21. septembra 2013

Mediator │Duchovia sú IN...

• Informácie o knihe •

Autor: Meg Cabot
Slovenský názov: /-/
Originálny názov: The Mediator
Séria: Mediator / The Mediator
České vydanie: Knižní klub, 2004-2006
Preklad: Jana Jašová
Väzba: viazaná
Počet strán: 1. kniha - 192, 2. kniha - 200, 3. kniha - 200, 4. kniha - 216, 5. kniha - 184, 6. kniha - 216
Žáner: young adult, paranormal, duchovia


„Pokud sis ještě nevšiml, On ti moc pozornosti nevěnuje. Jinak by tě tady nenechal hnít už –“ prohlídla jsem si jeho oblečení, který pamatovalo časy, kdy se po Západě potuloval Buffalo Bill, „– jak dlouho? Sto padesát let? Kdys vlastně natáhnul bačkory?“
Podíval se na mě očima, který byly tak temný a lesklý jako inkoust. „Co je to… natáhnout bačkory?“

Meg Cabotová je mladá americká autorka, no na police kníhkupectiev už priniesla množstvo kníh, ktoré zožali celosvetový úspech, medzi ktoré sa určite radí aj hexalogia Mediátor. Už zo samotného názvu by niektorí určite očakávali niečo tajomné, čo u vás vyvolá nádych strachu. No potom sa človek pozrie, na farebné americké obálky, trochu temnejšie české a v zapätí nevie, čo si má myslieť. Rozhodla som sa urobiť na Mediátora ako na sériu jednu veľkú recenziu, keďže kníh je viac a sú krátke.  Myslím, že nemá zmysel to rozdeľovať podľa jednotlivých častí, pretože recenzie by boli dosť krátke a vo viacerých veciach by som sa opakovala, je to niečo podobné, ako by ste mali na každú epizódu vášho obľúbeného seriálu napísať po jednej recenzii.
Prvá kniha vyšla v českých vydavateľstvách v roku 2004 a je veľká škoda, že sa nepreložila aj u nás. No ak na ňu narazíte, prečítajte si ju aj v češtine, mne to neprekážalo a veľa krát som sa nasmiala na výrazoch ako: Odprejskni. Vysmahni! Natáhnout bačkory. Kápnout božskou.
A veľa ďalších, na ktoré si momentálne nespomeniem. Ani neviem, či by to Slováci dokázali tak dobre preložiť, aby si to zanechalo tú vtipnosť. Ja som si na Susannah zvykla práve vďaka tomu, že som to čítala v češtine.

Susannah, seznam se s kocourem, prosím.“
„S Hřebíkem.“
„Prosím?“
„S Hřebíkem. Jmenuje se Hřebík.“
Jesse položil zvíře vedle sebe a zděšeně se na ně podíval. „To je ale hrozné jméno pro kočku.“
Susannah Simonová je šestnásťročné dievča, ktoré je mediátor. Mediátor je človek, ktorý je prostredníkom medzi svetom živých a mŕtvych. Je to sprievodca duší, ktoré po smrti ostali stále na Zemi a nie sú schopné prejsť do ďalšej formy existencie. Mediátori dokážu týchto zosnulých vidieť, komunikovať s nimi a pomôcť
im prejsť na „druhú stranu“. Ako vidíte, Suze nemá ľahký život. Aj keď niektorí by si povedali, že musí byť vzrušujúci, pre Suze je to utrpenie, aspoň v určitom zmysle slova.
Je to však postava, ktorá sa vyznačuje rebéliou, sarkastickými poznámkami, vtipnosťou a niekedy problémy rieši päsťami.
Susannah je postava, ktorú si hravo obľúbite práve preto, lebo je iná ako ostatné. Nie je to porcelánová bábika, ktorú treba na každom kroku chrániť, práve naopak. Všetko si vie vyriešiť sama, aj keď nie vždy tým najlepším spôsobom.
Existovala len jediná vec, ktorá sa mi nepozdávala. Susannah hovorila, že v New Yorku nebola veľmi obľúbená a že ani s chalanmi to nemala veľmi ružové, priala si, aby sa to po presťahovaní do Kalifornie zlepšilo. A keď tam prišla, tak sa to všetko splnilo. Veľmi ľahko. Nakoniec som si na to zvykla.

