25. mája 2014

Nov │Bolesť z odchodu...




„Bude to, akoby som nikdy ani neexistoval.“


Myslím, že Nov bol pre drvivú väčšinu fanúšikov sklamanie najväčšieho kalibru. Pre mňa z menšej časti tiež, ale z trochu iného dôvodu. Stephenie totiž ukázala, že po vysoko romantickej prvej knihe vie do pokračovania zasadiť taký zvrat, ktorý by nečakal nikto a ktorý by možno neboli schopní vytvoriť ani tí najväčší spisovatelia. A čím prekvapila? Nerobilo jej problém odpratať jednu z hlavných postáv na polovicu deja preč. Aplauz. Neviem, či týmto fanúšikov získala alebo stratila. Treťou knihou to vyrovnala. Vlastne v mojom prípade mi tento krok nevadil a nebol tým dôvodom, preto z jednej časti túto knihu nemám rada.


Dôvod je, že pri Stephenie sa mi zhnusili opisy pocitov hlavných protagonistov. Nechutne ich rozťahovala na niekoľko strán až som niekoľko krát prevracala očami a počítala koľko strán mi ostáva do konca kapitoly. No tento detail nezaraďujem medzi autorkine negatíva. Keď si opisy porovnám s opismi v Hostiteľovi, tam sa mi páčili viac a nebolo to také zlé ako tu. Vlastne vďaka tým opisom pocitov bola kniha zasadená do pochmúrnej atmosféry, ktorá sa niekedy nedala zniesť.


„Bojíš sa ma len preto, že som vrah? To je jediný dôvod?“
„Nie je to dostatočný dôvod?“
Rozosmial sa.

No keby som si toto odmyslela, tak mám istým spôsobom Nov najradšej z celej série. Keď sa Bella na chvíľu prestala chovať neznesiteľne a ubolene, bola to aj zábava. Zoznámila som sa so svorkou vlkolakov a všetky tie nové postavy sa stali môjmu srdcu blízke. Stephenie opisovala vlkolakov perfektne a opäť ich postavám priniesla niečo nové a neokukané. Vlkolaci boli úžasní, obrovskí a chránili ľudí. A to, prečo sa mi táto kniha páčila je jednoduché. Autorka opisovala ich domov - nekonečne husté lesy plné zelene a hlavne tú súdržnosť a priateľstvo. Najradšej som mala časti, keď bola Bella v La Push, pretože všetko, čo som spomínala som v nich našla. Autorka tak popri tých opisoch (neznesiteľných!) vytvorila aj inú, zvláštnu atmosféru, pri ktorej mi napadlo len slovo domov.

„Hej, a tá vec s tým čiernovlasým ciciakom na lúke ti nevadí? Nevyzeral, že by to bol tvoj kamoš, ale...“ Embry pokrčil plecami.


Dej nebol dynamický, no pokračoval dopredu, menilo sa prostredie aj vzťahy medzi postavami. Veľká akcia nebola, no napätie bolo rozložené rovnomernejšie ako v prvej knihe. Nechýbal dokonca ani humor a autorka si zase postavila do svojho písania výzvu, ktorú zvládla.


Nov podľa mňa nie je najhoršia časť zo série, ale ani najlepšia. Má aj svoje klady, aj svoje zápory asi ako každá kniha. A dospela som k záveru, že čím viac re-readingov si dáte, tým viac chýb nájdete.



- V recenzii boli použité ukážky z knihy
- Navštívte: stránka autorkyfilmový trailer

8 komentárov :

  1. Anonymný25/5/14

    od knizneho blogu by som ocakavala recenzie na ovela novsie knihy;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Samozrejme, že recenzujem aj nové knihy, ale keďže tieto mám doma na poličke už dosť dlho, chcela som pridať recenzie aj na ne :D Ak chceš, tak to ber len ako môj názor na danú knihu :)

      Odstrániť
  2. Tenhle díl mě taky zcela nenadchnul.. dost mi ta vadilo, jak byla Bella pořád ufňukaná, ale přesně - vlkodlaky jsem si taky oblíbila :)

    www.fantasy-maniak.blog.cz

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To proste liezlo na nervy tá Bella :D

      Odstrániť
  3. Anonymný26/5/14

    Ja sa považujem za fanúšičku kníh tejto série. Na jednej strane je to fakt veľmi pekný príbeh lásky a postava Edwarda je geniálna, čo je hlavný dôvod, prečo ma dvojka bavila zo všetkých kníh najmenej. Neprítomnosť Edwarda spôsobila to, že ma kniha prestala baviť. Keď som ju čítala po prvýkrát, bol to šok. Edward bol fuč, Bella mala akési čudné vidiny a nemohla som sa dočkať konca knihy, aby som zistila, ako to skončí. Ale pri ďalších čítaniach - čestne priznávam - som neraz preskočila celú bezedwardovú pasáž a šla rovno na koniec. Keď sa to tak vezme, tak ani štvorka mi nebola veľmi pochuti, tam mám zase tendenciu preskakovať celú Jacobovu pasáž.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som mala Edwarda rada na začiatku tiež :D Ale potom keď prišli tie re-readingy, tak som na ňom nachádzala čoraz viac chýb a zdalo sa mi, že autorka si ho až priveľmi idealizuje a že je proste tak dokonalý, až je to fakt nereálne :D Tým mi jeho správanie vadilo :D škoda, prečítaj si niekedy tú Jacobovu časť, lebo krátka a naozaj vtipná :D a páčila sa mi veľmi hlavne preto, že Jacob je taký chlapčenský a strašne to bolo cítiť z tej jeho časti :D taká dobrá atmoška tam bola :D

      Odstrániť
  4. Mne sa tento diel páčil najmenej z celej série. :D Čo na to povedať... Keď som to čítala bola som celá bez seba, že Edward sa už neobjaví. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som začala byť aj celkom rada :D Ale potom sa to pokazilo :D

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top