17. júla 2014

Zmizelá │Z tohto sa už nedostaneš...





„Amy!“
Nebyla na řece, nebyla v domě. Amy tam nebyla.
Amy zmizela.

Keby som mala Zmizelú ohodnotiť len tak jednou vetou, asi by som povedala: „Páni, tak to bolo fakt niečo.“ Ale nie sme tu len kvôli jednej vete, musím vám vysvetliť dôvod toho, prečo som tak neskutočne nadšená. Aj keď nikdy to asi úplne nepochopíte, ak si túto knihu neprečítate, pretože vám nikdy nedokážem popísať ten zážitok z čítania, ktorý mi Gillian Flynn ponúkla. Ide o to, že sa chcem od young adult kníh posunúť ďalej, pretože čím viac ich čítam, tým viac mi lezú na nervy - podobné námety a podobné postavy, všetko končí rovnako a potom máte ten pocit, ktorý hovorí: AKFKAHSDFJHASNF!!!


Späť k recenzii. K tejto knihe som sa dostala veľkou náhodou a bolo mi jasné, že si ju musím prečítať, pretože som čítala množstvo pozitívnych recenzii a ja sa k nim samozrejme pripojím. Dá sa vôbec na túto knihu povedať niečo zlé? Ja teda nič nenájdem. Viete, čo je na thrilleroch skvelé? Alebo konkrétne na tomto thrilleri? Podozriví vám prídu postupne všetci naokolo - manžel, rodičia, poštár,... pes. Počas čítania som si hovorila, ako skvelo Gillian manipuluje postavami. No po dočítaní som zistila, že autorka vlastne po celý čas manipulovala nami. Odpoveď bola na dosah. Celý čas.
Já sem tedy prokazatelně hlavní - jediný - podezřelý.

Kniha bola rozdelená na tri časti a bola prerozprávaná z dvoch uhlov pohľadu - Nick a Amy, zatiaľ čo Nickové časti boli písané ako rozprávanie, Amy sčasti využívala denníkové záznamy. Prvá časť knihy uvedie čitateľa do deja a vysvetľuje činy, slová, podozrenia a tajomstvá. Keď som sa presunula do druhej časti, tam som si hovorila, že ide fakt do tuhého, pretože prišla zápletka a zvrat. A v tretej časti som si povedala: „Dopekla! Potrebujem rozmýšľať.“ A nepovedala som to preto, že by som niečomu nerozumela. Potrebovala som, aby sa mi to v hlave uležalo, pretože autorka využila toľko neskutočne dobrých prvkov a celé to bolo také... psychologické.



Na vzdáleném konci zahrady, tam, kde už začínal les, stála ta bouda.
Otevřel jsem dveře.
Nenenenene.

Gillian sa po celý čas najviac zameriavala na hlavné postavy, aspoň z môjho pohľadu. Mali v celej knihe veľký priestor a mohli sme sa s nimi dobre zoznámiť a spoznať ich hlavné „motívy“. A viete, čo bolo naozaj skvelé? Že aj tu so mnou Gillian pekne manipulovala. Ako keby počas celej prvej časti hovorila: „Hej! Ukážem vám, kto je dobrá a kto zlá postava.“ A tak si vyberiete svoje postavy, ktoré sú vám sympatické a obľúbite si ich. Vyberiete si postavy, ktoré sa rozhodnete po celú knihu nenávidieť. A potom opäť príde Gillian a hovorí: „Ukážem vám, že zlé postavy treba v skutočnosti ľutovať, ale vy ešte vlastne neviete, že tie postavy sú zlé... z dobrých postáv urobme darebákov... pridajme kopu podozrivých, aby sme vytvorili kolotoč, z ktorého sa vôbec nedostanete až do konca.“ Všetko naokolo bolo perfektne prepletené, až som nakoniec ani nepremýšľala, ako to skončí. Dočítala som sa.
„A v Missouri existuje trest smrti,“ dodal jsem. „Zábavná hra.“

Nick rozprával zo svojho pohľadu v prítomnosti a Amy pomocou denníka prechádzala z minulosti do prítomnosti. Celé to bolo napísané tak, aby vám všetky diely skladačky postupne zapadli do seba. Bolo to tak dobre premyslené! Klobúk dole pred Gillian, že ma dokázala na tento žáner nalákať v priebehu dvoch dní.

Gillian je skvelá autorka a to som zatiaľ čítala len jednu jej knihu. Už dlho som nebola zo žiadnej knihy taká nadšená a ešte dlho po prečítaní som nevedela zavrieť ústa.


- V recenzii boli použité ukážky z knihy
- NAVŠTÍVTE: autorkin web │ autorkin facebook 

12 komentárov :

  1. Pěkná recenze. :) Knihu se chystám o prázdninách číst a moc se na ní těším. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Mám radost, že se ti kniha tolik líbila :) Pěkná recenze, mám radost za každého člověka, komu se to líbilo, protože Zmizelá je super kniha a většina lidí ji jen odsuzuje a hlavně ani nedočte :/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, veď som čítala niektoré recenzie na goodreads, ktoré hovorili, že kniha bola nudná a nedočítali ju a to vážne nepochopím :D

      Odstrániť
  3. Chtěla jsem se na tu knihu taky o prázdninách kouknout, ale ještě o tom uvažuju, teď jsi mě ale svou recenzí přiklonila ke straně té, že si ji asi přečtu. :)

    http://my-little-boring-me.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to je super, určite to skús :D :)

      Odstrániť
  4. ach, PREČO MI TOTO ROBÍŠ ? teraz mám nutkanie vlámať sa do kníhkupectva a knihu si zobrať a čítať :D :D :D
    veľmi si mi pomohla pri rozmýšľaní ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. HA!!! :D Som rada, že som pomohla pri rozmýšľaní, rozhodne si ju musíš prečítať, teším sa potom na tvoj názor :D

      Odstrániť
  5. Zmizelou si chci co nejdřív přečíst. Každý jí vychvaluje a já chci konečně vědět proč :)
    Pěkná recenze! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Zmizelá naozaj stojí za to :)

      Odstrániť
  6. Další skvělá recenze na tuto knihu, asi bych si ji už vážně měla přečíst. :D Všichni ji jen chválí, říkají jak je úžasná, takže asi opravdu bude. Hezky napsaná recenze! :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne :3 Určite si ju musíš prečítať, pretože je vážne úžasná!! :D

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top