3. novembra 2013

Magický nôž │Pripravte sa...

• Informácie o knihe •
Autor: Philip Pullman
Slovenský názov: Magický nôž
Originálny názov: The Subtle Knife
Séria: Jeho temné hmoty / His Dark Materials
Slovenské vydanie: Ikar, 2003, 256 strán, pevná väzba
Žáner: fantasy, detská literatúra, dobrodružstvo












"Všetko sa zmenilo," povedala. "Napríklad... Nie je tamto Obilný trh? A toto je Broad.. A tamto Balliol. A tam dolu, to je Bodleyho knižnica. Ale kde je Jordánske kolégium?"Celá sa roztriasla. Mohla to by oneskorená reakcia na nehodu alebo šok, keď namiesto Jordánskeho kolégia, ktoré bolo jej domovom, uviedla celkom inú budovu.

Všetky knihy, čo sa týka trilógii majú rovnakú zostavu. Prvý diel predstavuje nový svet, nové postavy a prostredie. Druhý diel sa zameriava na ostatné veci, ktoré v nás majú rozpáliť zvedavosť, napredovať v príbehu, zoznámiť nás s ďalšími postavami. A presne to sa dialo. Vôbec som netušila, ako mám túto knihu ohodnotiť. Pretože keď som ju dočítala a zavrela, chvíľu som len tak hľadela pred seba a premýšľala nad všetkým, čo som sa dozvedela.

Pullman má úžasný dar. Dokáže vás o svojich názoroch presviedčať naozaj ľahko, píše tak úžasné a krásne myšlienky, ktoré vás hneď chytia za srdce. A preto som o nich premýšľala a dávala si všetko dokopy. Bola som naozaj šťastná, že som posledný diel mala pri sebe a mohla sa pustiť do ďalšieho čítania, aby som sa toho dozvedela viac. Každé napísané slovo a každá myšlienka rozpaľovala nekonečnú zvedavosť. A tej sa už nikdy nezbavíte.


"Nemali ste ho vidieť," povedala. "Je to môj démon. Vy si myslíte, že v tomto svete nemáte démonov, ale máte ich. Vás by bol hovnivál."

Will Parry je nová postava, ktorá sa zjavila v príbehu hneď na začiatku. Chvíľu som si myslela, že som otvorila nesprávnu knihu, pretože po predošlých udalostiach nebolo ani stopy. Príbeh začal s novou postavou a novou situáciou a chvíľu som sa musela orientovať, pretože Will bol chlapec, ktorý patril do nášho sveta, veď viete, do sveta, v ktorom nevidíme svojich démonov (naschvál použijem toto slovo). Nemuselo to byť napísané, či povedané aj tak každý automaticky vycíti, že je to postava, ktorá bude pre príbeh určite dôležitá. Will bol približne v Lyrinom veku. No nebolo to dieťa. Jeho pohľad bol veľmi zaujímavý, jeho povaha tiež dosť atraktívna na to, aby každého zaujal. Na začiatku bol záhadný a mlčanlivý a to mu dodalo na obľúbenosti.
S Lyrou sa stali skvelým duom, na ktorom som sa smiala. Aj keď si to možno nevedeli predstaviť, museli sa naučiť spolupracovať, čo im zo začiatku veľmi nešlo.

Rušivý prvok pre malé deti môže byť taktiež časté striedanie pohľadov. Samozrejme, že iný pohľad nikdy nie je na škodu, aspoň vieme, čo sa v príbehu dialo medzi časom, no v každej kapitole sa prestriedali pohľady aspoň troch ľudí a poviem úprimne, že viac ma zaujímalo, kedy sa opäť dostaneme k hlavným hrdinom, ktorí boli oveľa viac zaujímaví a s ktorými sa po celý čas tiahla zvláštna tajomná prikrývka. To, čo tie postavy robili by sme sa určite dozvedeli vtedy, keby sa dostali do kontaktu s Lyrou. Možno však autor zvolil tento postup preto, lebo mu to ušetrilo na zdĺhavom vysvetľovaní a aspoň takto deťom uľahčil premýšľanie.

"Je zvláštny," ozvala sa Ruta Skadi. "Rovnaký ako lord Asriel. Pozrela si sa mu do očí?"
"Ak ti mám povedať pravdu, neodvážila som sa," priznala Serafina Pekkala.

Čo sa týka dejovej línie, Magický nôž sa skôr zaoberal prehĺbením poznania o prachu, ktorý je základným poznávacím prvkom celej série. Cesty Lyry a Willa sa spojili a obaja bádali ďalej. Obaja sa zaoberali tým dôležitým vo svojom živote a pritom si neuvedomovali, že ich cesty sú dávno spojené. Oboznamovali sme sa s novými informáciami, pričom prirodzené plynutie deja na chvíľu zastalo, ale knihe to vôbec neublížilo. Pullman tak presunul množstvo informácií, ktoré mohol ukázať v prvej knihe, do druhej knihy a opäť nás zoznamoval so svojími myšlienkami.
Moje obavy sa však od prvej knihy podstatne prehĺbili. Niektoré časti knihy sa mi zdali príliš náročné na porozumenie deťom. Ja sama viem, že keď som túto sériu čítala prvý krát, niektoré kapitoly som si prechádzala niekoľko krát, lebo niektorým veciam som nerozumela a ku niektorým sa autor vracal neskôr.

Čo ma prekvapilo najviac bolo asi to, že Pullman asi nie je veľkým fanúšikom cliffhangerov. Chcem povedať len to, že keby ich použil vo svojich knihách, všetci by sme sa pravdepodobne zbláznili od zvedavosti, čo sa určite deje aj bez toho, no aj tak.

Myslím si, že druhá kniha ma prekvapila o niečo menej ako prvá, ale aj tak vo mne zanechala zvláštne rozpoltenie. Človek to nevie opísať, je to jednoduché zaľúbenie, ktoré pocítite, keď čítate naozaj peknú knihu, ktorá vás baví a ktorá vám dá množstvo námetov na premýšľanie.


ZDROJ: obálka - bux.sk │ obrázky - weheartit.com 

1 komentár :

  1. Normálne som dostala chuť znovu si to prečítať. Keby nebolo toho konca, ani by som neváhala, ale nechcem zase revať :D

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top