14. septembra 2013

Nočný tieň │ Veci sa dali do pohybu...


• Informácie o knihe •

Autor: Andrea Cremer
Slovenský názov: Nočný tieň
Originálny názov: Nightshade
Séria: Nočný tieň / Nightshade
Vydanie: Ikar, 2011, 400 strán, pevná väzba s prebalom
Žáner: young adult, vlkodlaci, urban fantasy, mágia, romanca











"Ak túžiš zomrieť, lebo máš pančuchy, neznamená to, že chcem zomrieť aj ja."
"Nemám pančuchy," precedila som cez stisnuté zuby a predbehla som ďalšie auto.
Ansel nadvihol obočie. "Nie? A nie je to nevhodné?"

Je ťažké nerobiť si predsudky na základe iných kníh. Ja sa to snažím dodržiavať, ale predsa len... určite sami dobre viete, že niekedy sa to nedá udržať a poviete si: „Toto je rovnaké ako tamto.“ „Toto sa mi podobá na
to.“ a bla bla bla.
Nočný tieň sa mi do ruky dostal veľmi skoro po vydaní tu na Slovensku. Mala som určité pochyby, či táto kniha bude dobrá alebo nie, recenzie som veľmi nesledovala. Veď viete, odvtedy ako bol napísaný Twilight, viac sa rozmnožili série s podobnou tematikou a to u mňa nahlodalo dôveru. Nakoniec som si povedala, že za to predsa nič nedám a tak som si kúpila autorkin debut a pustila sa doňho.
Popravde, veľmi ma Nočný tieň prekvapil a tiež aj Andrea Cremerová, ktorá sa dokázala vysporiadať s predsudkami a priniesla na scénu YA literatúry niečo viac-menej originálne a dobré. Prebrala taký ten dobrý základ, nazvime to nositeľ deja, čiže fantasy postava a ostatok spracovala podľa seba a svojich myšlienok, čo sa mi veľmi páčilo. Vlkolakov nám predstavila po novom, aj keď som si všimla, že sa snažila dosť nenápadne zakryť svoju snahu vyvrátiť niektoré fakty z Twilightu. Cremerovej vlci sa môžu premieňať ľahšie ako Meyerovej svorka. Oblečenie sa im nerozletí vo vzduchu na milión kúskov, nepočujú všetky svoje myšlienky, len tie, ktoré vyšlú a bohužiaľ, chodia väčšinu času kompletne oblečení.

Líca mi začali horieť a v ruke som si skrúcala vrkoč. "Čo vieš o vlkoch?"
"Že sú ako väčšie a silnejšie psy?" Pri mojom zlovestnom pohľade zbledol. "Prepáč. Neviem o nich nič."

Celým dejom nás sprevádza hlavná hrdinka Calla, nepochybne silná alfa samica, ktorá by bola schopná urobiť čokoľvek pre svoju rodinu a priateľov. Žije vo veľmi zvláštnom svete plnom krutých pravidiel, ktoré
sa musia dodržiavať. Duchom je vodca, na ktorom však ležia ťažké rozhodovania. Každé jedno dobrodružstvo prežívate s ňou a chcete sa dozvedieť odpovede na množstvo otázok.
Po celý čas môžeme sledovať to, ako sa Calla každou kapitolou mení, ako sa snaží rozhodovať tak, aby to bolo správne a dobré pre všetkých. Nereálne sa mieša s reálnym a tak okrem ťažkého života vlčice vidíme aj obyčajné tínedžerske problémy. Calla mi prišla v knihe ako fajn postava s niekedy otravným správaním, pretože si stále nevedela vybrať medzi dvoma chalanmi, ktorý si ukradli kus jej srdca. A tak sa tu zase rieši hnusný ľúbostný trojuholník, ktorý nie je až taký zlý, ak je napísaný dobre, ak nie je, tak čítame len klišé a zase sú tu myšlienky typu: „Vyberiem si Rena.“ „Vyberiem si Shaya.“ Ono to ide pekne na nervy, ale musíme to brať zase z tej strany, že je to typická YA.

Pohľadom som prebehla po stáde. Tamten jednoročiak celkom napravo. Toho oddelíme od zvyšku stáda.
Spravil krok vpred a začal zostupovať dolu. Je trochu vycivený, nie?

Dielo bolo obohatené o široké spektrum zaujímavých postáv, takže okrem Rena  a Shaya sa nám predstavujú aj iní, ktorí sa navzájom od seba líšili. Preto ma scény s týmito postavami bavili, pretože všetci
reagovali inak. Nemôže sa vám stať, že si postavy zmýlite. Andrea im nechala dostačujúci priestor na to, aby sme sa s nimi zoznámili a na to, aby nám oni mohli ukázať svoj charakter. Až som sa niekedy čudovala, ako môžu tak odlišní ľudia spolu dobre fungovať.
Veľkým kladom knihy bolo to, že autorka nám vykreslila úžasnú históriu Strážcov a Ochrancov, zložité a tvrdé pravidlá, ktoré sprevádzajú život postáv a taktiež úžasné vzťahy a silné putá medzi členmi svorky a ich pánmi. Andrea ukázala, že s históriou vie pracovať (keďže ju vyučuje na vysokej škole umenia v St. Paule)  a vie vymyslieť vlastné dejiny. Každý krok mala starostlivo a dopredu pripravený.
V knihe sa mi nestalo, že by som sa nudila dlhými opismi alebo zbytočnými dialógmi.  Všetko išlo tak ako malo a ja s pokojnou dušou hodnotím túto knihu ako priemernú YA.


ZDROJ: obálka - bux.sk │ obrázky - weheartit.com 

3 komentáre :

  1. Akurát čítam ten 2. diel, ale veľa si z 1tky už ani nepamätám. V každom prípade sa mi nápad zdá veľmi dobrý a pekne a rýchlo sa to číta.
    Túto knihu som hodnotila 4 hviezdami, ale príde mi taká priemerná tiež. Ten trojuholník je v 2ke ešte horší, čo je asi jediné, čo sa mi strašne nepáči.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. V pondelok si idem po celú trilógiu, už sa neviem dočkať, keď si knižku prečítam :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Smečku (tak se to jmenuje u nás :D) jsem taky četla chvíli potom, co to u nás vyšlo. Bavilo mě to, ale druhý díl už tak dobrý nebyl a asi jsem od tý doby tak nějak zestárla, ale kdybych to četla teď, vím, že už by se mi to nelíbilo.
    Najednou jsem si uvědomila, že i když mi to tak původně nepřišlo, stejně je to dost takové... pitomoučké a už to není nic pro mě. Zároveň si ale myslím, že z YA je to jedna z těch docela dobrých knížek :)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top