7. februára 2015

It's Kind of a Funny Story │Ber, čo ti život prinesie...






“I didn't want to wake up. I was having a much better time asleep. And that's really sad. It was almost like a reverse nightmare, like when you wake up from a nightmare you're so relieved. I woke up into a nightmare.”

Tento typ young adultiek som si zamilovala odvtedy, ako som čítala Charlieho malé tajomstvá. A o tomto príbehu viem práve vďaka tomu, že ho s Charliem často porovnávajú. Nie všetci však môžu objaviť krásy tohto príbehu, ktorý hovorí o mladom človeku a jeho živote. Pretože nie každý čitateľ sa snaží vidieť „hĺbku“ toho, čo nám chce autor pomocou slov povedať. Verte mi však, že aj táto kniha nesie niečo dôležité, čo len čaká na to, kedy to objavíte. Je už len na vás, či tak urobíte alebo nie.

Craig je pätnásťročný chalan, ktorý sa mi počas čítania podobal na mňa. Je možné, že niekedy nádeje svoje alter ego v mužskej podobe? Craig tvrdo pracoval na tom, aby ho prijali na jeho vysnívanú školu, aj keď nikdy poriadne nepremýšľal, aké to bude, keď tú školu začne navštevovať. Príliš premýšľa nad svojou budúcnosťou a nad tým, čo chce robiť a tu sa naša podobnosť končí, pretože Craig je predsa len na tom trochu horšie. Celý čas je vystresovaný z množstva povinností a z toho, že nedosahuje dostatočne dobré výsledky, začne upadať do stereotypu a do zlej situácie, ku ktorej mu pomôže aj jeho „najlepší priateľ“. Postupne zisťuje, že nie je ďaleko od depresie a že jednoducho situáciu nezvláda. Začne premýšľať nad samovraždou a keď zavolá na horúcu linku, poriadia mu, nech ide okamžite do najbližšej nemocnice a tam mu pomôžu. Craig teda počúvne zdravý rozum, aj keď ten ďalší scenár asi nepredpokladal. Craig ostane zavretý v psychiatrickej liečebni s inými deprimovanými ľuďmi.
“Its so hard to talk when you want to kill yourself. That's above and beyond everything else, and it's not a mental complaint-it's a physical thing, like it's physically hard to open your mouth and make the words come out. They don't come out smooth and in conjunction with your brain the way normal people's words do; they come out in chunks as if from a crushed-ice dispenser; you stumble on them as they gather behind your lower lip. So you just keep quiet.”

Keď sa autor rozhodne písať o duševných chorobách a deprimovaných ľuďoch, je to vždy dlhá cesta, kde nie každý môže presne opísať hlavne časť s pocitmi a správaním postáv. Je dosť smutné, keď povie, že Ned si bohužiaľ depresiu zažil tiež a skončil rovnako ako Craig, no koniec bol preňho horší. Táto skúsenosť mu však pomohla napísať jednu úžasnú knihu. Craig prechádzal úžasnou cestou a v liečebni si uvedomil, koľko existuje ľudí, čo majú horšie problémy. Ned opisoval mnohé choroby, ktoré mi ani neboli známe, no celé prostredie opísal naozaj úžasné a tak sa stalo, že kniha nemala celý čas tú depresívnu a pochmúrnu atmosféru.
“Things to do today:
1) Breathe in.
2) Breathe out.”

Autor však urobil základnú chybu, ktorú by podľa môjho názoru urobili skôr autorky. Snažil sa do príbehu vtesnať nejakú love story, ktorá mu vôbec nevyšla. Vďaka téme a prostrediu, ktoré si vybral sa tomu vôbec nedalo uveriť. Takéto kroky sa robia vtedy, keď sa autor bojí, že kniha nebude obľúbená a preto do nej radšej natrepe klasické prvky a módne trendy z literatúry, ktoré sa do príbehu vôbec nehodia, pretože ten by sa dal prečítať aj bez romantiky. Vážne.