S mediátorama se to má tak: maj devět životů, stejně jako kočky. Myslím to smrťácky vážně. Nevěřili byste tomu, kdybych vám řekla, kolikrát už mě někdo srazil k zemi, vláčel, strkal, kopal, mlátil, škrábal, třískal mě do palice, držel pod vodou, zastřelil - jo a eště shodil ze střechy. A zaklepala jsem snad bačkorama? Utrpěla jsem nějaký vážný zranění?

Meg nám do kníh pridala samozrejme aj mužského hrdinu – Jessa, ktorý sa tak ako pre mňa, tak určite aj pre ostatných stál takým book-crush (pozn. hlavne vďaka tomu, že keď začal vyslovovať to jeho querida,
tak som ho totálne „žrala“ a priblbo sa usmievala).
Keď sa objavil na scéne, vedela som, že bude zohrávať  nejakú úlohu, no na začiatku som netušila, že až tak podstatnú.
Ľahko si naňho zvyknete a tiež sa pobavíte nad jeho nízkymi vedomosťami o dvadsiatom prvom storočí. Je škoda, že vzťah medzi Suze a ním sa tak vliekol, no keď som si to premyslela všetko spätne, páčilo sa mi to a určite to tak malo proste byť.
Postavy boli v príbehu pestré, určite som si strašne veľmi obľúbila malého Prófu (Davida), pretože keď sa objavil na scéne, vždy urobil niečo vtipné, na čom som sa zasmiala.
Tieto knihy nie sú tou správnou dávkou zo svojho žánru. Meg nie je autorka, ktorá by námet využila úplne naplno a vyšťavila z neho všetko, čo sa dá. Odpustite jej to hlavne kvôli jej zručnostiam s písaním a s tým, že si nás dokázala omotať okolo malíčka.
Príbeh bol zaujímavý, jednoducho napísaný a vďaka mladej hrdinke a hovorovej reči najbližšie k čitateľom young adult.

Otec Dominik zdvihl obočí - a hlas - v překvapeným nesouhlasu: "Kryje tě? Copak tví rodiče nevědí, že jsi tady?"
"Ale otče," zarazila jsem ho sarkasticky, "to jsem podle vás měla mamce vykládat, že vyrážím na Big Sur, abych hodila řeč se čtyřma duchama? Kde to žijete?"

Ten pravý dej sa však začal ukazovať až od štvrtej knihy s názvom Temná je noc. Ako séria by mali mať knihy jeden záchytný bod, ku ktorému sa počas ostatných kníh napreduje. Každá z prvých troch kníh mala vlastnú zápletku, niečo, čo sa riešilo. Od štvrtej knihy sa začalo ukazovať, o čo vlastne ide a začala sa riešiť
len jedná vec, ktorá bola dôležitá, čiže tá hlavná myšlienka celej knihy.
Vec, čo sa mi na tejto sérií nepáčila, bola tá, že Suze nám opakovala všetko, čo urobila už v predošlých knihách, opakovala, čo je úloha mediátora, niektoré zážitky, alebo aj to, čo nám už povedala predtým.
Preto sa stalo, že som otrávene krútila očami, keď som po štvrtý krát čítala, čo si o nej myslí jej brat Somna a vysvetľovala nám, prečo si to myslí.
Mediátora mám však veľmi rada, určite sa k nemu po čase vrátim.


ZDROJ: obálka - fanpop.com │ obrázky - weheartit.com 
INÉ: Túto knihu som čítala v češtine, preto sú ukážky po česky. 

4 komentáre :

  1. Túto sériu si už dlho plánujem prečítať, má dobrý nápad, no nejako na to nemám čas 8D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Na tejto sérii som poriadne fičala. Denníky princeznej a toto sú najlepšie vec, ktoré Meg napísala.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Tak a teraz si ma definitívne presvedčila, že si to musím prečítať. Mediator sa mi vďaka originálnym obálkam nezdal ako nevyhnutné čítanie, ale po takejto recenzii som ľahko zmenila názor. Navyše, s Meg mám len samé dobré skúsenosti. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Po prečítaní tejto recenzie si to normálne chcem zase prečítať. Viem, že sa mi to dosť páčilo, no a tá čeština? Lahôdka! :D
    Dokelu, teraz to už len zase nejako zohnať. Dúfam, že sa mi to podarí.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top