24. júla 2014

Kam zmizla Aljaška │Prichádza to...


(Pozn. Knihu som čítala v angličtine, takže sa môže stať, že v mojej recenzii budú nejaké odlišnosti od prekladu, čo sa týka niektorých fráz alebo slovíčok)


“So I walked back to my room and collapsed on the bottom bunk, thinking that if people were rain, I was drizzle and she was a hurricane.”

To, čo sa nachádza vnútri tejto knihy je niečo neskutočnéfantastické a bojím sa, že nepoznám toľko veľkých slov a superlatívov, aby som mohla dostatočne opísať to, ako na mňa urobila táto kniha dojem. Existujú knihy, ktoré sa vám po prečítaní páčia, no odložíte ich a idete ďalej. Existujú knihy, ktoré vám po prečítaní niečo dajú a nezabudnete na ne tak ľahko. Aljaška patrí medzi tento typ kníh, tak teda začnime s tým mojím dojmom:

Aljaška bola taká hlboká kniha! Keď ju porovnám s Hviezdami môžem vidieť veľký rozdiel. Hviezdy boli o tom, ako sa láska dokáže zrodiť aj v tých najhorších časoch. Aljaška je o poznávaní, o živote a o mladých ľuďoch. V mnohých prípadoch som si hovorila, že sa mi kniha podobá na Charlieho malé tajomstvá. Dej je úplne odlišný, no autori si vybrali rovnaký spôsob, akým ho čitateľom podajú. Hovorili o obyčajnom živote a o obyčajných dňoch, kde sa tie nezaujímavé časti pretkávajú s tými zaujímavými. Kniha rozpráva o jednom zdanlivo obyčajnom školskom roku. Hovorí o príležitostiach a o nových skúsenostiach.
“I hated sports. I hated sports, and I hated people who played them, and I hated people who watched them, and I hated people who didn't hate people who watched or played them.”

Hlavná postava, ktorá nás sprevádza knihou je Miles Halter, ktorý sa mi podobal na Charlieho (Charlieho malé tajomstvá) a preto som si ho rýchlo obľúbila. Oboch protagonistov mám veľmi rada. Miles bol zo začiatku tiež taký „tichý“ a mal podobný spôsob zmýšľania. Nastúpil na internátnu školu a chcel hľadať „veľké možno“ (pozn. v origináli „Great Perhaps“). Tak ako my všetci, aj Miles mal veľmi klamlivé predstavy o tom, aké to tam bude, no myslím, že ho výsledok nesklamal. Dostal sa do podivnej partičky ľudí, z ktorých sa neskôr vykľuli jeho veľmi dobrí priatelia, medzi ktorých patril aj ChipAljaška Youngová. A podobne ako v Charlieho malých tajomstvách tak aj tu začal Miles objavovať, čo znamená žiť naplno. Veď viete, čo myslím... veľa nových skúsenosti. Blicovanie, kanadské žartíky, fajčenie, chľast, sex. Život tínedžerov.

Ako by som vám ho ešte najlepšie opísala? Keď si prečítate prvú kapitolu knihy, vidíte Milesa Haltera - chlapca, ktorý nemá veľa priateľov a sociálny život mu zrejme tiež veľa nehovorí, má záľubu v čítaní biografii známych ľudí, aj keď ich vlastné diela nikdy nečítal a má skvelú pamäť na posledné slová, ktoré vyriekli pred smrťou... zvláštny chlapec, nie? A potom sa dostanete na koniec knihy a zrazu si uvedomíte, ako sa Miles zmenil. Možno vďaka prostrediu, možno vďaka udalostiam, ktoré ho zocelili a možno práve vďaka Aljaške, ktorá ho naučila veľa vecí a zmenila ho úplne. Uvedomíte si ako dospel a že aj keď má v sebe pozostatky z toho zvláštneho chlapca na začiatku... už ním viac nie je.
“You spend your whole life stuck in the labyrinth, thinking about how you'll escape one day, and how awesome it will be, and imagining that future keeps you going, but you never do it. You just use the future to escape the present.”
A kto je teda záhadná Aljaška Youngová? Mladé dievča, ktoré Milesa úplne poblázni. Po celú dobu je naozaj veľmi záhadná a málokto ju pozná naozaj dobre, pretože o sebe veľmi nehovorí.  Bola to šialená, zložitá a komplikovaná postava a páčila sa mi.

