17. februára 2015

Fangirl | Návod, ako byť správnou fanúšičkou?




“I miss you."
"That's stupid," she said. "I saw you this morning."
"It's not the time," Levi said, and she could hear that he was smiling." It's the distance.”

A tak sa jedného dňa stalo, že Rowellka prišla s knihou, ktorá sa mala priblížiť životu nás, fangirls (fanúšičiek znie vážne hrozne). Všetci sú z knihy totálne unesení a po tom, ako som čítala Eleanor & Park, veľmi som sa tešila aj na Fangirl, keďže mala samé skvelé hodnotenia. No príbeh ma dosť sklamal a skoro nad každou stranou som s ťažkosťami vzdychala, pretože sa mi to vôbec nechcelo dočítať do konca.

Kniha Fangirl hovorí o dievčati menom Cather (znie mi to ako meno nejakého elektrospotrebiča, no čo už... človek si meno nevyberie), ktoré píše fanfikciu na vymyslenú sériu o Simonovi Snowovi (v preklade - akýsi nový Harry Potter) a vedie pomerne nudný život plný sivých dní zavretých vo svojej internátnej izbe. Cather má navyše identické dvojča Wren a ako to už býva, Wren je tá obľúbenejšia, tá, čo sa viac usmieva a čo má nejaký sociálny život. Cath zatiaľ presedí dní nad svojou tvorbou a keď ju už niečo vyruší, tak je to zvyčajne potreba jedla alebo škola. Celé zlé. Takto som si to naozaj nepredstavovala.
“That moment," she told Cath, "when you realize that a guy's looking at you differently—that you're taking up more space in his field of vision. That moment when you know he can't see past you anymore.”

Fakt neviem prečo si všetci myslia, že fangirls (prepáčte, ale slovo fanúšičky sa mi tu vôbec nehodí) sú dievčatá, ktoré sedia každý deň zavreté v izbe ako nejakí upíri bez sociálneho života je to zaužívaná predstava. Veď Cath skoro mesiac riadne nejedla, pretože sa nevedela spýtať (ako všetci ostatní) na cestu do jedálne a toto nemá nič spoločné s tým, že je niekto nespoločenský. Niekedy sa mi zdalo, že na to, koľko majú postavy rokov (Cath - 18,  Levi - 21) sa správali dosť nedospelo a skôr mi pripomínali Parka a Eleanor. A keď sme už pri nich, priznávam, že sa mi ich príbeh páčil viac.

Napriek tomu, ako Cath tvrdila, že láska sa dá opísať pomocou miliónov nových spôsobov, ten jej vzťah sa mi zdal uponáhľaný a vôbec nie dobre napísaný. Pretože ak má byť láska jednou z tém knihy, tak ňou u mňa Rowellová nezabodovala. Za čo dostávajú herci a herečky ceny? Musia svoju rolu zahrať čo najlepšie. Musia niekoho presvedčiť a ten niekto musí uveriť. A presne to isté sa deje aj v knihách až na to, že ja som tentokrát neuverila.  Chýbal mi tam ten vývoj vzťahu, pretože naň nebola prenesená autorkina pozornosť a preto ak tam aj medzi nimi boli nejaké náznaky, unikli mojej pozornosti, ktorá sa zameriavala na iné veci.
“I always get lost in the library,' he said, 'no matter how many times I go. In fact, I think I get lost there more, the more that I go. Like it's getting to know me and revealing new passages.”

Časti, ktoré sa väčšinou nachádzali za každou kapitolou, ma nebavili. Boli to ukážky zo
spomínanej vymyslenej série Simon Snow, ktoré ma vôbec nebavili a nakoniec som ich všetky preskakovala. Znervózňovali ma a tiež ma to proste nebavilo čítať. A tiež mnohé narážky na plagiátorstvo... neviem, či boli myslené vážne, alebo mali čitateľa len pobaviť a rozosmiať.

Naopak príjemnými časťami boli Cathine opisy toho, ako sa človek cíti, keď niečo píše. S mnohými som sa stotožnila, pretože ja sama píšem a možno ma niečo z jej rečí a rád jej profesorky povzbudilo a dalo mi množstvo inšpirácie a motivácie. Niekedy som sa zhodovala s Cathinými názormi a názormi jej spolužiakov. Skoro som už zabudla na to, aký je to úžasný pocit, keď vytvoríte niečo vlastné. Vlastný svet, svoje pravidlá a zákony. Postávam dáte mená, aké sa vám zapáčia, vymyslíte im zmysel ich života, ich poslanie a celú charakteristiku. Písanie je jednoducho úžasné a určite sa k nemu musím vrátiť a skúsiť tvoriť niečo nové.


