24. apríla 2014

Neptúnov syn │Kde je Percy?



Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Fragment



Keď sa rútite z kopca osemdesiatkilometrovou rýchlosťou a v polovici si uvedomíte, akú ste urobili hlúposť, je už neskoro. Percy sa horko-ťažko vyhol stromu, odrazil sa od skaly, obrátil sa okolo vlastnej osi a nezadržateľne sa hnal k diaľnici. Tá sprostá tácka nemala posilňovač riadenia.
Viete ako by mali vyzerať tie najlepšie recenzie na Rickové knihy? „Milujem Ricka, táto kniha bola úžasná ako aj všetky ostatné. Prečítajte si ich.“ Také ľahké a vystihujúce. Najprv sa vám chcem ospravedlniť, že často sa budem vracať k sérií Percy Jackson a trochu porovnávať, čo by som robiť nemala, ale nemôžem si pomôcť, veď to predsa len nadväzuje. Neptúnov syn sa mi páčil o niečo viac ako Proroctvo a odpoveď je veľmi jednoduchá a ak ma poznáte tak aj možno uhádnete. Pri začiatku tejto série, čiže pri Proroctve sa akosi moje srdce nevedelo zmieriť s tým, že Percy Jackson, môj najobľúbenejší hrdina všetkých čias tam už nevystupuje. A potom prišlo to veľké BOOM, ktoré si Rick necháva v rukáve. A v pokračovaní Proroctva sa tam predsa len Percy objavil.

V recenzii na knihu Proroctvo som vám naznačila, že Rick pri písaní novej série používa aj iný štýl. Okrem toho, že píše z pohľadu tretej osoby, ponúkol nám aj príbeh z pohľadu troch osôb. Aj v Neptúnovom synovi máme hneď troch rozprávačov. Percyho a dve nové postavy - Hazel a Franka. Aby som vám tu neodhaľovala spoilery, budem sa trochu pridržiavať anotácie. Vieme, že Percy stratil pamäť a objavil sa v Tábore Jupiter - rímska obdoba Tábora polokrvných. Ak totiž chcete povedať, že ste si za tie roky zvykli na Rickové prekvapenia, nemali by ste to zakríknuť. Rickovi sa zrejme roztrhlo vrece s nápadmi.
Tu Hazel je trieda,“ pochvaľoval si Don. „Je veľmi dobrá! Ostatní táborníci: ‚Zmizni, Don!‘ Ale ona: ‚Prosím, zmizni, Don.‘

To, čo sa mi na tejto knihe páčilo najviac (okrem Percyho samozrejme) bol práve Tábor Jupiter, kam chodia polobohovia, ktorí majú rímskych rodičov. Aby som to lepšie vysvetlila, sú grécke a rímske obdoby bohov. Bohovia si na seba tak môžu zobrať buď jednu alebo druhú podobu. Rimania boli viac bojovní, morálnejší a viac disciplinovaní. Rick využíval rímsku mytológiu a do svojej knihy zapojil množstvo zvykov, ktoré sa udržiavali na pôde Ríma a tým mohol oba tábory navzájom odlíšiť, čo sa mu perfektne podarilo. Oba mali totiž rôzne pravidlá a ja sa priznávam, že ostávam verná Táboru polokrvných, pretože ako som povedala v predošlej recenzii, Percy Jackson bola viac vtipná a odľahčená séria, Bohovia Olympu - tam ide naozaj do tuhého, je to viac vážne. Tak isto je to aj s tábormi. Tábor polokrvných sa mi zdal ako obyčajný tábor pre decká, V Tábore Jupiter majú viac pravidiel, viac disciplíny.

Na Rickových knihách milujem tiež to, ako krásne sa vie pohrať s opisom postáv. Nestane sa, že postavy si sú niečím podobné, každá je totiž výnimočná a má inú povahu a iné správanie. Rick vždy opisuje hlavné znaky polobohov po ich rodičoch, napríklad ak je niekto dieťa Poseidona, je jasné, že vie ovládať vodu, ak je niekto dieťa napríklad Apollona, možno mu idú rýmovačky lepšie ako ostatným. No v tejto sérií k tým hlavným znakom pridal aj niektoré ďalšie, ktoré boli viac zaujímavé a ktoré rozpálili našu zvedavosť.

„Teraz zomrieš,“ vyhrážal sa Pšenica a zaškrípal zubami. „Pocítiš hnev obilia!“

Ak stále váhate nad touto sériou alebo nad Percym, ja hovorím, aby ste nakráčali do kníhkupectva s plnou peňaženkou. Dajte Rickovi šancu, je naozaj úžasný a bude si vás vedieť získať už od prvej strany, presne tak isto ako Rowlingová. Rick vytvoril tiež taký svet, v ktorom sa vždy budete cítiť ako doma a nikdy vás neomrzí sa doňho vracať a dozvedieť sa niečo nové alebo si všimnúť nejaký malý detail, ktorý vám pri prvom čítaní unikol. Ja som človek, ktorý knihy veľmi neodporúča, stane sa to málokedy, pretože každému sa predsa páči niečo iné. Ale myslím si, že ak hľadáte niečo originálne, niečo zábavné a ak vám nevadí, že sa mytológia preniesla do moderných časov, rozhodne siahnite po Rickových knihách. Prinesie vám presne toto a ešte omnoho viac.




- V recenzii boli použité ukážky z kníh
- Navštívte: percy-jackson.skrickriordan.comRick Riordan (twitter)

3 komentáre :

  1. Rick je ozaj super. Čítala som od neho trilógiu o Kanovcoch a sériu o Percym a boli super... Doteraz nechápem, prečo som sa ešte nedostala k tej ďalšej sérii, musím to napraviť a tvoja recenzia ma v tom len uistila.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite to musíš napraviť, Rick ozaj nesklamal :D :)

      Odstrániť
  2. Absolútne súhlasím zo všetkým :) Milujem Percyho,túto sériu,Ricka,Grécko a mytológiu.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top