6. septembra 2013

Krátky druhý život Bree Tannerovej │ "zabudnutý" príbeh...


• Informácie o knihe •

Autor: Stephenie Meyer
Slovenský názov: Krátky druhý život Bree Tannerovej
Originálny názov: The Short Second Life of Bree Tanner
Slovenské vydanie: Tatran, 2010, 168 strán
Žáner: young adult, fantasy, upíry



•••


Bohužiaľ, dnes v noci ma Riley poslal von s dvoma najnemožnejšími upírmi, akí kedy existovali. Ako keby mu bolo úplne ukradnuté, v akých zostavách nás posiela na lov. A zjavne ho vôbec nežerie, že keď pošle spolu von nesprávnych ľudí, o to menej sa ich vráti domov.
 

Krátky druhý život Bree Tannerovej je novela, ktorú si skalní fanúšikovia Twilight ságy kúpia bez ohľadu na to, aká je jej kvalita. Je to vlastne taký menší dodatok ku tretiemu pokračovaniu s názvom Zatmenie. Samá Meyerová povedala: „Žiadny uhol pohľadu nie je bezvýznamný.“ A ja hovorím: „Bree mala ostať v tej zabudnutej zložke vo vašom počítači.“

Tí, ktorí čítali Twilight ságu vedia, ako skončí Breein príbeh. Táto šestnásť ročná novorodená upírka zohrala v našich očiach malú a bezvýznamnú úlohu, no keď vyšiel príbeh, jej príbeh, dokonale nám to ukázalo, že každá postava je hlavným hrdinom vlastného príbehu.

„Hulk sa hnevať!“ zreval Kevin. „Hulk... ROZBIŤ!“ Skočil dopredu k autu, ktoré nestihlo ani zabrzdiť, schmatol ho za predný nárazník a prehodil si ho ponad hlavu, takže za škrípania ohýbaného kovu a rozbitého skla dopadlo na cestu hore kolesami. Žena vo vnútri sa rozkričala.


Tento krát tu máme upírsky uhol pohľadu, ten, ktorý nám v celej ságe chýbal. Meyerová sa snažila pritvrdiť krutú realitu a každodenný život skupinky, ktorá sa ukrývala v Seattli. Konečne sa snažila ukázať, akí sú v skutočnosti tí praví upíry, tí, ktorí sa nevedia ovládať – silní, nebezpeční a nezastaviteľní. Veľká škoda je, že autorka zrejme nevie, čo chce. Keď nám totiž v Twilight ságe hovorila, že novorodení sú upíry, ktorí niekoľko mesiacov nemyslia na nič iné ako na krv ešte zrejme nevedela, že bude chcieť písať knihu z ich pohľadu, inak by som to vysvetliť nevedela.
Samozrejme, Breein nový život nie je žiadna prechádzka ružovým sadom s motýlikmi, no predsa to bolo o kúsok lepšie, ako som si skutočný život tých „netvorov“ predstavovala. Stephenie je buď príliš mäkká, aby nechala svoje postavy čeliť všetkým tým hrôzam, o ktorých nám hovorila alebo to jednoducho nevie opísať.

Teraz si možno niektorí povedia, že som túto novelu asi dobre neprečítala, lenže poviem vám, že som ju prečítala až veľmi dobre. Samozrejme, Bree pálilo hrdlo smädom a tak a tak, lenže sama nebola pohltená a každá jej myšlienka nebola len krv, krv, krv. Vysvetľujem tu len to, čo nám vysvetľovala autorka.

„Čo je?“ Chvíľu nebol schopný odpovedať. Potom z neho vyhŕklo: „To bolo najhoršie tľapnutie v dejinách.“ Podráždene som potiahla nosom. „Nemohla som vedieť, či mi nechceš odtrhnúť ruku alebo čo.“
Diego sa zachechtal. „To by som nespravil."


Stephenie Meyerová našťastie nepostavila celú podstatu knihy na vzťahoch a romantike. Zatiaľ čo sme sa pri Twilight ságe týmto dusili, tu sme nabrali do pľúc čerstvý vzduch a konečne si vydýchli. Samozrejme, že Bree stretáva vo svojom živote Diega. Ten však zastáva len úlohu jej dobrého priateľa.  Bree nemá za potrebu vzdychať za ním ešte na ďalších troch stranách. Ich vzťah je celkom normálny a scény s nimi som mala z celej novely najradšej.

Na to, aby sa nám Bree mohla ukázať v celom svetle však nemala veľa priestoru. A potom prichádzajú otázky... Čo keby Meyerová zakončila Zatmenie trochu inak? Ako by napredoval Breein život? Pretože nech je Bree akákoľvek, niektorí si ju veľmi obľúbia a nakoniec tú „bezvýznamnú“ postavu budú ľutovať viac ako predtým.

Nedokázala som sa poriadne sústrediť, pretože dvere na vrchu schodiska sa ešte stále neotvorili. Diego...

Kniha je krátka (veď je to predsa novela!) a v nej nám Bree nič nové nepriniesla. Skôr by som povedala, že je to pekný doplnok do knižnice tým, čo majú Twilight ságu radi a sú fanúšikmi Meyerovej. Z dejového hľadiska nemá kniha zápletku, jednoducho len hovorí o Breeinom živote a aj tak si počas čítania hovoríte, že viete ako to celé nakoniec skončí a keď to skončí, môžete tú knihu odložiť naspäť a buď o nej popremýšľať alebo si ju vytesniť z hlavy a úplne na ňu zabudnúť.



ZDROJ: Obálka - tatran │ Obrázky - weheartit │

2 komentáre :

  1. Veľmi pekne si to zhrnula :) Knihu som čítala len raz a mala som ju za pár hodín prečítanú a ako hovoríš, je to len doplnok do knižnice. Kniha sa mi celkom páčila, len škoda toho konca, keby ju Volturiovci nezabili, mohlo to byť ešte dosť zaujímavé, čo by sa s ňou stalo :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ja som knihu čítala už dávnejšie a veľmi sa mi páčila, koniec ma dohnal k slzám, aj keď som vedela, čo príde, veľmi som Bree ľutovala.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top