Aj napriek tomu ma táto kniha nedostala tak ako ostatných. Viac sa mi páčilo Rowellovej dielo – Eleanor a Park. Príbeh Cather pri ňom úplne vybledol.
"And I don’t have a weird thing with Simon Snow," Cath said. "I’m just really active in the fandom."
"What the fuck is ‘the fandom’?”
- V recenzii boli použité ukážky z knihy.
- Navštívte: autorkina stránka  | autorkin twitter
- Poprosím Vás, aby ste nekopírovali moje recenzie a fotky!

10 komentárov :

  1. Tahle recenze mě ještě více nutí si tuto knihu, co nejrychleji přečíst. Ráda bych se přidala na nějakou stranu, ať už na stranu těch, kterým se to líbí nebo na stranu těch, které kniha zklamala. Ráda bych tak učinila, podle vlastního uvážení, takže se snad co nejdříve ke knize dostanu. Ale díky za krásnou recenzi, už znám i jiný názor na knihu! :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) A určite ju skús, možno sa ti bude páčiť a možno nie... ale prečítaš ju určite rýchlo, pretože Rowellova má pútavý štýl :)

      Odstrániť
  2. Na knihu mám veľmi podobný názor, ani mne sa to veľmi nepáčilo a nechápala som, prečo sú z toho všetci takí nadšení. S hlavnou hrdinkou som sa nevedela stotožniť... tiež milujem písanie aj knihy, totálne mi hrabe, keď ide nejaký môj obľúbený seriál a občas sa teším z vecí, ktoré normálne osoby nechápu, ale ona mi jednoducho nesadla. A ani mne sa nepáčili tie časti so Simonom. FF nemám rada a nikdy som žiadnu nečítala, lebo sa mi nepáčilo, že niekto si vzal postavy alebo prostredie z inej, už existujúcej knihy a napísal si to podľa seba namiesto toho, aby vymyslel niečo iba svoje.
    Ak sa v tej knihe našlo toľko knihomoliek (vo veľa recenziách to totiž písali, že hrdinka im sadla a rozmýšľala ako ony), tak ja som potom asi čudný druh knihomoľa. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Cath sa mi páčila len vtedy, keď povedala niečo bystré a niečo ohľadom písania :D Inak bola taká... dosť šedivá a ničím ma nezaujala :D ... proste týmto ma autorka nedostala.... mala som očakávania, ktoré nakoniec spľasli :D

      Odstrániť
  3. Nechápu, proč fangirl a nebo knihomoly všichni přirovnávají k nespolečenským tvorům. Já jsem příklad naprostého opaku, každý týden chodím na diskotéky, piju a bavím se. A přitom čtu jednu knihu za druhou, takže tyhle přirovnání opravdu nikdy nepochopím a vždy mě dokážou vytočit. Knihu jsem ale nečetla, protože čekám, až vyjde v češtině. Eleanor a Park se mi moc nezamlouvalo a teď nemůžu o knize ani slyšet, kvůli bublině chvály kolem. Ale doufám, že mě kniha tolik nezklame. Krásná recenze :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To prirovnávanie neznášam, pretože si všetci myslia, že fangirls alebo celkovo ľudia, čo čítajú, sú nespoločenskí a uzavretí do seba :D :D dosť hlúpa predstava a navyše zase hádžu všetkých do jedného vreca :D ...a ďakujem ^^

      Odstrániť
  4. Ja som nečítala od autorky ešte ani jednu knihu, aj keď sa už dlho chystám. Neviem, prečo majú nezainteresovaní také mylné predstavy o fangirlingu. Ja nevysedávam po víkendoch doma a nečumím na knihy a filmy 24 hodín denne. A neznamená to, že nie som fangirl of niečoho... 8D Ale zase viem, že sú také, ktoré urobia pre malé zhliadnutie svojho idola aj nemožné. Ja asi nemám nikoho takého, kvôli ktorému by som sa hnala zbesilo ulicami, aby sa na mňa kukol alebo podpísal knihu 8D takže je brutal fangirling a decentný fangirling 8D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Skvelo si to vystihla :D Tiež sa radím do decentného fangirlingu :D

      Odstrániť
  5. Knihu si chcem už dlhšiu dobu kúpiť a tvoja recenzia ma úprimne zaujala :). Obálka je skvelá ^_^
    http://knizne-nebo.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite ju skús :) Angličtina je veľmi ľahká :)

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top