11. januára 2014

Typické americké dievča │Prezident a ja...


• Informácie o knihe •

Autor: Meg Cabot
Slovenský názov: Typické americké dievča
Originálny názov: All-American Girl
Slovenské vydanie: Ikar, 2004, 240 strán pevná väzba
Žáner: YA, tínedžerská romanca

















Meg Cabot sa radí medzi moje najobľúbenejšie autorky young adult. Som zvyknutá na jej bláznivé námety a skvelé knižné hrdinky, no v knihe Typické americké dievča mi niečo chýbalo. Chýbal mi tam ten elán z kníh, ktoré som čítala predtým. Akoby sa Meg niečo stalo a ustúpila o krok vzad. Keď som videla obálku, povedala som si: „Hééj, ďalšia kniha od Meg, ktorú som ešte nečítala. Vyzerá to dobre.“ Ale kniha ma sklamala. Po tom ako som prečítala Mediátora a Denníky princeznej som si myslela, že Meg sa nemôže stať, že napíše knihu, ktorá by pre mňa nebola skvelá ako tie predošlé. Táto mi nesadla.


Meg je autorka, ktorá píše knihy, v ktorých Ameriku cítiť na každej strane. Len je škoda, že v nás živí predstavy, ktoré do nás natĺkli Hollywoodske filmy - stredná škola sa delí na populárne decká a na nepopulárne, najvyššie slovo majú chearleaderky, ktoré autori opisujú ako naivné a hlúpe baby, ďalej futbalisti, ktorí sú veľkí a tupí a iní sexi. Je to typická zlátanina, ktorú nájdete v dievčenských románoch často. Skvelá propagácia amerických škôl, z ktorých polovica je úplne iná. Niežeby mi to u Meg vadilo, veď som čítala Denníky. Ale zakladať na tom aj iné knihy už podľa mňa nebola dobrá finta.

Dej bol šialene nereálny. Teda, šanca, že v skutočnosti nejaké dievča zachráni prezidenta je 1:1000000 (pochybujem, že sa prezident len tak promenáduje po ulici), ale je to fikcia, preto to aj tak beriem. Krútilo sa to okolo tejto udalostí a Meg sa snažila podať to ako vždy vtipne a myslím že sa jej to celkom podarilo, ale stále to nie je to, čo by ma zaujalo. Čítala som od nej zaujímavejšie knihy a lepšie nápady, jej štýl už mám prečítaný a preto som s ním nemala problém, píše "dievčensky" a preto hádam nikto nemá problém zvyknúť si na to.

HLAVNÁ POSTAVA
Samantha Madisonová - je hlavná postava, ktorá má na všetko vlastný názor. Som zvyknutá na to, že Megine hrdinky sú premyslené do detailov a že sú nekonvenčné. Sam žila v hlavnom meste, ktoré je dejisko politiky, preto mala aj zvláštne politické názory. K tomu všetkému to bola umelecká duša,  takže to bola postava, ktorá mohla ponúknuť množstvo názorov a myšlienok.
Sam bola vždy v úzadí svojich dvoch sestier. Staršia bola populárna, mladšia geniálna a Sam bola vždy v strede a zdalo sa jej, že jediná vec, v ktorej je naozaj dobrá je kreslenie a že jediný človek, ktorý jej naozaj rozumie je Jack, priateľ jej staršej sestry. Takže vzťahy sú poriadne domotané.

Niekedy sa mi zdalo, že Sam je veľmi naivná, ale to zrejme patrilo k jej veku. Niekedy nechcela pochopiť to, čo jej ľudia naokolo vysvetľovali a správala sa až šialene pubertiacky a niekedy bola až príliš výbušná. Je to síce fajn postava, ale k mojim obľúbených sa neradí. V niektorých situáciach sa mi veľmi podobala na Miu (Denníky princeznej), ale tá žiaľ u mňa vždy obsadí prvé miesto.

DAVID & SAM
To bol vzťah, na ktorý sme si museli počkať. Scény s nimi boli vždy vtipné a zaujímavé, ale ich vzťah sa zmenil až príliš náhle a zdalo sa mi, že koniec knihy bol tým veľmi uponáhľaný. Keďže to bolo všetko také rýchle, nedá sa mi zhodnotiť, ako ich beriem. Proste do toho spolu skočili a tým sa kniha skončila. Myslím, že v pokračovaní toho bude určite viac o týchto dvoch, ale ja už žiaľ o pokračovanie záujem nemám.

ZÁVER?

Na mňa je toto veľmi krátka recenzia, ale neviem sa poriadne vyjadriť o knihe, ktorá ma nezaujala. Typické
americké dievča je kniha pre mladšie publikum, ktoré by z knihy malo určite väčšie potešenie, než ja. Neviem, možno je to preto, že som už dievčenských románov čítala viac a preto viem, čo od nich chcem očakávať. Neberte môj názor prosím zle. Hovorí sa: Sto ľudí, sto chutí. Ja mám Meg aj naďalej rada, ale táto kniha jej u mňa nevyšla. Keby som bola mladšia a menej (ako by som to povedala?) skúsená čitateľka, tak dám knihe pokojne aj päť hviezdičiek. Ale z takýchto vecí som už pravdepodobne vyrástla a preto som to brala len ako nejaké doplnkové, oddychové čítanie.
Na pokračovanie sa nechystám, podľa mňa kniha skončila celkom uzavreto, takže nemám náladu zisťovať, čo sa stalo ďalej.


