10. apríla 2014

Vlčí dar │Skrytý v tme...



Ďakujem vydavateľstvu Tatran za poskytnutie recenzného výtlačku.


Ozvalo sa hlasné buchnutie. Zvuk rozbíjaného skla. Zobudil sa. Svetlá nesvietili. Nič nevidel. V tom začul, ako Marchent vykríkla.



Meno Anne Rice je v Americkom svete knihomoľov „skloňované“ veľmi často, a aj keď ju možno nepoznáte alebo ste od nej nič nečítali, jej meno ste už určite museli počuť. Možno vám niečo napovie názov Interview s upírom, čo je jej sfilmované dielo. Je známa tým, že píše gotické-fantastické príbehy. Námetmi sa možno navzájom odlišujú, ale každý príbeh, čo som od nej zatiaľ prečítala má typický tajomný a temný nádych, ktorý knihu charakterizuje.

Nie som veľkým zástancom porovnávania kníh, ktoré sú úplne rozdielne, ale tu si to predsa len dovolím, aby som vysvetlila základ toho, prečo sa mi táto kniha páčila. Oproti strohým Serafom bol Vlčí dar akoby ponorený do vlny života, farieb a úžasných opisov, ktoré neboli vôbec mŕtve. Všetko, čo Anne opisovala, či už to bolo chladné pobrežie, sýte vône alebo mohutné a magické sekvoje, to všetko som si vedela predstaviť a všetko som mohla „vidieť“ vo svojej mysli. S každým ďalším slovom som jednoducho do príbehu padala viac a viac. Naproti čierno-bielym Serafom bol Vlčí dar pestrý (tým samozrejme nemyslím, že bol veselý...) a aj keď bol písaný ako rozprávanie v tretej osobe, do príbehu som bola viac zainteresovaná a viac ma bavil.

Chvíľu stál vo dverách do kuchyne a počúval, ako sa vytráca zvuk Galtonovho pickupu, potom sa zvrtol a ocitol sa zoči-voči prázdnemu domu a všetkému, čo sa v ňom odohralo.

Ako už anotácia a taktiež názov knihy napovie, príbeh je o vlkolakoch. No pozor! Anne sa opäť vracia ku klasickej a možno pre niekoho veľmi staromódnej predstave vlkolakov. Twilight sága nám podala vlkolakov v novom svetle. Transformácia dala ľuďom telo obyčajného vlka, zatiaľ čo Vlčí dar hovorí o klasických vlkolakoch alebo tzv. vlčích ľuďoch, ktorí sa viac-menej podobajú na ľudí svojou postavou a majú výrazné zvieracie črty. Presne takáto predstava je pre Annein štýl typická. Týchto vlkolakov poznáme z mnohých legiend, no Anne neopustila svoju originálnu stránku a vytvorila si pár vlastných pravidiel, čím nám pod nos priniesla opäť niečo nové.


Autorkin štýl písania som naplno spoznala až v tejto knihe. Anne sa totiž nerozpakovala, nepremýšľala nad tým, že by mohla niektorými slovami ľudí pohoršiť, násilie a krutosť nám podala ako na zlatej tácni, ich opisy nepreskočila tak, akoby sme to možno očakávali. Stretla som sa aj s názormi, že Annine novodobé diela už nie sú také, ako kedysi. Vrátila sa totiž späť k viere a v jej knihách cítiť mnoho odkazov, ktoré sa vzťahujú na náboženstvo. V knihe som pocítila kontrast. Napriek náboženskému nádychu predsa len Anne opisovala neodpustiteľné hriechy a jej opisy, ktoré boli zvláštne sa niekedy prikláňali k nechutnosti a zvrátenosti. Vďaka tomuto mám Anne rada. Jej štýl je taký nekonvenčný.

„Vy ste také úžasné decká. Závidím vám tento váš novučičký svet. Neviem, či by som naň mal odvahu, keby ste tu neboli so mnou.“

Veľká časť knihy sa odohrávala v dome, ktorý nazvali Nideck Point a tu sa ukázala jedna Annina vášeň, ktorú poznám zo Serafov. Je to opis architektonických prvkov a celkovo architektúry, vďaka ktorému si vie čitateľ do detailov predstaviť prostredie, v ktorom sa nachádza. A ak čo i len trochu rozumiete týmto veciam, bude to pastva pre vašu dušu. A tí z vás, ktorí takéto opisy nemajú veľmi v láske, nezúfajte. Rozhodne vás nebudú nudiť, tak ako nenudili mňa, pretože boli také farbisté a vždy keď sa autorka vracala k Nideck pointu, cítila som sa ako doma. Ten čarovný dom obkolesený sekvojami opísala nádherne.


Príbeh sám o sebe nemá veľkú zápletku, no po celý čas sa rieši veľa vecí a okolo všetkého je množstvo záhad, na ktoré musí Reuben prísť a tiež veľa informácií, ktoré príbeh skvelo dopĺňajú, takže má inú formu, ako knihy, ktoré som doteraz čítala. Anne od začiatku ponúkla dobrodružnú jazdu, ktorá nesie isté riziko a nebezpečenstvo a nádych niečoho tajomného - niečoho, čo máme radi všetci. Je vidieť, že v tomto žánri je Anne úplne ako doma a len málokto prekoná jej schopnosti ponúknuť takýto príbeh. Vlkočloveka z minulosti nám vrátila na scénu spolu s jeho darom.


~ V recenzii boli použité ukážky z knihy.
~ Navštívte: oficiálna stránka autorky - annerice.com │ fb fanpage - Anne Rice │twitter - Anne Rice

4 komentáre :

  1. Klaris10/4/14

    Knihy od Anne mám veľmi rada. Pekná recenzia:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Od Anne Rice som toho ešte veľa nečítala, no táto kniha ma zaujala, veľmi pekne napísaná :)

      Odstrániť
  2. Její knihy mám ráda, asi se i po této podívám :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to rozhodne :) Ak máš rada Anne Rice, táto kniha sa ti bude určite páčiť, bola skvelá :)

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top