1. decembra 2013

Odhalenie │ Niečo visí vo vzduchu...


• Informácie o knihe •

Autor: Marja Holecyová
Originálny názov: Odhalenie
Séria: Mariotovi dediči
Slovenské vydanie: Fragment, 2011, 366 strán, pevná väzba
Žáner: young adult, fantasy, mágia, čarodejníci













Toto je horor, telepaticky povedal Miseag.
Myslíš ten film alebo to, ako na nás všetci stále civia? opýtala sa Mija.
Na chvíľu sa zamyslel. Oboje, odvetil a pomrvil sa.

Čo sa Mariotových dedičov (u mňa nazývaných Mariotovcov) týka, je veľmi zaujímavé čítať pokračovania. U Marji som si všimla niekoľko vecí, ktoré sa mi na jej písaní páčia a ktoré som objavila zatiaľ v každej jej knihe. Jednoducho si vezmete jej knihu, ktorá vás vtrhne do dynamického začiatku. Nejde len o obyčajné zoznamovanie sa s hlavnou postavou s prostredím a dejom. Každé pokračovanie sa začína svižne s napätím a akciou. A presne na takýto sled som si už stihla zvyknúť a to je presne to, čo Mariotovcov odlišuje od iných kníh.

Odhalenie nesklame tých, ktorí chceli viac akcie, pretože tej tam bude naozaj požehnane. No Marja nám to pekne okorenila, zamotala a pridala nám dokonca aj lovestory, za čo má u mňa veľké plus, keďže ja som romantická duša. Myslím, že celkovo zmenila svoje počiatočné plány a viac-menej na žiadosť čitateľov urobila tú najlepšiu zmenu, ktorú mohla, čím tiež zmenila pohľad na dej a príbeh ostatných udalostí. Odhalenie sa od ostatných kníh však líši v tom, že popri akcii a vysvetľovaní nových informácií sa autorka zameriavala aj na vzťahy a musím povedať, že Marja ma zase raz presvedčila o svojom talente – vie totiž úžasne vyvážiť situácie. Akcia, dobrodružstvo a romantika, to všetko malo svoj priestor, ktorého nebolo prehnane veľa ani prehnane málo. Keď písala akciu, nemala som potrebu hľadať romantiku a keď zase písala romantiku, nepísala na 50 strán sladké reči a podobne. Preto sa to tak líšilo od ostatných lovestory. Samozrejme, že v dobrom.

"Som Mursa," povedal mu pokojne. "Nemyslite si, že na mňa týmto zapôsobíte. Ak si cestu von budem musieť prebojovať, urobím to."
"Som Hlava Spoločenstva," oznámil mu Henrich, teraz už stál len niekoľko centimetrov od neho. "Čo si myslíš, kto je viac?"

Keď sme už pri tých nových informáciach, nemusíme sa báť, že Marja sa na nás po dvoch knihách vykašle a že v tej tretej nás len bude posúvať v deji. Nezabudla totiž na to, že vytvorila skvelú fantasy sériu o čarodejníkoch a že čitatelia bažia po ďalších a ďalších informáciach z nového prostredia. 

Preto otvára brány ďalej a my sa z čarovných klanov v dedinkách posúvame k mestu Polis, v ktorom je život chaotický, no zaujímavý. Tak ako aj v skutočnosti porovnávame život na dedinách a v mestách, môžme to porovnávať aj tu. Ľudia sú iní, zvyky a tradície sú iné. Hrdinovia tam strávia väčšinu svojho času a autorka nám dokonca odhalila aj to, aké to je v čarodejníckych školách. Vlastne som zistila, že Marja má v rukáve tajné esá, ktoré nám s každou novou kapitolou nenápadné podsúva. Má skvelé nápady a nebojí sa ich ukázať. Pretože pokiaľ tie nápady stále má, každá kniha je zaujímavá niečim iným a každú si zapamätáte podľa nejakého iného charakteristického znaku.

A čo Mariotovci? Mija a Miseag? Vyrástli, dospeli a zmenili sa im názory. Viac uvažujú, aj keď mám taký pocit, že vlastnosť bezhlavo sa púšťať do akéhokoľvek jasného nebezpečenstva im ostala. Nemožno im to však vyčítať. Sú to mladí tínedžeri, ktorí si myslia, že ak sa im do vienka dostala úžasná magická moc, môžu vládnuť svetu. Niektoré veci im išli až príliš ľahko na to, že sú to teoreticky ešte deti. Taktiež sa mi zdalo, že niektoré scény boli nelogické a že decká v skutočnom svete by sa tak nereálne nezachovali, také chovanie môžme vidieť iba v tínedžerských filmoch (nechcem spoilerovať!).

"To nie," zlostne vyhlásila Mija. "Vieš, čo stále opakuje Pavlo?"
Už len to meno v ňom vyvolávalo zlosť. "Ktorú z tých jeho naučených replík máš na mysli?"
"Hovorí, že si šašo, čo sa len predvádza. Dúfam, že mu to chceš teraz dokázať!"


Keby sme si porovnali prvú a tretiu knihu, značný rozdiel si všimnete v tvorbe textu. Autorka má viac skúseností, viac vyostruje svoj vlastný štýl a neisté kroky chýbajú. Viditeľné zlepšenie...
Úprimne povedané, Odhalenie je na prvom mieste v rebríčku obľúbenosti tejto série. Vo svojich recenziách nepoužívam spoiler, ale keby som používala, mohla by som vám do večera hovoriť, ktoré veci sa mi na tejto knihe tak strašne páčili. A verte mi, že ten večer by bol dosť dlhý.


ZDROJ: obálka - fragment.sk │ obrázky - weheartit.com 
NAVŠTÍVTE: oficiálna stránka knižnej série - mariotovi-dediči.sk │ fb fanpage - Mariotovi dediči 

6 komentárov :

  1. "Úprimne povedané, Odhalenie je na prvom mieste v rebríčku obľúbenosti tejto série."
    Nuž ver mi, počkaj si na štvorku, tá ťa zabije :D Tá je moja obľúbená už len kvôli tomu koncu.. :3

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Štvorku som už čítala :D A totálne ma dostala a hlavne ten nečakaný koniec :D

      Odstrániť
  2. Súhlasím s Maťou, táto séria bola stále len lepšie a lepšia.:3 Chystám sa na re-reading v blízkej dobe.^^ Btw super recenzia.:)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Musím povedať, že Mariotovi Dediči sú moja obľúbená knižná séria. A ten koniec..........proste.........to ma úplne dostalo. Ja som plakala ako idiot, ale napriek tomu som si to musela prečítať asi desaťkrát za sebou.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som praveže neplakala, ale zanechalo to vo mne taký pocit.. že som bola nahnevaná na autorku... a potom hrozne na Miseaga, lebo časť toho, čo sa stalo prikladám za vinu jemu... na jednej strane skvelý koniec a na druhej veľmi smutný...

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top