ZDROJ: obálka - martinus.sk │ obrázky - weheartit.com 

17 komentárov :

  1. Mne sa to veľmi páčilo, ja mám od nej rada všetky knihy :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja si ešte musím toho od nej veľa prečítať, tak dúfam že sa mi to podarí :D

      Odstrániť
    2. Mediátora si čítala? :D To je super.

      Odstrániť
    3. Hej to som čítala a strašne sa mi to páčilo, premýšľam, že si dám re-reading :D

      Odstrániť
  2. Viem, čo tým myslíš. Mne neboli pochuti Denníky princeznej, pretože som to čítala v dospelejšom veku. Ak sa ti ešte do rúk nedostala kniha Môj sused je božský!, odporúčam, lebo táto kniha je pre staršie čitateľky :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Na knihu Môj sused je božský sa chystám, pretože ma zaujal aj ten názov :D

      Odstrániť
  3. Táto kniha bola prvá ktorú som od Meg Cabotovej čítala a myslím že to nebola dobrá voľba. Je určite pre mladšiu vekovú kategóriu no čo ma prekvapilo bolo to že v niektorých scenach som vyprskla smiechom. Čo ma samozrejme potešilo pretože som to naozaj neočakávala. Postava Samanthy mi prišla v niektorých scénkach veľmi otravná a v knihe mi veľmi vadili tie zoznamy - 10 dôvodov prečo .....
    Nemámč o viac dodať k tejto knihe... nebolo to ani zlé ani dobré a vlastne som od nej nič neočakávala :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj pre mňa tam boli fajn scény a menej fajn scény :D No Meg mám rada, takže sa budem snažiť čítať od nej aj iné knihy, rozhodne ma to neodradilo :) Škoda, že táto kniha veľmi nevyšla :)

      Odstrániť
  4. Mne sa zdala táto kniha nudná a dvojku som tiež čítala, ale nestála za nič. Proste nuda. Dlhé opisy a tak.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Na dvojku sa nechystám, zdalo sa mi, že jednotka skončila v pohode a uzavreto :)

      Odstrániť
  5. Jééj, první český komentář. :)
    četla jsem již několik dívčích románů- pravda, že jsem si oblíbila české autorky a zahraniční byla jen Wilsonová, ale od Meg jsem zatím nic nečetla:) ze začátku to vypadalo jako pohodový dívčí román, až jsem přišla na prezidenta, trochu mě to odradilo:) prostě se mi zdá, že dívčí román má být z většiny reálný...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za prvý český komentár :D Ja to mám zase opačne, čítam zahraničné autorky a od slovenských alebo českých som ešte nič nečítala, ale chcem to zmeniť :D Aj ja si myslím, že by to malo byť reálnejšie, ale keď vezmem do úvahy, že je to Meg, tak sa cez to prenesiem :D

      Odstrániť
  6. Tiež si myslím, že skôr pre mladšie publikum, ale keď som to v 16tich čítala, tak sa mi to páčilo a aj teraz to radím medzi také milé 4 hviezdičkové oddychovky. Ale veľmi rada by som si prečítala pokračovanie len z toho dôvodu, že ho nikde neviem zohnať!!! Ale kupovať si to nechcem, len ma to zaujíma ako séria, že by to mohol byť tiež fajnový diel, ale inak som tiež z takýchto diel "čitateľsky vyrástla", nie je to pre mňa už ničím zaujímavé, ale knihy od Meg sa dobre a ľahko čítajú 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja mám problém takéto knihy ohodnotiť hviezdičkami :D Snažím sa vcítiť do toho, ako by som túto knihu ohodnotila ako mladšia, ale aj tak mi v tom prekáža to, že teraz už z toho nie som tak nadšená, ako by som bola kedysi, preto sa hodnotenie znížilo :D A jednoducho mi to nedá zvýšiť ho :D Ale Meg milujem, takže mi neprekáža, že sa do môjho vkusu teraz netrafila, lebo má ešte množstvo kníh, ktoré som nečítala :D

      Odstrániť
  7. Keď som to čítala ako násťročná, tak si práveže pamätám, že Denníky princeznej boli druhé a Typické americké dievča prvé - jednoducho väčšia srdcovka. Pokračovanie ani neviem, že vyšlo. To som sa už prehupla k iným knihám... A vzhľadom na môj vek by bol teraz už asi re-reading mimo. :D Ale možno by som to mala spraviť a posunúť knihu niekomu v rodine.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som Denníky mala ako prvé, lebo to bola prvá séria od Meg, ktorá sa mi dostala do rúk :D .. Určite by sa jej potešil niekto mladší :)

      Odstrániť
  8. Hah, pamätám si, že keď som to čítala asi pred sto rokmi, bola som z toho úplne paf! :D Jeden z dôvodov bol chalan, ktorý so mnou chodil na výtvarnú a nápadne sa podobal na Davida. A dobre no...bola som doňho buchnutá. :D Ale keď už to trochu opadlo, čítala som túto knihu a celkom dobre som sa bavila. :D

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top