6. mája 2014

Hostiteľ │Telo a duša...





„Nie, Vanda, tak ďaleko to nesmie zájsť. Zastrelím každého, kto sa ťa dotkne.“
„Jared...“
„Len žiadnu paniku. Budem strieľať do nôh a ty ich potom môžeš vyliečiť tými liekmi.“



Poznáte ten pocit, keď začnete čítať nejakú knihu a ste z nej úplne nadšení? A keď dočítate tak strávite ešte nejaký čas nad tým, že si dokola čítate vaše najobľúbenejšie scény. Hostiteľ je kniha, ktorá ma opäť raz dokázala takto nadchnúť. A meno Meyerová mi už na začiatku napovedalo, že sa nemusím báť, že by ma kniha nebavila. Autorka má totiž talent na to, aby si vytvorila pomerne originálny nápad. Aj keď na druhej strane, nie vždy je kniha o nápade. Ak aj nápad je klišé a neoriginálny, vždy môže byť príbeh dobrý vďaka spracovaniu a to je to, čo Meyerovej ide najlepšie. Spracovanie.


Kniha sa radí medzi sci-fi, hovorí o mimozemšťanoch, o vesmíre a o budúcnosti, nemožno však očakávať niečo na spôsob klasickej Verneovky, to je snáď jasné. Keď si pomyslím na mimozemšťanov, vždy ma napadne niečo na spôsob E. T. mimozemšťan alebo malé bytosti, ktoré anatomicky vyzerajú ako holohlavé deti a majú obrovské čierne oči. A kožu možno trochu do zelena. Každopádne, nie je to veľmi atraktívna predstava. Avšak, autorka si zase zobrala všeobecné predstavy a pretvorila si ich podľa seba. A čo nám priniesla? Duše - krásne, žiarivé, čisté a láskavé stvorenia, ktoré spolu vedia nažívať v harmónií.

„Bolo to príšerné,“ povedal a z jeho vážneho hlasu sa celkom vytratila akákoľvek stopa po veselosti. „Takmer si odfaklila ruku. Myslel som si, že ju už nikdy viac nebude môcť použiť.“

Ako už názov knihy hovorí, úlohu v tejto knihe zohrajú aj ľudia, no viac-menej ako hostitelia pre tieto duše. A keďže aj kniha je písaná z pohľadu jednej duše - Pútničky (hej, moja menovkyňa) - a zrazu tu máme našu Zem a náš život z pohľadu cudzincov. To, čo v Twilight ságe ubralo na kvalite sa v Hostiteľovi dokonale hodilo. Meyerová bola kritizovaná za dlhé opisy a hlavne za opisy pocitov hlavnej protagonistky, no nedá sa povedať, že v Hostiteľovi by mi to vadilo. Myslím, že opisy patrili medzi hlavný kladný bod knihy. A viete, čo som si uvedomila? Som rada, že som človek. Autorka v Hostiteľovi opisovala našu planétu a hlavne život tak farbisto. Samozrejme, že sa spomínali aj iné planéty a iné formy života, ale Zem medzi nimi vynikla. Máme tu viac slobody, lepšie možnosti, autorka opisovala niektoré naše pocity (láska, hnev, strach, ...) tak silne (neviem, či je to správne slovo), niektoré vedci, ktoré sú pre náš život banalitou opisovala s toľkými farbami, akoby som čítala o niečom úplne novom, čo ešte nepoznám. Zem sa pre mňa jednoducho stala oveľa príťažlivejšou planétou.


Keď tak premýšľam nad celým nápadom, veľmi sa mi páči. Ktovie či vznikli nejaké nákresy Meyerovej sveta. Vidieť totiž niektoré iné formy života by bolo určite zaujímavé, pretože sa v knihe často opisovali a vyzerali úžasne.


Hlavná postava, ako som povedala je duša menom Pútnička, ktorá však po vložení do ľudského hostiteľa nemá pokoj. Bývalá majiteľka tela - Melanie Stryderová - kladie odpor a Pútnička ešte stále môže počuť jej myšlienky, Melanino vedomie je totiž ešte stále tu. A tak sa začína pátranie po Melaninej rodine, po posledných ľuďoch, ktorí sa bránia a ktorí rebelujú. Kniha pre mňa predstavovala všetko to, čo na čítaní milujem. Ponorila som sa do nového sveta zaplavená množstvom informácií, zažila som dobrodružstvo, akciu, napätie a tiež som tam mala romantiku - pri tom poslednom bode je autorka proste expert a keď už trochu porovnám toto dielo a Twilight - Twilight bol odlišný v tom, že hlavný pilier knihy bola romantika, to ostatné bolo len pozadie. V Hostiteľovi ide hlavne o to pozadie, o nový svet a nové informácie, romantika tvorí menší, no veľmi podstatný detail.

