19. apríla 2014

Proroctvo │Polobohovia sa vracajú...




Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Fragment.



Zvalil sa tvárou na vankúš, zadok mu trčal do vzduchu.
„Nezadusí sa?“ spýtal sa Jason.
„Tomu sa nič nestane,“ mávla rukou Annabeth. „Ale začínam si myslieť, že máš fakt obrovský problém.“


Rick Riordan nás nesklamal a po tom, ako ukončil jeho skvelú sériu Percy Jackson, sa pustil do druhej, ktorá je voľným pokračovaním - Bohovia Olympu. Opäť sa vraciame do Tábora polokrvných, no tentokrát s novými hrdinami a s novými dobrodružstvami. To je balzam na dušu pre každého Rickovho fanúšika, pretože s tým svojím pôvodným námetom si teraz môže robiť čo chce. Môže ho rozširovať a spestrovať. Aby som bola úprimná, aj v predošlom článku na tému som písala, že mi niekedy vadí, keď sa autor drží toho, čo už všetci poznáme a nechce písať o niečom novom. No Ricka mám naozaj rada a Percyho milujem, preto mi nevadí, že sa nám v určitej podobe opäť vrátil aj keď som sa s ním v prvej sérií rozlúčila.

Tak sa teda polobohovia vracajú opäť na scénu, no teraz nám Rick ponúkol pohľad troch hlavných postáv - Jason, Leo a Piper. Je však škoda, že sa vzdal písania z pohľadu prvej osoby, ale na druhej strane to chápem. Bolo by oveľa ťažšie rozoznať tak jednotlivé postavy a ich správanie. Jason, Leo aj Piper do príbehu vniesli na začiatku trochu chaosu. Všetci traja mali totiž vlastný príbeh a vlastné tajomstvá, ktoré sme sa nedozvedeli hneď na začiatku, ale s každou novou kapitolou, preto to bolo najprv také dopletené.


„Verte mi, ženská,“ zašomral Leo, „že si spomínam. A nech ste už ktokoľvek, poriadne vás nabijem v Leovom štýle.“
Zhlboka sa nadýchol a vrhol sa do lesa.


Príbeh, ako som už spomínala, bol písaný z pohľadu troch osôb. Približne každé tri kapitoly boli venované jednej z postáv, no nemusíte sa báť, že by vás to nejako poplietlo. Kapitoly na seba plynulo nadväzujú, len sú vyrozprávané z pohľadu iných postáv a to robí príbeh zaujímavejším, pretože Jason, Leo aj Piper majú svoje tajomstvá.


Keď porovnám začiatok novej série, čiže Proroctvo s Percym Jacksonom, značný rozdiel je v atmosfére. Zatiaľ čo Percy bol písaný humorne a v každej vážnej situácií vedel nájsť niečo vtipné a vedel ju aj vtipne opísať, Proroctvo bolo skôr zasadené na vážnejšiu pôdu, bolo to opisované temnejšie a aj jeden z hlavných protagonistov - Jason - bol vážnejší a menej vtipný a uvoľnený ako Percy. Prezradím vám, že Percy sa v tejto časti nevyskytuje, ale je tam často spomínaný. Bolo mi za ním smutno, pretože Jason je úplne iný, ako on.

 

Možno sa pýtate, či bude prekážať, ak začnete čítať túto sériu bez toho, aby ste mali prečítaného Percyho. Neviem, či vám budem vedieť odpovedať dobre, pretože si to neviem dobre predstaviť. Ale myslím, že by ste to mohli skúsiť, možno niektoré vedci na začiatku nebudete chápať, pretože postavy o nich budú hovoriť s istotou, ale postupne sa do toho dostanete a pochopíte, o čo ide.

Piper obyčajne ráno vyzerala ako zombie, zato dnes mala vlasy vyčesané ako supermodelka a dokonalú pleť. Zmizla jej dokonca aj tá nepekná vyrážka pri koreni nosa, ktorú mala tak dlho, že ju začala volať Bob.

Myslím, že modernizácia Gréckej mytológií neuškodila. Rick sa s ňou vyhral, pretože pokiaľ sa jedna o mytológiu, má pred sebou mnoho príbehov a legiend, ktoré môže vo svojich príbehoch využiť. No pre tentokrát do svojich kníh nezapojil len Grécku mytológiu. Dal toho do stávky viac, ale pokiaľ je niekto tak šikovný a zručný spisovateľ ako Rick, nebude mu to robiť problém. Dej príbehu ľahko plynul a dočkali sme sa množstva akcie. Rick ukázal, že nezáleží na tom, ku ktorému bohu patríte, neznamená to, že nemôžete byť iní alebo nemôžete mať iné vlastnosti. Jason bol statočný a bojovný, Piper bola krásna, rozumná a odvážna a Leo... no myslím, že Lea si všetci obľúbite, pretože aj to málo humoru v tejto knihe sa pripisuje jeho menu.


Proroctvo je vážne desivé. V prvej knihe nám toho autor odhalil veľmi málo, som zvedavá, čo ma čaká v pokračovaní. No už teraz viem, že Percy mi strašne chýba, tak dúfam, že mi ho ešte doprajú. A čo som sa vlastne dozvedela? Že Rick to ešte stále vie. Táto séria je rozhodne pre tých, ktorí sa ešte s Percym a s táborom nechcú rozlúčiť. Ani ja som nechcela.



- V recenzii boli použité ukážky z kníh
- Navštívte: percy-jackson.skrickriordan.comRick Riordan (twitter)

4 komentáre :

  1. znie to dobre, možno sa raz na to vrhnem :)
    pekná recenzia

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Závidím ... Já se prokousávám Kronikami Cartera Kanec a pak se vrhnu i na Bohy :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja závidím tebe :D Cartera by som chcela aj ja :D :)

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top