31. augusta 2014

Päťdesiat odtieňov... (recenzia na trilógiu)

„Ide si tvrdo za svojím, je posadnutý kontrolou, je arogantný, ide z neho strach... Na druhej strane je veľmi charizmatický. Celkom chápem všetku tú fascináciu jeho osobou,“ dodávam popravde, a dúfam, že jej to raz a navždy zavrie ústa.

Päťdesiat odtieňov sivej. Kniha, ktorej názov sa skloňoval tak často, že človek, ktorý aspoň trochu nevie, o čo ide, hádam ani nie je človek. Pôvodne som ju nechcela čítať, pretože som vedela, čo ma bude čakať, ale povedala som si, že si musím rozširovať svoje knižné obzory a siahnuť aj po iných žánroch, neviem, či to dokážete pochopiť, lebo ani ja to nedokážem dobre vysvetliť. Táto trilógia  zožala celosvetový úspech, no ten vyvážila aj tvrdá kritika, či už zo strany čitateľov alebo novinárov. V krátkom čase si získala prívlastky ako „nový Twilight“ alebo „mommy porn“, čo vážne nechápem, pretože moja mama je skôr na štýl románov od Rosamunde Pilcher, kde sú hrozne ploché a bezcharakterné postavy, ktoré sa väčšinou hádajú o majetok v Štokholme a viete... také tie klasické rodinné drámy. Čo sa týka druhého prívlastku - táto séria pôvodne vznikla ako fanfiction ku Twilightu. V dnešnej podobe má však s touto upírčinou pramálo spoločné.

Okrem Seattlu, medených vlasov a viac-menej nemotornej hlavnej hrdinky sa mnoho vecí odlišuje. Táto séria sa radí medzi erotickú literatúru. Bola určite lepšia ako tie klasické tenké ženské romány, ktoré nájdete v knižnici, ale zároveň nebola pre mňa ničím dokonalým. Príbeh hovorí o mladej študentke Ane Steelovej s ohromne nízkym sebavedomím, ktorá musí spraviť interview do školských novín namiesto svojej chorej kamarátky. Tak teda ide do kancelárie sexy milionára Christiana Greya (Grey? To vážne? Chudák chlap to je asi jeho osud), aby sa ho opýtala na pár otázok a tam to  všetko začne. Aby sme si to povedali na rovinu hneď takto na začiatku - v knihe sa vyskytuje veľa sexu (* Páni, skvelý postreh, veď je to erotická literatúra!). Chýbala mi tam však nejaká zápletka, niečo poriadne. Počas celej série sa hovorilo o tom, aký život vedie Christian, o tom, akú temnú minulosť má za sebou. Napriek tomu žánru je niekedy kniha vykresľovaná v takej temnej atmosfére, že by som čakala niečo fakt nadúpané. Znamená však erotická literatúra to, že to tam musí byť také presexované, až sa vám uľaví, keď hlavné postavy riešia, kde sa najedia? Chýbal mi tam poriadny dej.

Čože? To mu ako mám povedať, čo k nemu cítim?
„Ja sa jednoducho bojím, že ho tým vydesím.“
„A ako vieš, že on na tom nie je rovnako?“
Keďže som nebola medzi prvými, ktorí sériu čítali, vedela som, čo očakávať. Preto som bola počas prvej knihy taká napätá. Začínalo to totiž dosť nevinne a celkom fajn, no potom sa to rozbehlo. Musím povedať, že ak chce nejaká autorka písať niečo podobné, nemala by to roztiahnuť do trilógie, niektoré scény sa potom zdajú ako okopírované a dosť to človek začne nudiť, až má chuť celé pasáže preskočiť. Prvá kniha sa mi zdala dosť neotesaná, akoby ste vytiahli jednu z tých milión fanfiction, čo kolujú po internete a rozhodli sa ju vydať - opakovanie slov a opakovanie fráz, dosť natiahnutý príbeh (hlavne aby sa malo čo čítať) a nekonečný čas.

Čo sa týka toho deja, pre mňa bol dosť málo prepracovaný. Samozrejme, boli tam veci, ktoré tam autorka zrejme dala len preto, aby mala čím vyplniť priestor, pokiaľ hlavné postavy nerobili isté... „veci“. Vadilo mi to, že pokiaľ sa už malo diať niečo iné, akoby to autorka chcela mať rýchlo za sebou a tak strieskala náhodné vety dokopy a vrátila sa k svojim obľúbeným častiam. Postavy zahovárali a nevedeli viesť normálny dialóg, pretože medzi nimi lietalo toľko iskier, že by to stačilo na rozsvietenie celej Európy.
V druhej knihe si autorka šplhla, pretože sa snažila vtesnať tam romantiku, aby nám srdce od radosti aspoň trochu zaplesalo. No zase sa jej to trochu nepodarilo, pretože to príliš znásilňovala a potom z toho fakt urobila niečo ako Pilcherová versus Meyerová. Tretia kniha už bola len hollywoodske zakončenie a zbohom! Niekedy mi to pripadalo tak, že autorka sa snažila urobiť nejakú knihu pre maniakov, no možno je to len tým, že by som zrejme tento žáner nemala čítať, lebo mi zatiaľ nedal nič.
Klzák sa nakláňa na jedno krídlo a začína sa otáčať, takže sa oblúkom vraciame smerom k slnku.
Presne ako Ikarus.
Letím sa dotknúť slnka, ale Christian je tu so mnou, vedie ma.
Nakoniec som sa presekala cez všetky knihy a to len vďaka štýlu, ktorý autorka má. Napriek všetkým rušivým veciam ma dokázala zaujať a počas čítania som si hovorila, že som zvedavá, ako to nakoniec skončí. Nikto mi však nevezme názor, že táto séria je ako záhrada, o ktorú sa dlho nik nestaral a potrebuje trochu upraviť. Všetko, čo môžete urobiť je len nechať sa cez ňu prevliecť bez toho, aby ste si mohli užiť pohľad.

Zdalo sa mi to proste ploché. Áno, to je môj názor. Navyše ak má k tomu každá kniha viac ako 600 strán, človek sa už po chvíli začne nudiť. Pri poslednej knihe som si už myslela, že to nakoniec nechám tak a nevrátim sa k tomu, ale nemám rada nedočítané knihy. Och a ešte by som vás zrejme mala upozorniť, aby ste túto sériu nekupovali nikomu na sviatok alebo na Vianoce a hlavne túto sériu nekupujte niekomu, kto je konzervatívny a nemá otvorenú myseľ, mohlo by ho to pohoršiť.
„Môj svet bol usporiadaný, pokojný a mal som ho pod kontrolou, ale potom si sa objavila ty, s tým svojím podrezaným jazykom, nevinnosťou, krásou a tichým vzdorom... a všetko pred tebou bola len nuda, prázdnota a šeď... zrazu to neznamenalo nič."

Naozaj som sa nechcela zaradiť medzi recenzie, ktoré knihu hnusne skritizovali, no počas písania ma napadlo toľko vecí, ktoré som ešte chcela povedať, že nakoniec z toho vzniklo toto. Nemala som silu robiť na každú knihu osobitnú recenziu. No myslím, že môj názor sa aj tak stratí a nakoniec... aspoň môžeme vidieť aký vplyv má kritika na dnešnú reklamu. 50 Shades je toho príkladom.

- V recenzii boli použité ukážky z kníh.
- Navštívte: autorkin web │ autorkin twitter