7. marca 2014

Súmrak │Etapa niečoho nového...


• Informácie o knihe •

Autor: Stephenie Meyer
Slovenský názov: Súmrak
Originálny názov: Twilight
Séria: Twilight sága
Vydanie: Tatran2008, 480 strán, pevná väzba s prebalom
Žáner: YA, fantasy, romanca, paranormál, upíri














"Tvoji kamaráti sa na mňa tuším hnevajú, že som im ťa ukradol."
"To zvládnu." Cítila som, ako sa mi ich pohľady zabodávajú do chrbta.
"Ale možno ťa už nevrátim," povedal a oči sa mu zlomyseľne zaleskli.

Keď som dokončila re-reading celej tejto série, uvedomila som si, aké som mala šťastie, že som sa dostala ku knihám úplne na začiatku. Pretože teraz všetko, čo môžem nájsť sú len nenávistné názory na to, aká je táto séria zlá. Myslím si, že je to trochu prehnané a nespravodlivé a možno to zapríčinili filmové adaptácie, alebo niečo iné, netuším. Ja nepovažujem knihu za zlú, no po čase nachádzam veci, ktoré sa mi na nej páčia a veci, ktoré ma na nej štvú. Môj názor je taký, že čím častejšie si nejakú knihu zoberiete do rúk a čítate ju, tým viac chýb v nej nájdete. Preto vám hovorím, že ak sa nechcete vzdať svojich naivných predstáv, radšej žiadnu knihu nečítajte viac ako dva krát.

Súmrak som čítala už asi štvrtý krát. Vlastne je to úplne jedno. Chcela som len povedať, že celá séria u mňa vyvoláva stále isté čaro, ktoré mám rada a ktoré ma núti, aby som sa cez všetky nedostatky preniesla. Keď tak nad tým premýšľam, mám pocit, že hlavne vďaka Twilight ságe som sa zamilovala do žánru young adults, pretože nech si ľudia a hlavne čitatelia hovoria, čo chcú, Súmrak a jeho pokračovania sú zástupcami tohto žánru a patrične ho reprezentujú. Mám túto sériu rada, vždy keď si ju zase čítam, mám taký zvláštny pocit, ako déjà vu, aj keď to nie je celkom presné. Je to pocit, že som zase pri niečom starom, čo poznám, no vždy nájdem niečo nové, čo som si predtým nevšimla. Nejaký nový detail, nejakú novú myšlienku, ktorú som konečne pochopila. A to ma na re-readingoch tak neskutočne baví.

"Chce vedieť, či tajne randíme. A tiež chce vedieť, čo ku mne cítiš," vyhlásil napokon.
"Do kelu. Čo jej mám povedať?" snažila som sa tváriť veľmi nevinne. 

Stephenie Meyer nie je zlá autorka. Každý má vlastný štýl, ktorý ho charakterizuje. Stephanie sa do našich myslí asi najviac zapísala tým, že má talent na písanie z pohľadu prvej osoby. Teda, aspoň ja som si ju kvôli týmto jej schopnostiam obľúbila. No žiaľ, písanie z pohľadu prvej osoby sa nedá porovnávať s opismi, ktoré niekedy preháňala a to ostatných odrádza. A druhá vec je, že Stephenie má talent na to, ako si vytvoriť idealizovaný svet a hlavne idealizovanú mužskú postavu, čo bol Edward. Slová „Nikto nie je dokonalý“ tu zrejme neplatili. Pretože Edward vďaka Stephenie bol a to sa mi nepáčilo. Nemohla som sa cez to prehrýzť a preto som si ho ani nedokázala predstaviť. A hlavne vďaka nepravdepodobným vlastnostiam ako citlivosť a schopnosť rozprávať sa o svojich citoch. Takéto vlastnosti sa väčšinou u chalanov nenájdu a Edward nimi bol preplnený a prišlo mi to priveľmi nereálne.

Hlavnú protagonistku Bellu Swanovú si veľa ľudí neobľúbilo. Musím povedať, že mala veľmi svojskú povahu a že nie vždy som sa zhodovala s jej názormi. Myslím, že väčšinu času mala pôsobiť dojmom zodpovednej a predčasne dospelej pubertiačky. Najviac ma však znechucovali jej opisy nehynúcej lásky k upírovi Edwardovi. Určite všetci poznáte známy citát, ktorý znie asi nejako takto: „Pravá krása sa ukrýva vnútri.“ Namiesto toho som videla len Bellin neutíchajúci opis Edwardovej vonkajšej krásy, často sa dokonca stalo, že to nepredýchala.

"Čo budeme hrať?" bola som zvedavá.
"Ty sa budeš len pozerať," objasnil mi Edward. "My budeme hrať bejzbal."

Upíry je asi téma, ktorá sa veľmi rýchlo a hlavne úspešne rozšírila do celého sveta. Samozrejme, že sme
všetci zvyknutí na iný druh upírov. Ja konkrétne som dovtedy poznala len desivé obrázky z googla a vyobrazenie Draculu z vtipnej komédie Drakuloviny. Nový obraz, ktorý nám Stephenie predostrela sa zrejme všetkým nepozdával. Dosť podstatne sa odlišoval od zaužívaných predstáv. Hrôzostrašné mytologické bytosti tak poriadne zmenila a vyvrátila niektoré fakty. Mne osobne to nevadilo. Mám rada staré veci, ktoré niekto pretvorí podľa seba a dodá tomu nejaký nádych. Keď sa pozriem na ďalšie časti, už to bolo viac preháňané, ale keďže je stále reč o Súmraku, hovorím, že mi to problém nerobilo.

