17. mája 2014

Mesto kostí │Dávaj si pozor...






V ruke jej šklbalo, meravela jej, bolela ju.
„Takže teraz mi začneš strhávať tričko, aby si mi obviazal ranu?“ zažartovala. Neznášala pohľad na krv, a najmä nie na vlastnú.
„Ak chceš, aby som z teba strhal šaty, stačí povedať.“



Existujú knihy, u ktorých si človek hneď na začiatku povie: „Páni, tak v tomto cítim potenciál na dobrú sériu.“ A to som cítila už z niekoľkých strán u Mesta kostí. Nebudem zapierať, že nápad s lovcami démonov ma nesmierne zaujal. Aj keď možno ma prvá kniha z tejto série neočarila tak ako ostatných, veľmi sa mi páči. Možno preto, že je to opäť niečo nové, niečo, čo sa mi určite bude neskutočne páčiť a niečo, na čo budem zase míňať peniaze, aby som sa dozvedela, ako to s tým Jacom a Clary dopadne. Veď sme knihomoli a je to naša práca, nie?


Hovorím si, že bolo asi chybou, že som si najprv pozrela filmové spracovanie, ale bola som v tom, že si sériu nekúpim a veď to poznáte. Naskytla sa príležitosť, neudržala som sa a dala som kamarátke na súťaži kúpiť prvú časť v kamennom Martinuse. A s chuťou sa pustila do čítania. A potom prišiel ten rozpor medzi postavami v knihe a vo filme.

Chlapec potom už nikdy neplakal a nikdy nezabudol, čo sa naučil - že milovať znamená zničiť a že byť milovaný znamená byť zničený.

Hlavnou protagonistkou je pätnásťročná Clary Frayová, ktorá žije v obyčajnom svete, tak ako my ostatní. Aspoň dovtedy, kým sa všetko zrazu nezmení a ona žije vo svete vlkolakov, upírov a lovcov démonov. Nie je však prekvapená, aspoň nie tak, akoby podľa normálnych meradiel mala byť. Pravdu o svete, v ktorom doteraz žila zobrala nadmieru fajn. A potom som sa zamyslela a hovorila som si, že kto by to nezobral podobne? Veď my knihomoli sme sa vo svojom krátkom živote stretli s toľkými svetmi, že mňa osobne by neprekvapilo, keby sa predo mnou zjavilo niečo podobné a ja by som sa s tým musela vyrovnávať. Ak si však trochu porovnám filmovú a knižnú Clary, tá knižná mi niekedy prišla veľmi naivná, ale to len zo začiatku.


Presne tak isto, ako mi prišiel iný filmový a knižný Jace. Ten filmový mi prišiel ako taký kickass a ten knižný ako arogantné decko. No skôr som to tak brala na začiatku knihy, akoby sa autorka potrebovala vypísať a dostať zo seba to lepšie, ktoré sa skrývalo hlbšie pod povrchom. Neskôr som si na oboch zvykla a milovala som ich hlášky a doťahovanie, myslím, že vo filme ich stvárnili dobre. A možno je to preto, lebo som film videla ako prvý, takže tá knižná vizualizácia postáv u mňa už tak nefungovala, proste Jace bol Jamie a Clary bola Lily. Hodia sa mi do tých úloh, oboch som si obľúbila.


„Ešte jedno,“ nástojil. „Je tu niekde sväté miesto?“
„Dobrý nápad. Ak chcete ísť sami do upírskeho brlohu, radšej sa najprv pomodlite.“


Čo by to však bol za príbeh, keby sa to všetko nekomplikovalo treťou osobou - Simonom? Ten vás bude neskutočne zabávať po celú knihu a nájdete v ňom najlepšieho kamaráta. Alebo v ňom spoznáte vášho najlepšieho kamaráta, pretože Simon je presne ten typ postavy, ktorý možno všetci poznáme zo skutočného života.


Tieňolovci ma toho za tých 440 strán veľa naučili. Cassandra vytvorila presne taký bohatý svet, ktorý som potrebovala. Lovci démonov - Tieňolovci - mi ukázali svoje zvyky, svoju prácu a svoj zmysel pre humor. Cassandra ako vidno, všetko podrobne premyslela, aj keď som sa cítila poriadne ukrátená, pretože si toho veľa nechala pre seba a do ďalších častí. A keďže som pozadu ako obvykle, mnohí knihomoli už vedia, čo nasleduje, ako sa to vyvíja, ako sa to skončí a potom som tu ja po prečítaní prvej knihy vo svojej imaginárnej bubline plnej šťastia. Príde ku mne Cassandra Clare, vyzerá ako bohyňa pomsty, v rukách dlží dlhú dýku a zapichuje ju do mojej bubliny. Zničila to. Zničila moje ilúzie a moje záchvaty fanúšikovstva.





