19. augusta 2014

Hra o tróny │Kto vyhrá?




„Ja neviem lietať!“
Teraz lietaš.
„Ale ja padám!“
Každý let sa začína ako pád, povedal havran.
Niet pochýb o tom, že Hra o tróny patrí medzi fantasy knihy na špičkovej úrovni.  Každého trochu desí to, že nie je ľahké sa do takejto "veľkej“ knihy začítať. Na začiatku som možno aj ja mala obavy, pretože som pred čítaním nevidela seriál ako väčšina ľudí, zrazu tam bolo veľa postáv a veľa nových informácií. Vtipné je, ako každý „plakal“, keď vyšla kniha Zber kostí, pretože nás zaplavila množstvom informácií hneď na začiatku. To ešte čitatelia nevedeli, čo znamená Hra o tróny. No tieto veci, ktoré som vypísala vyššie by nikoho nemali odradiť. Pretože keď to hodíte za hlavu, kniha vám odokryje úžasný príbeh, ktorý naozaj stojí za to.

Porovnávanie s Pánom prsteňov možno autor trochu očakával a možno zase nie. Pokiaľ ide o tieto, z môjho pohľadu, úplne odlišné knihy, musím povedať, že sa mi páčia obe rovnako. Tolkien dával v Pánovi prsteňov dôraz na opisy prostredia, zatiaľ čo George dával dôraz na vzťahy a jednotlivé väzby medzi postavami.

Myslím, že pokiaľ ide o túto knihu, bolo by k veci vyjadriť sa viac komplexne a nerozoberať len tie úplne najdôležitejšie veci. Musím pochváliť tú úžasnú obálku. Je skvelé sledovať, ako sa vydavatelia snažia myslieť na každý detail a priniesť na knižný trh len to najlepšie. Povrch prebalu je na dotyk taký zvláštny, akoby ste v ruke držali nejakú starú (historickú) knihu. Vnútri sa na začiatku aj na konci nachádza mapa a v prílohe  sú rozpísané rody s postavami a nejaké základné informácie k nim.
Dievča prežilo polovicu života v lete, nič iné nepoznalo.
Zima sa blíži, chcela jej povedať. Tie slová už mala na perách, takmer ich vyslovila. Možno sa z nej predsa len stáva Starková.
Samozrejme, chcem povedať aj svoj názor na preklad knihy, s čím má väčšina ľudí obrovský problém. Hneď na začiatok upozorňujem, že sa do prekladania veľmi nerozumiem, no som si istá (a je to aj logické), že to zaberie množstvo času a prekladatelia musia premýšľať nad každým slovom, ktoré v knihe použijú. Poznám preklady Lucie Halovej z iných kníh a musím povedať, že vždy je to skvelá práca a tak isto musím pochváliť aj Aňu Ostrihoňovú, podľa mňa dámy urobili to najlepšie, čo mohli. Ďalej sa vyjadrím k slovám Mráz sa vracia, s ktorými mal jeden užívateľ na Martinuse veľké problémy. Áno, táto veta je použitá na prebale knihy, avšak vnútri sa vždy a ešte raz vždy používa Zima sa blíži. Predtým ako knihu ľudia kritizujú, mali by si ju najprv prečítať, pretože toto naozaj nie je fér.
Chápem, že sú niektorí čitatelia zvyknutí na český preklad, či už z kníh alebo zo seriálu a preto kritizujú preklad Zimovresu a pravlka, aj keď je to preložené správne a povedala by som, že najlepšie, ako to mohlo byť. Ak má niekto problém so slovenským prekladom, tak prečo tým zamoruje internet a sťažuje sa? Nakoniec môžeme byť aspoň vďační, že nemáme postavu s menom Jon Sneh. Pokiaľ ide o preklad miest, všetko mi sedelo a znelo to hlavne prirodzene.
Na zem sa znášal ľahký sneh. Bran cítil vločky na tvári; len čo sa ho dotkli, roztápali sa a chladili ako jemný dáždik.
Kniha je písaná z pohľadu tretej osoby a dej je vyrozprávaný niekoľkými postavami. Ako som už povedala silným kladom knihy je to, že máte možnosť sledovať vyvíjanie sa vzťahov a väzieb medzi jednotlivými postavami a taktiež majú aj dostatok priestoru, aby sme spoznali to, aké sú. Aj keď autor určite veľakrát prekvapil, pretože sa mi stalo, že keď som čakala, že nejaká postava urobí to alebo to, urobila úplne niečo iné. Od polky knihy sú kocky hodené a začína sa hra o tróny a ako kráľovná Cersei povedala: „Buď vyhráte alebo zahyniete. Tu niet strednej cesty.“ Všetko sa rozhýbalo. Nemôžem povedať, že táto séria by mala kompozíciu, akú poznám. Áno, autor načrtol zápletku, ale popri nej ich bolo ešte najmenej sto. Samé intrigy, klamstvá, samostatné plány postáv, zrada... Bolo tam toho omnoho viac a bolo to také strašne pestré, že sa ani na chvíľu nestalo, že by som sa pri niektorých pasážiach nudila, lebo kniha vám na to priestor rozhodne nedala. Išla svojim tempom a aj napriek svojej hrúbke a množstvu informácií som sa nestratila.

Nedá sa povedať celkom presne, o čom kniha je. Myslím, že názov ju vystihuje najviac. Je to príbeh o normálnych ľuďoch a prostredie sa podobá alternatívnemu stredoveku. Na začiatku sa vám to možno nebude podobať na fantasy, ale postupne sa to rozbehne. A dievčatá, ak sa bojíte, že to nie je príbeh pre vás, pretože je tam písané o boji a o vojne, nebojte sa a dajte knihe šancu. Všetko má svoj priestor a nič nie je prehnané. Až sa čudujem, ako mohol niekto niečo takéto napísať. Ak budú mať aj ďalšie knihy takúto veľkú úroveň, tak to bude naozaj skvelé.
Človek, ktorý sa bojí, že prehrá, už prehral.
Strach sa zarezáva hlbšie ako meč.
Postavy. Moja najobľúbenejšia téma. Bolo ich tam veľa. Naozaj. Ale nemusíte si zapamätať každú, pretože autor sa k nim podľa situácie vracia. Ich charaktery boli tak rôznorodé. Autor dosť často poukazoval na to, ako sa ľudia zo severu líšia od tých na juhu. Líšia sa podľa toho, z akého sú rodu, pretože ten im ukazuje postavenie. Správali sa aj podľa toho, akú politiku mali pred svojimi očami a čo chceli dosiahnuť a čo by z toho mali. Niekedy som nevedela, ktorá postava je na čej strane, pretože tam vládlo podplácanie a všetci videli vidinu zlata. Z rodov sa mi pozdávali všetky, pretože všetky mali niečo do seba a boli zaujímavé niečím iným. Tiež chcem poukázať na to, že som si obľúbila množstvo postáv. Autor ich skoro všetky nakoniec zabil.

Hra o tróny vrhla na fantasy žáner nové svetlo. A ja sa neviem dočkať, kedy budem v rukách držať ďalšiu knihu.


- V recenzii boli použité ukážky z knihy
- Navštívte: autorov web o knihách

4 komentáre :

  1. Veľmi by som si chcela knihu prečítať. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Odporúčam :) Veľmi ma prekvapilo, ako bolo všetko pekne spracované :)

      Odstrániť
  2. Na Hru o trůny se strašně moc těším.
    Moc hezká recenze :)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top