12. septembra 2013

Jednou provždy │ Nevzdaj sa svojho života...


• Informácie o knihe •

Autor: Kiersten White
Slovenský názov: Raz a navždy
Originálny názov: Endlessly
Séria: Paranormáli
Slovenské vydanie: Fortuna Libri, 2012, 400 strán, pevná väzba
Žáner: young adult, vlkodlaci, upíri, víly












„Evie?“„Ty, můj drahý příteli, jsi moc krásný kluk, víš o tom?“„Tohle mi říkají všechny staré dámy a pak mě štípnou do tváře.“


A je to tu! Ak ste sa dobojovali až sem, tak vás čaká posledná cesta s Evie a jej priateľmi. Posledný náhľad
do jej života a posledný náhľad na jej osud a na to, ako to nakoniec všetko dopadne.
Na to, že Evie sa po celé dve knihy správala ako správne uletená pubertiačka závislá na ružovej farbe a na seriáli Easton Heights, v tretej knihe ukázala, že jej skvelá osobnosť má aj iné stránky. Evie je presne ten typ postavy, ktorá miluje svojich blížnych a je pre nich rozhodnutá urobiť čokoľvek. Nie je síce dobrá v plánovaní a stratégií, no nerobí jej problém zachraňovanie ľudí, aj keby to znamenalo, že sa dobrovoľne a bezhlavo rúti do záhuby.
Okolnosti ju nútia rýchlo dospieť a hlavne naučiť sa robiť správne rozhodnutia, teda podľa toho, čo za správne považuje. Nesmie myslieť len na seba a na svoje dobro, musí myslieť na to, že dôsledky jej činov ovplyvnia aj iné osoby a o to vlastne v celej sérií išlo. Bola založená na Evie a na jej rozhodnutia a činoch. Záviselo na tom úplne všetko.

„Musím tam jít s Raquel a napravit to prokletí. Co kdybys šel dovnitř a a… lehl si na gauč nebo tak.“
Reth se na mě bez jakéhokoliv veselí usmál. „Za celou tu dobu, kterou jsme spolu strávili, připadal jsem ti někdy jako typ, který by dřímal na gauči?“

Nesmieme zabúdať aj na vzťahy, ktoré však nemali žiaden vývoj, teda taký aký by sa predpokladal. Keď si vezmeme Evie a Lenda (Leasa), ich vzťah sa nikdy neposunul ďalej. Zaseklo sa to na „detskej a nevinnej láske“, celé to ich správanie bolo také milé a nevinné a po celé tri knihy to bolo všetko na rovnakej úrovni ako na začiatku. Predpokladom je, že keď je niekto spolu tak dlho, že sa to odrazí na ich správaní a logicky aj na ich činoch, preto sa mi zdalo, že keď niečo urobili nebolo to realistické konanie.
Zdalo sa mi zvláštne, že aj keď má Evie sedemnásť a Lend osemnásť (alebo devätnásť?) rozmýšľali
o spoločnej budúcnosti a o tom, ako si to zariadia, čo sa mi zdalo na ich vek prehnane prehnané.


„Když se to tak vezme,“ podotkl Lease, „umírání je vlastně významná záležitost. Zvláště pro nesmrtelnou vílu.“

Kniha Raz a navždy nám toho prináša viac ako predchádzajúce dva diely. Čím to je? Akoby nám autorka
chcela niečo vynahradiť a preto si dala na poslednej knihe viac záležať. Ukázalo sa to na tom, ako zjavne premyslela každý krok a že na každom rohu čakalo iné prekvapenie a iné rozuzlenie, ktoré by sme nečakali, čo vlastne súviselo s postavami, s ktorými sme sa dobre zoznámili a to s vílami. Celé dve knihy sa nám autorka snažila vtlačiť do makovíc, že víly sú sebecké, klamárske a manipulátorské tvory a ich konanie sa najlepšie ukázalo práve v knihe Raz a navždy.
Na chvíľku sa mi zdalo, akoby som ich naozaj začala chápať, pretože všetko čo urobili dávalo určitý zmysel, aj keď u niektorých jedincov, to mohlo byť niečo zvrátené. Jednoducho ako už dávno vieme, víly nevedia, čo sa u normálnych ľudí považuje za normálne, správne či to dobré. Konali podľa seba a podľa vlastných meradiel. Preto sme sa z ich strán dočkali najviac prekvapení.

„Dobře.“ Vzala jsem Vivian za ruku a zvedla ji z gauče. „Budeš teď muset být s partou divných, vážně deformovaných lidí.“
„No tak to mezi ně dokonale zapadnu.“

Všetci vieme, že na konci má prísť to známe vyvrcholenie celej série. Tak ako u kníh, nemali by sme ani u konca čakať niečo... niečo, čo by nás istým spôsobom posadilo na zadky. No koniec bol rozhodujúco veľmi prekvapivý. Čakala som niečo viac predvídateľné. No až úplne na konci som si uvedomila, aké to celé bude, ako sa to skončí. A potom si len poviete: „Aha! Veď to bolo úplne jasné.“
Ďalej sa chcem vyjadriť k obálkam, ktoré sú naozaj veľmi pekné. Zanechali sa tie pôvodné, čo je veľké plus, pretože istým spôsobom vyjadrujú o čom séria Paranormáli je.
Paranormálov odporúčam, séria je milá a určite nikoho neurazí a dokonca ani tých najväčších knižných gurmánov.


ZDROJ: obálka - fortunalibri.sk │obrázky - weheartit.com 
NAVŠTÍVTE: autorkin blog - kierstenwrites │ twitter - Kiersten White 
INÉ: Túto knihu som čítala v češtine, preto sú ukážky po česky. Ale! Ostatné informácie sa týkajú čisto slovenského vydania!

2 komentáre :

  1. Táto séria sa mi brutálne páči 8) Mám moje veľké sympatie, ani neviem čo je na tom také extra, že ma to dostalo. Hrdinka je úplne super a aj ten lov príšer sa mi veľmi páči 8) Úplne jednoduché to ale je, lenže ono je to také milučké, ani tá akcia na konci nebola nijak extra napínavá, vedela som tiež čo sa stane, ale predsa som bola spokojná 8)
    1. diel série mám ale najradšej 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Úplne súhlasím, že si White dala na tejto knihe viac záležať. Mne sa páčila najviac z celej série. :-)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top