„Aspoňže si dievčina môže ponaťahovať nohy,“ zahundral Kyle. „Neviem, prečo ustavične počúvaš jej sťažnosti.“
„Pretože sa mi to zdá neobvyklé. Je to nádherná zmena oproti tomu, keď človek počúva tvoje sťažnosti.“



Veľmi som si obľúbila postavy. Ja mám veľký problém obľúbiť si hlavných protagonistov, ale v tomto prípade som sa s nimi hneď zblížila. Aj keď Pútničku som mala o čosi radšej, predsa len mali sme knihu z pohľadu mimozemšťana a na druhej strane Melanie bola človek, takže to myslenie a priority boli na inej úrovni ako tie Pútničkine. Napriek tomu, že obe žili v jednom tele, autorka vedela oddeliť ich myšlienky a správanie a to bolo pre celú knihu veľmi dôležité.


Hostiteľ sa skončil podľa môjho názoru otvorene a určite to chce nejaké pokračovanie. Keď som bola na posledných kapitolách, zacítila som dobrú šancu na to, ako by mohla autorka zakončiť príbeh a bol by to naozaj dobrý koniec. Ona sa však rozhodla pre tú druhú možnosť, možno pre niekoho logickejšiu a pre príbeh lepšiu, no viac otvorenú. Ak by som svoj názor mala zhrnúť do niekoľkých slov, tak by som použila asi len: „Fantastické.“


Hostiteľ ma bavil, tak ako ma bavil Meyerovej nový svet. Opäť nám ukázala, že to s písaním vie a tiež vie, čo čitateľ očakáva. Ak sa vám páčila Twilight sága, Hostiteľ vám zoberie dych. Ja sama ho ešte hľadám...



- V recenzii boli použité ukážky z knihy
- Navštívte: oficiálna stránka autorkyFILMOVÝ TRAILER

12 komentárov :

  1. Tuhle knihu mi doporučovalo už spoustu lidí, ale já se k ní pořád ne a ne dostat. Stydím se za sebe. Každopádně moc pěkná recenze:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem a určite by si sa k nej mala dostať čo najskôr, je úplne úžasná :3

      Odstrániť
  2. Četla jsem ji před pár lety, a setkala se s úspěchem :) dobře se mi četla, a děj byl perfektně promyšlený :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Hostiteľa sa chystám čítať - už len jeho prvá veta ma strašne zaujala. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak som potom zvedavá na tvoj názor :)

      Odstrániť
  4. Ja sa stále rozhodujem, či si ho prečítať alebo nie.. :D No už je na to-read liste, tak snáď sa k nemu dostanem ešte skôr.. :) tvoja recenzia ma presvedčila :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Rozhodne tú knihu skús, je perfektná :)

      Odstrániť
  5. Hostiteľ bola moja prvá kniha v angličtine. Mala som trochu obavy, pretože Twilight som nemala rada (aj keď som videla iba filmy). Lenže som si nevedela nájsť nič iné, a tak som to riskla. Možno som sa ukrátila o presnejšie detaily v opisoch, ale napriek tomu môžem povedať, že sa mi kniha veľmi páčila (čo o filme už povedať nemôžem). Vďaka nej som i upustila od odporu k Twilightu a som ochotná pripustiť, že knihy sú dobré - s presvedčením to ale poviem až vtedy, ak ich raz náhodou prečítam.
    Vlastne tvoj blog som našla pár dní po dočítaní Hostiteľa a keď som uvidela tú prezývku... Musela som si ťa pridať do záložiek. (Pre mňa je typické tieňové sledovanie - ozvem sa iba zriedka.)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Možo aj ja raz skúsim hostiteľa v angličtine, bolo by to zaujímavé :D Knihy sú vždy lepšie ako filmové spracovanie :D Ďakujem ti, som veľmi rada, že môj blog sleduješ aspoň z tieňov :D

      Odstrániť
  6. Pěkná recenze :) Já Hostitele nečetla a popravdě se mu tak nějak vyhýbám kvůli té "mediální masáži" se mi do něj nějak nechce, ale hodně lidí mi říká, ať si ho přečtu i tak. Uvidíme :) Máš krásný vzhled blogu!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne :) Ono takéto veci vedia človeka odradiť, ale určite by som dala na to, čo hovoria ľudia, ktorí to čítali :) Je to skvelá kniha so zaujímavým nápadom a rozhodne dobre spracovaným :)

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top