25. januára 2015

If I Stay │Kniha, ktorá zo mňa mala vyžmýkať nejaké emócie...




Grave sounds bad. Grave is where you go when things don’t work out here.

Keď prišla na trh kniha s názvom If I Stay (Ak zostanem), urobilo to vo svete veľké haló. Rýchlosťou myšlienky sa šírila veľká propagácia a tak táto kniha dostala veľa nálepiek - „nová greenovka“ alebo „ďalšia kniha, ktorá vás emocionálne vyžmýka“. Ani jedna však nenesie kus pravdy. Priznám sa, že mám rada knihy a aj filmy, ktoré sú tak dobré, že ma dokážu rozplakať, alebo pri nich cítim nejakú inú a veľmi silnú emóciu. Skladám klobúk pred takými skvelými režisérmi či autormi, pretože to považujem za umenie (alebo možno ide o to, že ja som taká veľká citlivka).


Mia má sedemnásť rokov a je violončelistka. Žije v hudobníckej rodine, má priateľa Adama, skvelú kamarátku Kim, s ktorou sú ako dvojičky a úžasný život, kde rieši obyčajné problémy - prihlášku na Julliard, to, že s Adamom sa nevída tak často, pretože je hudobník v skupine Shooting Star a majú množstvo koncertov a tiež to, že sa od svojej rodiny tak líši. Potetovaný otec a crazy mamka sú skôr na ten rock a punk štýl, než na klasickú hudbu. No a potom... v jedno februárové ráno, stačí jeden krátky moment a všetko sa zmení. Z rodinného výletu sa stane katastrofa, pri ktorej skončí Mia a jej rodina s autom v priekope. A všade sa nesú zvuky Beethovenovej sonáty.

I don’t know exactly what’s happened to me, and for the first time today, I don’t really care. I shouldn’t have to care. I shouldn’t have to work this hard. I realize now that dying is easy. Living is hard.

Príbeh Mii sa niesol v dvoch dejových líniách. Prvá ukazovala súčasnosť a tá druhá boli flashbacky z Miinej nie tak dávnej minulosti. Napriek tomu, že autorke sa to podarilo napísať dobre a v deji som sa nestrácala, jej štýl písania mi prišiel dosť jednoduchý. Nezdržiavala sa zbytočnými opismi, ktoré v niektorých situáciách až také zbytočné neboli. Na niektorých miestach bola autorka uponáhľaná. Romantika, či láska bola jedným z hlavných pilierov knihy a opis Miinej a Adamovej lásky nemal pre mňa skutočnú hodnotu, pretože som im ani na chvíľu neuverila. Keď som si s nimi čítala nejakú scénu, nedokázala som si ju dostatočne užiť, pretože autorka hneď „prepla“ do prítomnosti a diali sa znovu iné veci. Ich vzťah mi pripomenul pár Ronnie & Will zo Sparksovej Poslednej piesne. Tú som však po niekoľkých stranách odložila.

Hlavná časť knihy sa točila okolo hudby. Milujem hudbu a bola som prekvapená, že som spoznala mnoho pesničiek, ktorým sa venovala pozornosť. Hrám na klavíri a aj keď som len amatér, opisy toho, čo vo vás dokáže hudba vyvolať, sa mi neskutočne páčili a s mnohými som sa stotožnila.

I'm not sure this is a world I belong in anymore. I'm not sure that I want to wake up.

Ani jedna scéna, ktorá mi mala vytrhnúť srdce z hrude a pošliapať ho, vo mne nič neprebudila. To by najskôr Mia musela ukázať nejaké emócie. Ak sa samotná postava nedokáže správať reálne, ako jej má čitateľ uveriť a ako ňou môže byť ovplyvnený? Emóciám sa mal dať dostatočný priestor, no boli odbúrané prirýchlo, akoby sa nimi autorka nechcela zaoberať a nechcela ju vypitvať do hĺbky. Preto ma táto kniha nedostala na kolená, aj keď k tomu možno mala dobre namierené.

If I Stay nie je zlá kniha, no čakala som od nej viac. A myslím, že toto je prvý prípad, kedy musím povedať, že film bol pre mňa lepší ako knižná predloha.
“If you stay, I'll do whatever you want. I'll quit the band, go with you to New York. But if you need me to go away, I'll do that, too. I was talking to Liz and she said maybe coming back to your old life would be too painful, that maybe it'd be easier for you to erase us. And that would suck, but I'd do it. I can lose you like that if I don't lose you today. I'll let you go. If you stay.”

