ho zabije!“
Liesel ho nezabila.
Ale skoro se jí to povedlo.

Poznáte niekto ten pocit, keď prečítate knihu, snažíte sa napísať recenziu alebo vyjadriť svoj názor, ale nejde vám to, pretože v mysli vám stále víri ten koniec, ktorý vás tak dostal? Niekedy sa proste oplatí prečítať viac ako štyristo stranovú knihu pre jej výnimočne nádherný koniec, ktorý vám našepká, prečo aj zvyšok knihy stál za to. Nebudem vám klamať – táto kniha vo vás zanechá veľmi melancholické pocity. Síce som pred jej čítaním videla film a tak som vedela, čo sa bude diať, ale predsa len som si hlúpo a naivne navrávala, že možno v knihe to bude celé inak. Áno. Ostalo to len mojím želaním.


Príbeh hovorí o Liesel Memingerovej, dievčatku, ktoré prichádza do nemeckého mesta Molching. Žije s novými rodičmi – s Hansom a Rosou Hubermannovcami a postupne si zvyká na svoj každodenný stereotyp – škola, futbal na Himmel Strasse, schôdzky Hitlerjugend, kde patrila do dievčenského zväzu a Rudy, jej najlepší kamarát. Zatiaľ to vyzerá dosť jednoducho, nie? No príbeh je zasadený do obdobia druhej svetovej vojny, takže nad Lieseliným životom visí  tieň nacistického Nemecka a Adolfa Hitlera. Čo však potrebujete vedieť je to, že príbeh je:

a) O dievčati 
b) O akordeonistovi
c) O Nemcoch
d) O Židovi
e) A o množstve krádeži


„Ale no tak, Arthure.“
„Nechci nic slyšet, Andy.“
„Ježíšikriste.“
„Ten taky nechce nic slyšet.“

 Keď som začala čítať Zlodejku kníh, prekvapil ma rozprávač knihy. Málokedy sa kladie na
rozprávačov príbehu veľký dôraz. Sú to nezúčastnení diváci, ktorí sledujú dianie a hlavné postavy. Rozprávačom tejto knihy je Smrť, ktorá je svedkom tohto príbehu a ktorá sa stretla s Liesel trikrát. Bola taká nezúčastnená, robila si svoju prácu a popritom vedela ukázať aj trochu súcitu. Páčilo sa mi, ako bol príbeh podaný – presne ako len nejaké prerozprávanie. Mnoho autorov v súčasnosti nedbá tak prísne na kompozíciu, o akej sa učíme v škole. Preto sa mi zdá štýl mnohých dnešných autorov za originálny. Táto kniha nemá obrovskú zápletku a zvraty, z ktorých padnete na zadok. Je to prerozprávanie životného príbehu – silného a veľmi emotívneho, v ktorom nájdete aj príbehy ďalších postáv a celé ich nažívanie. Chýbalo mi tam však viac dialógov, ale keď tak nad tým spätne premýšľam, možno to takto bolo lepšie. Tiež sa mi zdal vzťah Liesel a Rudyho lepšie ukázaný vo filme, ako v knihe.

Prišlo mi vtipné, že je ťažké nájsť v dnešnej dobe na internete nejakú nemeckú knihu, s ktorou by ste sa mohli začať zlepšovať presne tak, ako to robíme s angličtinou. Myslím si, že Zlodejka kníh je na začiatok veľmi dobrá voľba – pochytila som zopár nemeckých slovíčok a veľmi jednoduchých fráz, ktoré ostali nepreložené. Bolo to pre mňa veľmi pozitívne, pretože to vo mne budilo taký... nemecký dojem.

Myslím, že já a ta dívka jsme teď přátelé. Měla narozeniny, ale dárek dala ona mně.
Díky tomu jsem pochopil, že ten nejlepší, kdo nade mnou kdy stál, vůbec není muž...