Koniec knihy bol perfektný. V posledných kapitolách som si Craiga obľúbila ešte viac, pretože bolo vidno, ako mu ten pobyt v liečebni pomohol, aj keď bol pomerne kratší, ako pobyt jeho „priateľov“. Za tých pár strán neskutočne dospel a na záver povedal niekoľko krásnych myšlienok, ktoré sa mi veľmi páčili a ktoré sa pohrali s mojimi emóciami, pretože Craig hovoril o svojom živote a o tom, že len málo ľudí vidí, ako je to s dnešnými mladými. Počas písania recenzie som si však uvedomila, že Charlie u mňa aj tak ostáva No. 1. No aj túto knihu sa oplatí prečítať, pretože vám určite niečo dá. Len si každý musí premyslieť, čo si od nej vezme.
“Sometimes I just think depression's one way of coping with the world. Like, some people get drunk, some people do drugs, some people get depressed. Because there's so much stuff out there that you have to do something to deal with it.” 

- V recenzii boli použité ukážky z knihy.
- Pozrite si: filmový trailer 
- Poprosím Vás, aby ste nekopírovali moje recenzie a fotky!

15 komentárov :

  1. Zrovna dneska jsem se dívala na film, a pak jsem zjistila, že existuje i knížka.. Můžu se zeptat, kde sis tuhle knížku pořídila? :) (Kdyžtak mi prosím napiš na blog)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Na film sa chcem pozrieť aj ja :) Napíšem na tvoj blog :)

      Odstrániť
  2. Zbožňujem ten film a veľmi rada by som si prečítala aj knihu :) podľa tvojej recenzie by sa mi mohla páčiť rovnako, možno aj viac ako film :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som film ešte nevidela, tak neviem posúdiť, ale určite skús knihu :) Angličtina je tam ľahká a čítalo sa to super :)

      Odstrániť
  3. Tak toto vyzerá naozaj dobre! Ten trailer je strašne super ♥. ...a Emmu Roberts mám rada :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Musím si to pozrieť už len kvôli Emme - je skvelá :)

      Odstrániť
  4. Děkuju :) Ale já moc na e-booky nejsem, spíš si zkusím sehnat normálně tištěnou verzi :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nemáš za čo :) Na bookdepository sú niekedy skvelé zľavy :)

      Odstrániť
  5. To vypadá jako úžasná kniha. Jen je škoda, že je jen v angličtině s kterou se vůbec nekamarádím. Myslíš že ji někdy přeloží? :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je to naozaj skvelá kniha :) Myslím, že má veľkú šancu na vydanie, viem, že by mohla byť rovnako obľúbenou ako Charlieho malé tajomstvá alebo knihy od Johna Greena :)

      Odstrániť
  6. Pekná recenzia. :) Ak na knihu narazím, možno si ju prečítam, ale keďže ma Charlieho malé tajomstvá až tak neoslovili a toto je k tomu prirovnávané, tak neviem, či by mi to sadlo.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Myslím, že najviac ide vždy o tie postavy :) Pretože to ako Craig zmýšľal a celkovo.. neviem, ako by som to opísala... hlas jeho myšlienok sa mi podobal na tie Charlieho :D

      Odstrániť
  7. O knižke a filme som ešte nikdy nepočula, ale zaujala ma, pretože Charlieho mám rada. :) Len tá angličtina by bola pre mňa asi problém.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite sa netreba báť skúsiť aj po anglicky :) Mne sa to zdalo veľmi jednoduché a vďaka tomu by ťa to čítanie bavilo viac, lebo by si nebola znechutená hľadaním množstva slovíčok :) No možno niekedy vyjde aspoň v češtine, ak nie v slovenčine :)

      Odstrániť
  8. Miluju tuhle knížku! Dostala se ke mně náhodou, jako recenzní výtisk a překvapila mě. Přečetla jsem jí za jediný den a ačkoli už dlouho nejsem cílovka, ta kniha mě fakt obohatila.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top