21. februára 2014

Zber kostí │Budúcnosť čaká...


• Informácie o knihe •

Autor: Samantha Shannon
Slovenský názov: Zber kostí
Originálny názov: The Bone Season
Séria: Zber kostí
Vydanie: Tatran2013, 380 strán, pevná väzba s prebalom
Žáner: YA, fantasy, dystopia













Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu TATRAN.

Vždy som zastavala názor, že Anglicko je krajina, ktorá je továrňou na talenty (a nielen spisovateľské talenty). Samantha Shannon je debutujúca autorka, ktorej knižná séria budem mať dokopy sedem častí a ktorej filmové práva si zaistila spoločnosť The Imaginarium Studios pod vedením Andyho Serkisa a Jonathana Cavendisha. Úspech? Myslím, že áno. Predtým, než sa tu začnem rozplývať a nechám sa naplno strhnúť svojím nadšením, musím povedať, že na začiatku som sa trochu tejto knihy obávala aj napriek povzbudivým slovám na obálke knihy. Keď sme pri tej obálke, tá vám z deja tiež veľa nenapovie... Zber kostí je teda zatiaľ pod rúškom tajomstva.

Tak teda späť k tomu, prečo som sa obávala. Keď totiž knihu otvoríte, najprv na vás vykukne „informačné okienko“ s hierarchickým rozdelením jasnovidcov a novým pojmom nerozumiete, nehovoriac o tom, že ich je veľa. Tiež si na začiatku musíte pomáhať slovníkom, ktorý je ku knihe priložený. Je to slang nového sveta, ktorý Samantha vytvorila. A aj keď slová ako buršla, faciger, fištrón či líbling môžu znieť zvláštne, dokonale do všetkého zapadajú. Priznávam, že nebyť obáv z nového sveta, ktorý kniha ponúkala, začítala by som sa rýchlejšie. Ale teraz radšej prejdime k môjmu nadšeniu.

Píše sa rok 2059. Kedykoľvek natrafím na príbeh, ktorý sa odohráva v budúcnosti (aj keď nie až tak ďalekej) sa moja myseľ vďaka béčkovým hollywoodskym filmom  zaplaví obrázkami strieborných futuristických áut. Samantha má však úplne odlišnú predstavu. Pozmenila minulosť a vytvorila desivú budúcnosť. Budúcnosť plnú strachu, obáv a každodenného boja o život, aspoň pre jednu skupinu obyvateľov Scionského Londýna. Myslím, že „priemyselný“ Londýn plný smogu sa dokonale hodil ako prostredie pre túto knihu, škoda, že sme sa v ňom nezdržali dlhšie.

Nové prostredie tak ako celý knižný svet boli rovnako zaujímavé. Tým, že autorka vytvorila tiež nejaký ten slang, dodala svojmu príbehu skvelé detaily, ktoré ho urobili len viac skutočným.

Som vďačná Samanthe aj za to, že sa vyvarovala  klišé a nemala potrebu do svojho príbehu zaťahovať romantiku. O to viac sa mi celá kniha páčila. Veď kto by nemal rád to, čo ponúka samotná anotácia? Akciu, dobrodružstvo a boj o zmenu?


HLAVNÁ POSTAVY
Paige Mahoney - Paige je sympatická hrdinka. Bola silná aj napriek tomu, že ju uväznili. Samozrejme, že sa prejavili jej emócie, ako sútok za domovom, ale páčilo sa mi na nej, že nebola ako iné hrdinky. Nemala potrebu fňukať nad svojím osudom. Namiesto toho myslela strategicky, snovala plány, bola ostražitá a nedôverčivá voči novému prostrediu a ľuďom. Páčilo sa mi, že postupom času bola miestom väzenia poznačená.
Paige som si jednoducho rýchlo obľúbila a rada som sledovala, ako pracovala so svojimi schopnosťami. Plus dávam za to, že jej život nám nebol vyklopený hneď na úvodných stranách. Spoznávali sme ju časom aj vďaka spomienkam, ktoré začali byť odhaľované približne od polky knihy.

Arcturus Mesarthimský - „Správca“ - Viac krát bol v knihe opisovaný ako nebezpečný, necitlivý a zlý. No postupom času nám ho Samantha začala odhaľovať.  Zažili ste už niekedy ten pocit, že ste sa stretli s nejakou osobou, ktorá vám rozprávala skvelé príbehy a vy ste každé jej slovo hltali? U tejto postavy nemusí ísť o žiadne príbehy, Samantha ho len nechala rozprávať a ja som každé jeho slovo hltala. Presne ako Paige. Bol neskutočne zaujímavý a ja som zvedavá, aký bude v ďalších knihách.

ZÁVER?
Samantha Shannon ma očarila. Keď si predstavím, že ma čaká ešte šesť kníh - som nadšená. Zber kostí si vás podmaní skvelým štýlom rozprávania a vtiahne vás do sveta, ktorého časť je skutočná a ktorú dobre poznáme. Má talent na výber slov alebo možno skôr na vyjadrenie svojich myšlienok, ktoré vás dokážu upútať počas celej knihy.
Samantha má pod nohami pevnú pôdu. Teším sa na pokračovanie. Dúfam, že si zachová svoju originalitu a že mi ponúkne skvelý príbeh, ktorý od autorky budem očakávať.




ZDROJ: obálka - slovtatran.sk │ obrázky - weheartit.com, google 

Žiadne komentáre :

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top