Často krát si autori z tínedžerských postáv robia možno ideál ich mladosti... sú silní, prebehnú svojimi problémami s úsmevom, až je to radosť čítať hlavne keď viete, že všetko sa dobre skončí. Správajú sa múdrejšie ako dospelí a neviem, čo všetko. Green píše o mladých ľuďoch, o tom, akí skutočne sú a nesnaží sa ich konanie prikrášľovať. Majú veľa múch, majú svoje chyby a nie vždy konajú múdro, čo je ovplyvnené impulzívnosťou, temperamentom a často krát aj alkoholom. Green má vo svojej knihe presne takéto postavy. Žijú si svoj život bez toho, aby sa na vás snažili zapôsobiť tým, ako múdro vyzerajú a konajú. No zapôsobia aj bez toho  a to skôr, ako si uvedomíte.

Greenov štýl je neskutočný. Opäť ma do príbehu vtiahol po prvej vete a svojimi slovami mi počaroval a svojim humorom vykúzlil úsmev na perách. Často krát humor v knihe nie je len o hláškach, ale o situáciách a o správaní postáv. Skryté náznaky a vtipy nájdete na každej strane.
„In the dark beside me, she smelled of sweat and sunshine and vanilla, and on that thin-mooned night I could see little more than her silhouette, but even in the dark, I could see her eyes - fierce emeralds. And not just beautiful, but hot too.“

Aljaška má v sebe toľko protikladov až sa čudujem, že niečo také dokázal John Green napísať, pretože nemôžete naisto povedať aká táto kniha je. Je úžasná? Áno, ale zároveň aj smutná. Je vtipná? Áno, ale neskôr máte chuť napísať Johnovi Greenovi e-mail alebo list, že pri čítaní jeho kníh trpíte, pretože on vás dokáže naozaj emocionálne vyšťaviť v takom krátkom čase. Raz je táto kniha neskutočne sladká a kým si ten pocit stihnete vychutnať... je preč a viac si na naň nespomeniete. Ostane po ňom len horká stopa, ktorá vás už bude navždy mátať.

Dlho som premýšľala nad Greenom a nad knihami a musím povedať, že Aljašku milujem viac ako Hviezdy. Nie preto, že by bola menej smutná, práve naopak. Pri Aljaške som síce neplakala, ale po prečítaní vo mne zanechala také hlboké pocity a dojmy, ktoré sa v najbližšej dobe žiadnej inej knihe nevyrovnajú. Možno to všetko bolo vďaka Milesovi a jeho Great Perhaps, možno to bolo o Aljaške a možno to bolo o Milesovi a Aljaške a o tom, ako obaja chceli uniknúť z ich labyrintu utrpenia.


- V recenzii boli použité ukážky z knihy.
- Navštívte: oficiálna stránka autora a kníh │ Autorov YT │ Autorov twitter 

8 komentárov :

  1. Skvelá recenzia ako vždy a teraz si ma na ňu určite nalákala :) mohla by som sa k nej dostať, keď už ma čaká v poličke

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :3 Určite ju skús, Green je proste Green :D

      Odstrániť
  2. Pekna recenze :) Hvezdy se mi nelibily, ale tenhle pribeh by mi mohl sednout podstatne lepe :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, treba len skúsiť, mne sa Aljaška páčila viac ako Hviezdy, takže aj tebe môže sadnúť lepšie :)

      Odstrániť
  3. Mne sa Aljaška tiež páčila viac ako Hviezdy. Možno preto, lebo mi je celé to prostredie bližšie (študentský život - rakovina). Ten štýl a myšlienky boli neskutočne úžasné. Aljašku beriem ako jednu z mojich najobľúbenejších kníh :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja to mám tak isto :) Tiež patrí medzi moje najobľúbenejšie knihy :3

      Odstrániť
  4. Krásna recenzia, veľmi dobre sa mi čítala. :) Táto kniha ma láka, no ešte som sa k nej nedostala. Navyše, som ešte nevidela takúto obálku, ktorá je fakt nádherná.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne :) Tak dúfam, že sa k nej čo najrýchlejšie dostaneš, pre mňa bola naozaj skvelá :3

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top