30. marca 2014

Stratená duša │Kto jej pomôže?



• Informácie o knihe •


Autor: Stacey Kade
Slovenský názov: Medzi nebom a zemou (Stratená duša)
Originálny názov: The Ghost and the Goth
Vydanie: Fragment, 2014, 216 strán, brožovaná väzba
Žáner: YA, paranormal, duchovia











     
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Fragment.
                  
Povedala by som, že na mŕtve dievča som vyzerala celkom dobre.


Prvý krát som sa s knihou Medzi nebom a zemou stretla na českých knižných blogoch, kde som si na túto knihu čítala recenzie. Veľmi sa mi tým námetom podobala na jeden film, ktorý som kedysi videla. A keď som si ju prečítala, zistila som, že ten hollywoodsky námet mi vôbec neprekáža, pretože pod tým všetkým sa skrýva nával humoru a vtipných situácií, v ktorých sa hlavná hrdinka nachádza. Táto kniha pre čitateľa nepredstavuje výzvu, nemá žiadne nudné pasáže, ktoré by som tak trochu očakávala. Alona Dareová zomrela... čakali by ste dojímavý príbeh o jej smrti? O tom, ako sa s tým všetkým musela zúfalo vyrovnávať? Tak to ste na zlej adrese. Alona Dareová je aj po tom všetkom temperamentná, namyslená, sarkastická a sem-tam výbušná.


Väčšina kníh, ako je táto (t. j. dievčenský román) je z pohľadu dievčaťa, ktoré je „sivá myška“ - neobľúbené dievča, ktoré v jedálni sedí v kruhu podivínov a zapletie sa s chalanom, ktorý je napríklad veľmi obľúbený futbalista. V tejto knihe je to presne naopak. Príbeh je vyrozprávaný z pohľadu Alony, ktorá ako už môžete vedieť z anotácie bola kapitánkou roztlieskavačiek a tri krát za sebou kráľovnou školy. V jedálni sedávala so svojou partiou, s deckami, ktoré niečo znamenali. Podľa týchto charakteristických znakov by som predpokladala, že sa ich autorka nebude vedieť držať. Veľa krát som sa stretla s tým, že sa taká postava zrazu správala úplne nesprávne. To však nebol Alonin prípad tá ostávala stále rovnaká, zaujímala sa o to, ako je možné, že ľudia chodia tak nemožne oblečený, bola zástankyňou názoru, že vzhľad robí človeka. Bola to príjemná zmena.

„Čo tu robíš?“
Zamračila sa. „Nemusíš preto vyvádzať. Nechcem tu byť o nič viac, než chceš ty.“
„Dobre. Tak vypadni.“

Nebola to však postava, ktorá by mi svojim konaním liezla na nervy. Aj keď som niekedy pri jej prioritách prevrátila oči, na druhej strane som sa vždy musela pousmiať nad tým, aká bola iná a to ma na čítaní bavilo. Tieto typy postáv nám väčšinou nie sú veľmi príjemné, no čokoľvek Alana urobila, zanechala si pri tom znaky svojej povahy a dokonca to zahrala tak, že ma neznechutila.


Čakala by som, že kniha bude plná Aloninho náreku zo smrti. Samozrejme, že takéto emócie jej niekedy ušli, no dej bol skôr zaplnený humorom. Alona a Will spolu trávili množstvo času. Obaja boli na pohľad rozdielni, Alona bol za svojho života niekto, za to Will sedel vždy na najnižšej podeste a bol problémový. Keby Alona žila, nikdy by si ho ani nevšimla. Alonine a Willove šarvátky ma veľmi bavili, ich humor a hádky boli jedným z nosných pilierov knihy. Na to, aby mohli spolu vychádzať museli uzavrieť množstvom kompromisov a nakoniec sa z nich stali veľmi dobrí priatelia. 

„Počkať, počkať.“ Dvihla som ruku. „Nerozumiem.“
„To je ale prekvapenie,“ zamrmlal školník trochu hlasnejšie.
Otočila som sa k nemu. „Vy bežte na koniec radu.“
Ohromený zaprotestoval. „To nemôžeš!“

Kapitoly v knihe boli určené aj Willovi. Jeho pohľad na vec sa mi páčil, autorka ma prekvapila tým, ako dobre vedela opísať jeho pocity alebo myšlienky. Pre autorky je obzvlášť ťažké opísať konanie mužského pohlavia bez typických ženských charakteristických čŕt. Na Willových častiach nebolo „cítiť“ nič podozrivé, nič ženské. Jeho časti boli príjemné, milé a osviežujúce. Bavilo ma to, že vďaka tomuto rozdeleniu sme obe postavy mohli lepšie spoznať a vďaka tomu sme mohli aj trochu predvídať to, ako zareagujú alebo čo práve urobia.


Tento príbeh nie je sentimentálny a nie je príliš sladký. Slúži na odľahčenie, na relax a oddych. Možno pre vás budú niektoré scény nezmyselné alebo klišé, možno budete vedieť veľa situácií a vecí predvídať, no ak budete trpezliví a zameriate sa na knihu a ak nebudete čakať na každú chybičku krásy, bude vás vedieť zabaviť na toľko, aby ste stratili pojem o čase. Dajte Willovi a Alone šancu... a ja vám sľubujem, tak ako aj oni, že vás vezmú do sveta, kde sa budete cítiť ako zaseknutí medzi nebom a zemou. Stojí to za to.



- v recenzii boli použité ukážky z knihy

6 komentárov :

  1. Super recenzia, celkovo je to príjemná zmena s tými obrázkami :-) inak som potom zvedavá, čo na ňu potom poviem ja :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, snažím sa pracovať na zmenách :D Podľa mňa by sa ti mohla páčiť, ale radšej to nechcem zakríknuť :D

      Odstrániť
  2. taky se mi recenze líbila :-) knihu jsem četla před několika měsíci a i když mě neuchvátila, tak úplně špatná taky nebyla. což může potvrdit i fakt, že se chystám přečíst si 2. díl, tak jsem zvědavá :-) jinak se mi líbily ty ukázky, které jsi z knihy vybrala a taky to, že jsi recenzi udělala tak pěkně přehlednou, zvýraznila jsi určitá slova, přidala obrázky a udělala mezi textem mezery ;-) z nekončených odstavců vždycky padám, ale tohle je bezva ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Mňa kniha bavila a teším sa na pokračovanie, chcem vedieť, ako to nakoniec všetko dopadne :) Ďakujem ešte raz, snažím sa vylepšovať, čo sa dá a takéto názory mi v tom pomôžu viac :) O nekonečných odstavcoch mám podobný názor, nie a nie dočítať :D

      Odstrániť
  3. ještě jsem nečetla, ale ráda bych, hodně jsem o ní teď slyšela, tak sem zvědavá :) pěkná recenze

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, rozhodne ju skús, je to taká milá kniha :)

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top