- V recenzii boli použité ukážky z knihy.
- Navštívte: autorkin webautorkin twitter │ #IfIStay
- Poprosím Vás, aby ste nekopírovali moje recenzie a fotky!

12 komentárov :

  1. Škoda, že sa ti kniha nepáčila až toľko. Ja som ju čítala ešte pred tým než ju revydali, čiže vtedy, keď o autorke pomaly ešte nikto nevedel a o pokračovaní v slovenčine sa ani nechyrovalo. Vtedy bola menšia konkurencia, preto som si ju zamilovala, ale chápem, že teraz medzi Johnom Greenom a inými autormi, ktorí k nám prídu s podobným žánrom, je ťažké vyniknúť a byť dobrým. Mne sa zase nepáčila jej kniha Jeden deň, ale tak to je už na čitateľovi. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tento a podobný žáner som si v poslednej dobe veľmi obľúbila, takže sa teraz pohybujem medzi týmito knihami a toto ma až tak neoslovilo, aj keď film sa mi veľmi páčil :) Jeden deň som ešte nečítala a ani neviem, či sa k tej knihe niekedy dostanem, ale určite chcem ešte od Formanovej niečo vyskúšať :)

      Odstrániť
  2. Mám hodně podobný názor. Od knihy jsem nejspíš očekávala víc, protože anotace a všechno reklamy okolo slibovaly silný příběh, ale toho jsme se nedočkali. Ale potenciál tam byl, jen by to chtělo trochu doladit, hlavně hru na city. A film je v tomhle případě opravdu lepší než knihy :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hlavne tie city mi tam veľmi chýbali :(

      Odstrániť
  3. Ja som ju čítala dávnejšie, keď vyšla v tom prvom vydaní a tiež ma neohúrila. Ani som nechápala, prečo sa tak veľa ľudí teší, že zase vyjde. Súhlasím s tebou, že Mia tie emócie nejako nedokáže reálne dať najavo a hoci to znie kruto, bol mi jej príbeh a ďalší osud dosť ľahostajný. Samozrejme, čítalo sa to plynule (veď čo iné čakať od takej jednohubky). no nič hlbšie to vo mne nezanechalo.
    Pekná recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mala som taký pocit, že Mia bola dosť necitlivá a nehodilo sa mi to tam vzhľadom na situáciu, v ktorej bola :/
      Ďakujem :)

      Odstrániť
  4. Donedávna som si myslela, že som jediná, ktorá nebola z knihy úplne nadšená, pretože všade som na ňu videla len do-neba-vychvaľujúce recenzie, v ktorých sa autori vypísali z toho, ako im kniha zlomila srdce. Nevravím, že tá kniha bola zlá, ale toto je prípad, kedy nechápem celý ošiaľ okolo nej (a už vôbec nie druhé vydanie, ktoré by si zaslúžilo množstvo iných kníh). Som rada, že s týmto názorom nie som sama. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Keď som po prečítaní scrollovala Goodreads, tak som čítala len samé dobré hodnotenia, ale myslím, že tak je to s každou knihou :D Nájde sa kopa ľudí, ktorým sa páči a potom tá malá skupinka, ktorej sa nepáči :D
      Knihy, ktoré mi majú zlomiť srdce mám rada, ale tejto sa to nepodarilo, čo je škoda, pretože mala aj svoje svetlé strany, ktoré sa mi páčili :)

      Odstrániť
  5. Mne sa kniha páčila. :) Nebola to žiadna 5* nezabudnuteľná kniha, ale páčila sa mi a vyronila som pár slzičiek v autobuse, takže mi tam tie emócie až tak nechýbali. Ale film sa mi páčil viac, čo sa zvyčajne nestáva, no. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Po tých všetkých "ciťákoch", čo som čítala, mi toto neprišlo až tak dobré, uvidím, čo mi dá pokračovanie :D

      Odstrániť
  6. Mňa trochu sklamala a tiež sa mi viac páčil film :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som zvedavá na pokračovanie, aj keď mohla to v pohode nechať ukončené takto :)

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top