Pre knihomoľov je naozaj prínos, keď nájdu knihu o knihách. Knihy boli v tejto knihe tiež dôležitý námet a predstavovali pre Liesel to isté, čo pre nás. Chvíľkový únik z reality, aj keď tá jej bola krutá a neúprosná. V slovách nachádzala silu a moc a vedela ich využiť vo svoj prospech. Liesel knihy milovala, no tiež vedela byť vernou priateľkou a úžasnou dcérou.


Vždy som tvrdila a aj budem tvrdiť, že najlepší trik v knihách sú trpiaci detskí hrdinovia. Trhá to človeku srdce presne tak isto, ako keď sa pozeráte na týraného psíka. Príbeh Liesel vie chytiť za srdce. Môžete sa po dočítaní hodiť o zem a búchať do nej päsťami a nariekať, že je to všetko nespravodlivé, ale všetci čitatelia skôr či neskôr pochopia, že tieto konce, ktoré zdanlivo neznášame, sú pre knihy úplne neprekonateľné.


Pořád svírala tu knížku.
Zoufale se držela slov, která jí zachránila život.



- V recenzii boli použité ukážky z knihy.
- Navštívte: autorov twitter 
- Pozrite si: filmový trailer
- Poprosím Vás, aby ste nekopírovali moje recenzie a fotky! 

14 komentárov :

  1. ÚPLNE súhlasím. Tiež pre mňa nebolo ľahké napísať recenziu (A to som ju nepísala ani tak dávno), pretože tie feels z konca... Zlodejka kníh bola úžasná kniha, jedna z najlepších, čo som kedy chytila do ruky. Pekná recenzia :)

    Zonia's Book World

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne :3 A súhlasím... proste k tomuto sa úplne hodí, keď povieš feels!! :D

      Odstrániť
  2. Veru, veru.. ja som dokonca na túto knihu ani recenziu nenapísala.. iba menšie zhrnutie. Príliš emočný príbeh a koniec koncov ma síce kniha veľmi očarila, nedokázala som to spísať. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som si chvíľu myslela, že proste sa na recenziu vykašlem a nebudem ju písať, ale nakoniec to nejako šlo :D

      Odstrániť
  3. Plně ti rozumím na tuto knihu nejde jen tak nalepit nálepku s hodnocením. Jakmile jsem tuto knihu dočetla příběh, byla jsem plná emocí a byla jsem upřímně řečeno v šoku. Tento spisovatel má rozhodně dar a já jsem rád, že nám jej předává pomocí literatury :)
    Závěrem rozhodně děkuji za super recenzi, moc hezky se četla :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne a súhlasím, chcela by som si od Zusaka ešte niečo prečítať :)

      Odstrániť
  4. Achjo, měla bych se vážně stydět! :D Ještě jsem nečetla a ani film neviděla... Filmů se rodí každý měsíc tolik, že to nestíhám brát, a pak k tomu ještě těch knih... no, už bych si měla připravit místo, kde bych se koukla. I učitelka se mě už ptala, zda knihu nemám, že by si jí ráda přečetla...

    Skvělá recenze. :)
    Anika Rodriguez

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Skús to, mne sa to veľmi páčilo a tiež som si na to dlho hľadala čas :D

      Odstrániť
  5. Zbožňujem túto knihu aj film :-)
    http://stylebymyself.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Veľmi som sa na túto knihu tešila a žiaľ, stále som nemala šancu sa k nej dostať. Film som však už videla, tak dúfam že som nespravila chybu TheBookLady

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som tiež videla film, pred čítaním a veľmi mi to neublížilo :) Kniha je rozhodne super :)

      Odstrániť
  7. Túto knihu som čítala a súhlasím s tvojou recenziou :D chytila za srdce

    Inak ak máš rada knihy, tu je jedna súťaž: http://janeismystery.blogspot.sk/2015/04/knizny-kviz-sutaz.html

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne a pozriem sa ;)

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top