7. septembra 2013

Zlodějka duší │ Otvor oči...


• Informácie o knihe •

Autor: Kiersten White
Slovenský názov: Zlodejka duší
Originálny názov: Paranormalcy
Séria: Paranormáli
Vydanie: Fortuna Libri, 2011, 352 strán, pevná väzba
Žáner: young adult, vlkodlaci, upíri, víly











"Evie!" Raquel se hnala k nám ve svých rozumných (čti: ošklivých) teniskách, mezi svraštěným obočím měla hlubokou zamračenou rýhu. Sakra. "Neměla bys tady být."

Zlodejka duší je kniha, pri ktorej sa človek nejeden krát pobavene usmeje. Neviem však, či to vychádza
z faktu, že z niečoho starého sa vytvorilo niečo nové. No ubezpečujem vás, že určite sa všetci prekúsnu cez to, že autorka zmarila naše falošné predstavy o roztomilých škriatkoch v pletených svetríkoch a malých žienkach s trblietavými krídelkami.  Od knihy však nečakajte niečo, čím vás strhne, nedajbože niečo, čím vás jej žáner uchváti. Pretože pokiaľ sa jedna o niečo paranormálne, toto nie je to správne gusto.
Späť k tomu pobaveniu – mohol by niekto nemať rád hlavnú hrdinku Evie? Prinajhoršom nebola vôbec nejako idealizovaná. Teda, pokiaľ neriešime menšiu závislosť na ružovej farbe, hlavná hrdinka je obyčajná tínedžerka, ktorá má rada seriály a pekných seriálových hrdinov, má najlepšiu priateľku, ktorej sa môže so všetkým zdôveriť a niekedy má tiež nedokončené úlohy z francúzštiny. Preto po celú knihu pôsobí Evie tak normálne ako len môže. Je to klasická a hlavne reálna šestnásťročná baba, aspoň z nášho pohľadu.
Evie totiž chýba väčšina vecí, čo robia jej rovesníci, ako napríklad škola, či plesy, skutočné úlohy alebo trávenie voľného času s priateľmi niekde v meste. A práve s týmto všetkým súvisí jej tajomstvo a tiež jej úloha.
"Páni, Leasi, ty kresby jsou úžasné. Ty jsi vážne, opravu dobrý."
 Vypadal rozpačitě a pokrčil rameny.
"Chci říct, že u námětu tak hezkého, jako jsem já, to samozřejmě muselo dopadnout dobře, ale stejně," škádlila jsem ho.
 Usmál se.

Všetci paranormalní však akoby ostali mierne v úzadí a narábalo sa len s tými, ktorí mali nejaký ten dopad na dejovú líniu. Nedozvedeli sme sa nič podstatné o ich charakterových črtách alebo o ich správaní a to platí
aj o vedľajších postavách. Zatiaľ čo bola Evelyn (Evie) vykreslená naozaj dobre, ostatné postavy akoby stáli na veľmi tenkom ľade a ich správanie niekedy zdvihlo obočie.
Kiersten Whitová s týmto dielom debutovala a sama napísala, že rada píše scény, kde sa flirtuje a bojuje. Povedala by som, že to prvé jej ide, no scény, kde je boj alebo akcia na mňa pôsobili strašne... sucho, ak je to ten správny výraz. Nedá sa čakať, že v autorovej prvej knihe bude všetko dokonale, málo kto dokáže zanechať taký obrovský dojem a určite nikoho nenazveme hneď Pánom Spisovateľom.
No akcia v tejto knihe bola tak pokojná. Nestalo sa mi, že by som horlivo pretáčala strany knihy alebo že by mi naskočili imaginárne zimomriavky z toho, že sa neviem dočkať ako to nakoniec skončí a kto vyjde s úrazom. Dej išiel až príliš plynulo a niekedy to u mňa vyvolalo monotónnosť, pretože autorka u mňa nevedela vytvoriť tú správnu atmosféru.

"Ty budeš chodit na vysokoškolskou přípravku? To je fantastické! Moment, takže žádná normální střední škola? Páni. Jaké to je? Byl si na školním plese? Chodíš hodně na večírky? Máš uzamykatelnou skříňku?"
Zasmál se. "Uzamykatelnou skříňku?"
Vďaka ľahkému štýlu je kniha naozaj dobre čitateľná a keď k tomu pričítame aj svieži humor plus pokojne pôsobiacu akciu vznikne presne toto dielo, ktoré viac uchváti určite mladšie publikum, no aj starší čitatelia v ňom možno nájdu niečo, čo ich nejakým spôsobom zaujme presne tak ako mňa, pretože aj keď nám už Kiersten nepriniesla niečo ohromne nové a originálne, aspoň si vie získať publikum na svoju stranu a o to predsa ide, no nie?
Tiež musím upozorniť, že som túto knihu čítala v češtine a aj keď to nie je môj rodný jazyk, našla som tam mnoho preklepov a chýb, ktoré boli miestami rušivé (o knihe v slovenčine nemám veľké informácie, ale chyby by sa nemali vyskytovať), samozrejme, že sa to môže stať, to je len taká poznámka na okraj.
A čo dodať k záveru? Rozhodne to s touto knihou skúste, nezaručujem, že sa bude páčiť všetkým, to proste nejde. Je to jednoducho to klasické pohodové čítanie, keď sa chcete odreagovať a nemáte po ruke niečo iné.



ZDROJ: obálka - fortunalibri.sk │ obrázky - weheartit.com 
NAVŠTÍVTE: autorkin blog - kierstenwrites │ twitter - Kiersten White 
INÉ: Túto knihu som čítala v češtine, preto sú ukážky po česky. Ale! Ostatné informácie sa týkajú čisto slovenského vydania!

6 komentárov :

  1. Čítala som všetky tri časti a jednotka sa mi páčila najviac. Nepáčilo sa mi, že autorka do ďalších častí nepridala v podstate nič nové. Stále sa to nieslo v tom istom duchu a postavy začali byť fádne.
    Taký priemer.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Túto knihu by som si rada prečítala :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Tuto knížku mám doma. Spolu i s dalšími díly. Těším se na to, až si je přečtu. :)))

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Čítala celú trilógiu :) Jednotka a dvojka boli najlepšie :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Ja zbožňujem túto sériu a nielen preto, že hl. hrdinka nosí moje meno 8D Ale vďaka tomu a obálkam som si knihy všimla.
    Hneď ma dostala hl. postava a humor v knihe. Takisto nadprirodzené príšerky zbožňujem, takže nebolo pochýb, že sa mi kniha bude lúbiť. Bolo to celé také milé a veľmi dobre sa mi to čítalo. Zvyšné diely sú tiež skvelé, ale táto 1tka u mňa najviac boduje 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Prečítané mám všetky časti, séria sa mi zdá fajn oddychovka, ale nepatrí medzi moje obľúbené. Súhlasím s tým, že bojové scény ma neoslovili, no trojuholníček už vôbec nie. :D Ale posledný diel sa mi páčil najviac. Až som bola prekvapená ako veľmi.

    btw: máš prenádherný design. :-)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top