8. marca 2015

Hry o život │Si viac, ako súčasť ich hier...


„Nevzdám sa bez boja. Len by som strašne chcel vymyslieť spôsob, ako... ako ukázať Sídlu, že mu nepatrím. Že som viac než iba súčasť ich Hier.“
Táto recenzia bude venovaná tým, ktorí čaro tejto knihy ešte neobjavili aj napriek tomu, že sa vydávajú nové zväzky a už onedlho príde do kín aj druhá časť tretieho filmu. Prvá kniha sa u nás vydala už dávno, no rozhodla som sa, že recenziu urobím jednoducho na celú sériu, aby to bolo pekne v kope.


Dej knihy je zasadený do budúcnosti do krajiny Panem, ktorý bol sformovaný na území bývalej Severnej Ameriky. Panem pozostáva zo Sídla (hlavné mesto), ktoré je obkolesené dvanástimi obvodmi. Raz do roka sa z každého obvodu vyberie jeden chlapec a jedno dievča vo veku od dvanásť do osemnásť rokov, ktorí sa zúčastnia televíznej šou, ktorá sa volá Hry o život, kde bojujú na život a na smrť, ako trest za vzburu, ktorá kedysi povstala proti Sídlu.
„Spýtal som sa ho, prečo by sa zamilovala do baníka, keď mohla mať jeho, a on mi na to povedal, že keď tvoj otec spieval, aj vtáci stíchli, aby ho počúvali.“

Hry o život mi priniesli niečo, čo som dovtedy v čítaní ešte neobjavila:

A) Prítomný čas. Dnes už nič nové, ale keď som čítala Hry o živo po prvýkrát, veľmi ma to prekvapilo, pretože oproti minulému času to bola poriadna zmena. Bolo to niečo nové a neokúkané a vzbudzovalo to u mňa dobrý dojem a väčšie priblíženie k deju. Minulý čas je prerozprávanie deja. Prítomný čas vás ním sprevádza a aspoň pre mňa vytvára väčšiu dynamiku.

Hlavnou postavou knihy je šestnásť ročná Katniss Everdeenová, ktorú som mala počas prvej knihy veľmi rada, no neskôr sa naše názory a pohľad na svet vôbec nezhodovali. Aj tak však zastávam názor, že napriek všetkému, čo sa jej udialo, ostávala veľmi silná. Mnohí majú názor (možno neprávom aj vďaka filmu), že Katniss sa po celý čas správala ako robot. Aj ja som kedysi mala tento názor, no potom sa zmenil, keď som sa trochu zamyslela nad všetkým, čo kedy urobila. Vedela ukázať emócie, pokiaľ išlo o ľudí, na ktorých jej záležalo. Ukazovala to po celý čas. Starala sa o sestru, o mamu aj o priateľov. Vždy sa snažila myslieť dopredu na to, ako môžu jej činy ovplyvniť dianie okolo nej, aj keď nie vždy bolo to jej myslenie správne.

B) Dystopický žáner. Doteraz som z neho veľa neprečítala, ale práve Hry o život mi k nemu otvorili bránu a ja som si ho zamilovala.



Je ťažké vytvoriť trilógiu, ktorej sa podarí udržať čitateľovu pozornosť. Prvá kniha zvykne vytvoriť veľké haló, druhá kniha ide dolu vodou a tretia je len akési rýchle ukončenie nášho utrpenia. Pri Hrách o život to však vôbec neplatí. Prvú knihu som si hneď zamilovala, druhá kniha ma neskutočne prekvapia tým, ako okamžite podupala všetky moje predstavy o tom, ako by to asi malo pokračovať. Predstavovala som si to úplne inak a potom prišla autorka a začala sa pohrávať s mojimi emóciami až tak, že som začala postavy ľutovať. A tretia kniha. Nuž... to bola posledná kvapka. Fakt si myslím, že autori ako Collinsová sú členmi nejakého tajného klubu, ktorého heslo je: „Zabi najobľúbenejšie postavy, vyžmýkaj z čitateľa emócie a nechaj ho, nech ťa začne nenávidieť.“

Pokiaľ hľadáte knihu, kde bude dobrodružstvo, akcia a aj romantika v tej správnej miere, siahnite po tejto knihe (navyše sa vyplatí kúpiť si túto „tri v jednom“ edíciu - vyjde vás lacnejšie). Autorka vytvorila presne to, čo som po všetkých presladených young adultkách, ktoré som kedysi čítala, očakávala. Bolo to celé vyvážené, nesnažila sa všade pchať romantiku tak, až vás o tej sladkosti rozboleli zuby. Dala mi postavy, ktoré mi boli sympatické. Držala ma v napätí až kým som nerozčítala ďalšiu kapitolu a aj napriek tomu, že knihy boli krátke, nikdy som sa nenudila.

Ak ste túto sériu nečítali, tak by ste to mali rýchlo napraviť a zistiť, čo znamenajú Hry.

„Sú rána, keď mám pocit, že sa nedokážem z ničoho tešiť, lebo mám strach, že o to prídem. Vtedy si v mysli píšem zoznam všetkých dobrých skutkov, ktorých som bola svedkom. Je to ako hra. Nekonečná a po vyše dvadsiatich rokoch aj trochu otupná.
No sú aj oveľa horšie hry.
- V recenzii boli použité ukážky z knihy.
- Navštívte: autorkina stránka
- Poprosím Vás, aby ste nekopírovali moje recenzie a fotky!

2 komentáre :

  1. Já jsem právě dočetla druhý díl z této série a už se nemohu dočkat posledního :) Moc ráda jsem si přečetla tvou recenzi, i když pro mne byla trochu namáhavější, přece jen se slovenština trochu liší od češtiny, ale i tak moc děkuji :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nemáš za čo :) Som rada, že si sa touto recenziou prelúskala. Pre mňa bolo tiež ťažké čítať v češtine, no keď to robíš často, zvykneš si na to ;) Dúfam, že sa ti bude páčiť aj ten posledný diel :)

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top