12. marca 2014

Nezlomený │Silný príbeh...


• Informácie o knihe •
Autor: Laura Hillenbrand
Slovenský názov: Nezlomený
Originálny názov: Unbroken
Vydanie: Tatran2012, 406 strán, pevná väzba s prebalom
Žáner: história, biografia, non fiction
















Za poskytnutie recenzného výtlačku tejto úžasnej knihy ďakujem vydavateľstvu TATRAN.


Keď sa vlak dal do pohybu, Louie vyzrel z okna. Otec tam stál s rukou vo vzduchu a s rozpačitým úsmevom na tvári. Louimu napadlo, či ho ešte niekedy uvidí.

Čítať vymyslené príbehy je skvelé. Človek sa môže dostať do iného sveta a na chvíľu uniknúť z reality. Toto je jeden z dôvodov prečo ľudia čítajú a prečo niektorí nemajú radi realistické fikcie alebo skutočné príbehy. Hovoria, že na svete a okolo nich je dosť zla, nemusia o ňom ešte aj čítať. Táto kniha však hovorí o skutočnom svete a skutočných ľuďoch, ktorí museli čeliť týmto udalostiam. Hovorí o tom, že sa to všetko naozaj stalo a podá vám to na otvorenej dlani. Neobjavia sa vám na tele zimomriavky, keď na to pomyslíte? Kniha Nezlomený vo mne zanechala po dočítaní hlbokú stopu.

Počas čítania som si pobavene pomyslela, že táto kniha mi toho za pár hodín čítania dala viac ako všetky hodiny dejepisu, ktoré som kedy absolvovala. Uvedomila som si, že keď čítam stroho napísané učebnice, to čo je v nich beriem na vedomie veľmi okrajovo. Chýbajú mi tam emócie a sprostredkovanosť s osobami. Keby sa kniha ako Nezlomený zaradila do školských osnov ako povinné čítanie, myslím, že ľudia by boli po prečítaní obohatení a zistili by, že zrazu prehodnocujú svoje priority a posúvajú sa na pomyselnej stupnici o krok ďalej.

Louie si nebol s nikým blízky, pretože v skutočnosti sa z vojny domov nikdy nevrátil.

Kniha Nezlomený hovorí o živote Louisa Zamperiniho. Prvé kapitoly hovorili o jeho detstve. Veľa krát som sa pousmiala nad tým, čo všetko urobil. Nad jeho odvahou a ctižiadostivosťou a nad tým, čo chcel dosiahnuť. Potom však prišla vojna, ktorá podupala sny mnohých mladých ľudí a zrazu sa všetko zmenilo priveľmi rýchlo na to, aby si Louis mohol na nové situácie zvyknúť. Ako som sa začítavala viac do deja, zmietalo mnou veľa emócií. Vďaka situáciám, ktoré Louie zažíval som k nemu cítila obrovské sympatie a obdiv, áno... myslím, že to sú tie správne slová.

Sledovať život Louisa Zamperiniho z pohodlia teplého domova môže byť jednoduché, pokým sa do príbehu
nevžijete natoľko, aby ste každú sekundu prežívali s nim. Zlé rozhodnutia v tejto knihe viedli k horším činom. Prežiť takéto udalosti jeden krát je strašne ťažké, no uvedomila som si, že keď Louis hovoril o svojej ceste iným ľuďom, muselo to byť oveľa horšie. Vracať sa v mysli späť do minulosti a prežívať každú sekundu odznova bola nočná mora. Ako vojak v jeho situácií si prešiel mnohými útrapami. Áno, fyzické tresty a iné zverstvá, ktoré sa páchali neboli prechádzka ružovým sadom. Viete si predstaviť, že existuje ešte niečo horšie ako toto aspoň v jednom ohľade?

Uprostred bežiacich a jasajúcich väzňov stál Louie, vychudnutý, chorý a premočený. Sotva sa držal na nohách. Utrápenou mysľou sa mu stále dokola preháňali dve slová.
Som voľný! Som voľný! Som voľný!

Tábory nie sú len väzenie pre ľudí. Slúžia na odobratie slobody, základných práv, na ponižovanie a na to najdôležitejšie na čo sa upínal Louis a čo mu nikdy nezobrali. Dôstojnosť. Presne to, čo z nás robí ľudí. Psychika ľudskej bytosti je veľmi krehká a pokiaľ ide o každodenný nátlak, nie každý by takéto podmienky vydržal.  

Louis sa nikdy nevzdal a možno vďaka tomuto sa jeho príbeh stal mojou inšpiráciou. Po tom všetkom, čo prežil a po tom, ako sa vrátil domov... už to nikdy nebol ten istý človek. Vojna je krutý učiteľ a vie poznačiť ľudí na celý život. Táto kniha má veľmi hlbokú myšlienku. Je emotívna. Keď som ju čítala, všetko som prežívala s hlavným hrdinom, všetky jeho úspechy alebo pády, všetku radosť, jeho plány a sny. Louis Zamperini je jednoducho úžasný človek a ja som vďačná za to, že som mohla spoznať jeho život.

Ľudia milujú Froda, Harryho Pottera a Eragona, ich príbehy nasledujú celé generácie. No často krát si neuvedomujú, že na svete sú skutoční hrdinovia, ktorých príbehy nikto nepozná a ktoré by si zaslúžili byť vypočuté. Toto nie je príbeh vojaka, ktorý sa statočne podieľal na posledných bojoch a vyhral vojnu. Toto je príbeh Louisa Zamperiniho, olympijského bežca a vojaka, ktorý sa nevzdal a ktorého nezlomili.


ZDROJ: obálka - slovtatran.sk │ obrázky - tu , tu 

Žiadne komentáre :

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top