Príbeh mi veľa nehovoril. Nech si ľudia hovoria čokoľvek, ja zaraďujem Twilight ságu k young adults samozrejme, ale inak by som to nazvala ľúbostný román. A z môjmu pohľadu proste Stephenie potrebovala k svojmu ľúbostnému základu niečo viac, niečo zaujímavé a tak dotvorila prostredie. Pretože práve ten fantasy nádych tvoril prostredie pre jej postavy a hlavnú myšlienku príbehu, no stále sa to krúti len okolo Edwarda a Belly a ich vzťahu, ktorý sa autorka niekedy snažila prirovnať ku „kultovému“ príbehu lásky Romea a Júlie alebo ku starým Disneyovkám ako Kráska a zviera.

Mám proste Twilight rada, aj napriek tým negatívám, ktoré som spomínala. Je to proste taká srdcová záležitosť, ktorá sa ešte nevytratila a ktorá tam vždy niekde bude.


ZDROJ: obálka - slovtatran.sk │ obrázky - weheartit.com 


11 komentárov :

  1. Ja som kedysi tie knihy priam "hltala", no odstupom času to už vôbec nechápem :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja to isté :D Len mi ostala nejaká spomienka na ne, niečo, čo sa mi na nich páčilo, tak som nezanevrela.. :D

      Odstrániť
  2. Někteří tuto sérii už četli tolikrát, ale já jsem zatím nečetla ani všechny díly :D, nedávno jsem dočetla třetí a na čtvrtý se chystám až někdy v létě :)). Podle mě tato série není špatná, ale v mladším věku by mě asi líbila víc, a zatím se mi i nejvíc líbí ten první díl, ten se mi i když už mi v té době bylo 15 líbil docela dost. Pěkná recenze :).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To máš pravdu, mne sa táto séria veľmi páčila, keď som bola mladšia, čo je asi dva roky dozadu, ale stále sa mi istým spôsobom páči :) a ďakujem :)

      Odstrániť
  3. Nějak se nemůžu přinutit k tomu, abych si sérii přečetla:) nevím, možná za to opravdu můžou filmové adaptace, ale jednoduše se k tomu nemám. Děj je zajímavý, rozhodně ne originální, ale kdybych byla mladší, hltala bych určitě jednu stránku za druhou. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Možno vďaka tomu štýlu písania by ti to ubehlo rýchlo, pretože sa to dá čítať, len potom sú aj iné faktory hodnotenia, ako ten dej a prostredie, ktoré nie každého zaujme.. :D :D

      Odstrániť
  4. Najprv som videla film a to ma donútilo k čítaniu celej série. Neľutujem, túto sériu som si fakt zamilovala :)
    Máš pravdu Stephenie opísala nový druh upírov a stalo sa to úspešných, dokonca vďaka nej vzniklo veľa kníh upírskeho žánru. Aspoň mne to tak príde. :)
    Čo sa týka filmov by som povedala, že každý má svoje čaro no pre mňa je posledný najlepší :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som tiež najprv videla film a potom to už začalo s knihami :D Súhlasím, posledný film sa mi páčil najviac a určite bol urobený najlepšie.. :)

      Odstrániť
  5. Hm, mňa na prvé prečítanie séria strhla a aj teraz uznávam, že vie Meyerová proste dobre písať, hoci na celkovom príbehu a postavách a tak vidím veeľa nedostatkov... Každopádne určite netreba byť zbytočne nenávistný.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja si myslím to isté, kedysi bola táto séria pre mňa viac, teraz už nie, no stále ju mám rada.. :)

      Odstrániť
  6. Ja musím povedať, že naozaj neľutujem, že som pred rokmi túto sériu čítala, pretože vďaka nej sa vo mne znova prebudila chuť čítať viac a dostala som sa k podobným veciam. S odstupom času Súmrak určite nehodnotím tak pozitívne ako vtedy, pretože človek toho prečíta viac a zistí, že je milión vecí lepších a originálnejších, ale nebudem sa tváriť, že to neznášam alebo som to nečítala, alebo že som nevidela všetky filmy. :D
    Jasné, Bella je otravná ako šlak (to ma rozčuľovalo vždy), Edwarda fakt nemám rada (zaradil sa medzi postavy, ktoré fakt neznášam), ale bavili ma vlkolaci a prostredie La Push, noví zaujímavejší upíri, ktorí sa objavili v priebehu série, ale aj stálice ako Alice alebo Emmet. :D A bola som vždy Team Jacob! (v podstate je lepšie, že to s ním dopadlo tak, ako to dopadlo si myslím!)
    Steph má jednoduchý štýl písania, ktorý pohltí a človek nemá problém sa tým prehrýzť. Iné knihy ma od nej ale určite nelákajú. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top