31. decembra 2013

Charlieho malé tajomstvá │Každá strana lepšou...


• Informácie o knihe •

Autor: Stephen Chbosky
Slovenský názov: Charlieho malé tajomstvá
Originálny názov: The Perks of Being a Wallflower
Slovenské vydanie: Slovart, 2012, 208 strán, brožovaná väzba
Žáner: YA, realistická fikcia, contemporary, romanca














“So, this is my life. And I want you to know that I am both happy and sad and I'm still trying to figure out how that could be.” 

V poslednej dobe som sa viac pustila na realistické fikcie. Asi odvtedy, čo som pozerala filmovú adaptáciu a povedala si, že si určite musím prečítať aj knihu. Problém bol v tom, že film som videla po anglicky a tak som chcela po anglicky prečítať aj knihu, ktorú som si nakoniec kúpila na výlete v Londýne. Neľutujem to rozhodnutie. Anglický jazyk má lepšiu slovnú zásobu a niektoré veci vie človek lepšie vyjadriť v angličtine ako v slovenčine.  Anglickú verziu knihy určite odporúčam, pretože gramatika a ostatné slovíčka boli na ľahkej úrovni, dobre som rozumela a ak som nejaké slovíčka nevedela, ľahko vyplynuli z kontextu.

Na tejto knihe milujem veľa vecí.

Po prvé, obdivujem Stephena Chboskyho za to, ako perfektne vedel obsiahnuť toľko tém, do tak krátkej
knihy ako sú Charlieho malé tajomstvá. Sú to témy ako sexualita, alkoholizmus, drogová závislosť, šikana, obťažovanie či zneužívanie. Sú to situácie, s ktorými sa stretáva veľa mladých ľudí v súčasnom živote a Charlie ich opísal podrobne, no len do takej úrovne, ako si kniha vyžadovala.

Po druhé, milujem štýl písania. Táto kniha má formu listov, ktoré Charlie píše osobe, ktorú nazýva priateľ. Je predpokladané, že my (ako čitatelia) sme tým priateľom. Keď som sa do príbehu začítala, zistila som, že hlavne vďaka tomu štýlu, ktorým boli listy písané, som sa ako keby s Charliem „spriatelila“ a mala som pocit, že je to naozaj skutočná osoba a skutočný priateľ. Každý list ukazuje iný bod Charlieho života a každý list je písaní v určitej časovej následnosti, ktorá nie je rovnaká. Niekedy je to pár dní, niekedy sú to týždne.

Po tretie, kniha nemá ohromne pútavý dej alebo veľkú zápletku, hovorí vlastne len o Charlieho živote a o jeho priateľoch, o tom, ako postupne vyliezol z ulity a začal sa „zapájať“. Myslím, že práve kvôli tomu, ako bola táto kniha napísaná, som si ju veľmi obľúbila. Pretože ukazuje všetko to, čím si niektorí pubertiaci prechádzajú a možno práve touto témou sa snažil Chbosky priblížiť ich (náš) život.

“So, I guess we are who we are for alot of reasons. And maybe we'll never know most of them. But even if we don't have the power to choose where we come from, we can still choose where we go from there. We can still do things. And we can try to feel okay about them.” 

HLAVNÁ POSTAVA
Charlie - Charlie je pätnásťročný chalan, ktorý to nemá najľahšie. Nemá žiadny spoločenský život odvtedy, ako mu zomrel jeho najlepší priateľ Michael, ktorý spáchal samovraždu. Charlie na začiatku knihy hovorí o tom, ako sa bojí ísť na strednú školu, chce si nájsť priateľov, no zároveň vie, že on vo vytváraní tých priateľských vzťahov nie je až taký dobrý. Charlie nám tiež v knihe ponúka skvelý a humorný pohľad chalana na americkú strednú školu.

Charlie je chalan, ktorý si vás svojím správaním získa. Je hanblivý, no veľmi inteligentný a veľmi ľahko si zvyknete na jeho vyjadrovanie a na to, ako rýchlo a veľmi často premýšľal o všetkom naokolo. Charlie si nakoniec priateľov nájde. Budú to štvrtáci Sam a Patrick, ktorí mu ukážu ten pravý stredoškolský život, možno nie v tej najlepšej réžií. Počas celej knihy som sledovala ako ten hanblivý chalan získaval nové skúsenosti, ako prvé vynechanie hodiny, prvá cigareta, alkohol, prvá party, skúsenosti s drogou, prvé rande a bozk.

Charlie sa snaží priblížiť v tých listoch jeho život a preto tam často hovoril aj o knihách, ktoré mu dával čítať jeho učiteľ a o tom, ako na ne písal eseje (napr. Kto chytá v žite, Hamlet, Na ceste...) alebo napríklad jeho obľúbené piesne  a kapely (The Smiths, The Beatles...).

When we got out of the tunnel, Sam screamed this really fun scream, and  there it was.Downtown. Lights on buildings and everything that makes you wonder.Sam sat down and started laughing. Patrick started laughing. I started laughing.
And in that moment, I swear we were infinite.

ZÁVER?

Mám rada Charlieho. Neskutočne. Mám rada všetko na ňom, jeho správanie, pohľad na svet, jeho piesne a knihy a všetko, čo nám napísal. Veľa ľudí hovorí, že táto kniha nie je ničím zaujímavá, či špeciálna. Možno majú pravdu v tom, že tento príbeh hovorí o pätnásť ročnom chalanovi a o obyčajných problémoch. 

Lenže je to predsa Charlie a to ako vysvetlenie musí stačiť. Kniha mala svoje čaro. Naozaj stojí za prečítanie. Má svoju hĺbku, má krásne myšlienky, nad ktorými premýšľate aj vy.
Stretla som sa s názormi, že Charlie sa správal neprimerane svojmu veku. Možno áno, ale treba prihliadnuť na to, prečo bol taký. Treba prihliadnuť na to, čím si prešiel. Bol len hanblivý, citlivý a možno niekedy bojazlivý. Zamilovala som si ho.
Možno, ak budete knihu čítať veľmi pozorne... tiež sa spolu s Charliem budete cítiť nekonečne.

ZDROJ: obálka - slovart.sk │obrázky - weheartit.com

4 komentáre :

  1. Ahoj,
    celkom dobre sa to počúvalo, páčilo sa mi, že si sa snažila hovoriť so správnym prízvukom a spisovne a nie rýchlo, takže som všetkému rozumela. Ja síce uprednostňujem písané recenzie, no keby si sa rozhodla robiť ich takouto formou, tak to bude tiež v pohode.

    The Perks of Being Wallflower som zatiaľ nečítala (odradzuje ma obálka), ale po tom, čo som videla film, mám na túto knihu stále väčšiu chuť. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) mňa tiež odradzovala obálka, ale iba tá zelená, lebo tá je fakt strašná, ale kniha je obsahovo skvelá :)

      Odstrániť
  2. Skvělá recenze na skvělou knihu. Není co dodat, snad jen to, že video je výborné, určitě v natáčení pokračuj, moc se Ti to povedlo. :-)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top