„Čo?“ Stále na ňu civel, akoby mu povedala, že jedného z Mĺkvych bratov pristihla nahého metať na chodbe mlynské kolesá.


A potom som si uvedomila, čo znamená čítať naozaj dobrú knihu a ako zistiť, či sa vám kniha naozaj páči. Je ťažké ovládať záchvaty smiechu a nevyľakať tak vtáčikov, ktorí si užívajú pekný deň niekde na konári stromu. Je ťažké zabrániť hľadaniu kontaktu na Cassandru a nenapísať jej výhražný e-mail, v ktorom jej napíšete nech vám okamžite vysvetli, ako vám to mohla urobiť. Mesto kostí mi toho prinieslo tak veľa. Milujem Tieňolovcov a ich životný štýl. Milujem to, ako Cassandra do ich sveta zasadila nezasvätenú osobu. Vždy je to takto lepšie. Aspoň môžeme sledovať to, ako ich tá osoba vníma a čo si na nich všíma. A všetko nové sa učíme zároveň s ňou.
Teraz mi neostáva nič iné, len si šetriť na druhú časť. Och, už aby som ju mala pekne doma na poličke! Možno to nevydržím a napadnem nejakého bloggera, aby mi vyspoileroval, čo sa stane ďalej.

A zhrniem to asi tak, že som ešte nikdy neprečítala prvú knihu zo série bez toho, aby som chcela poznať spoilery predtým, ako si pokračovania prečítam sama. To značí, že Cassandra ma svojim svetom ohúrila, ako nikto iný. Aj keď to na začiatku trochu vŕzgalo, no nakoniec sa všetko dalo do poriadku a ja som na to zabudla a užívala si čítanie a dobrodružstva Tieňolovcov, ktorí ma ako knihomoľa prijali medzi seba a opäť sa začala dlhá púť, ktorou budem musieť prejsť. Ale rozhodne s nadšením!




- V recenzii boli použité ukážky z knihy
- Navštívte: stránka sériestránka autorky autorkin twitterfilmový trailer

10 komentárov :

  1. Je to dobrá kniha. Měla jsem ji přečtenou za chvíli, protože je fakt čtivá, ale něco ji podle mě chybí. Není to úplně top no. Ještě taková poznámka, podle mě máme hezčí obálky. Tyhle se mi moc nelíbí :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj mne pri tejto prvej niečo chýbalo, tak uvidím, aká bude tá druhá :D Súhlasím, že máte pekné obálky, mne sa tie vaše riadne páčia, ale aj na tie naše som si zvykla :D

      Odstrániť
  2. Skvelá recenzia :) ! Mňa si Cassandra takisto získala, svet ktorý vymyslela je úžasný,a všetko je tak strašne uveriteľné.. Inak, ja si zasa myslím že slovenské obálky sú krajšie, než české... mne sa zasa tie moc nepáčia, ale tak nič v zlom :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Aj mňa si tým svetom rýchlo získala, lebo zase vytvorila niečo nové :)

      Odstrániť
  3. Čo si hovorila o tom potenciáli na začiatku... Kde si ho videla? :D Začiatok bol tak strašný a (neznášam to slovo, ale práve tu sa hodí...) trápny! :D Potom to už samozrejme bolo lepšie a lepšie, ale práve v tom začiatku som nevidela nič, len záhubu.
    Ale s Jaceom svätá pravda! Síce, mne sa vo filme moc nepáčil, nebol podľa mojich predstáv. Ale máš pravdu :D
    A inak... v tom filme sú spojlery jak svine, nie? :D
    Veľmi pekná recenzia! Povedala si všetko, čo by človek chcel vedieť. Ak by som knihu už nemala, tak po tomto by som si ju určite kúpila :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Proste to ako kniha začala mi pripadalo zaujímavé :D Súhlasím bolo to kus trápne a keď sa začali ukazovať charaktery postáv (Clary, Jace, Alec, Isabelle) tak mi pripadali takí neotesaní :D takí divní :D potom to už šlo lepšie :D hej sú a tak som si knihu až tak neužila, ale nevadí :D Ďakujem :)

      Odstrániť
  4. Skvělá recenze! Já jsem Město z kostí taky četla a moc se mi líbilo. Další díly jsou taky úžasné určitě si je přečti co nejdřív :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Určite sa do toho pustím čo najskôr.. :)

      Odstrániť
  5. Túto sériu mám hrozne rada, takže je super, že sa ti páčila.:) A je zaujímavé poznať pohľad niekoho, kto najprv videl film. Inak pekná recenzia.^^

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top