24. septembra 2013

Čas lásky a zla │ Je to na tebe...


• Informácie o knihe •

Autor: Anne Rice
Slovenský názov: Čas lásky a zla
Originálny názov: Of Love and Evil
Séria: Anjelská séria / Piesne serafov /
Slovenské vydanie: Ikar, 2011, 158 strán, pevná väzba s prebalom
Žáner: fantasy, anjeli, história











"Necítiš sa niekedy osamelý?"
"Čo myslíš, môžem sa cítiť osamelý?" položil mi protiotázku.
"Nie, osamelí sú len anjeli z hollywoodskych filmov," vyhlásil som.

Nikdy som nečítala nič od Anne Rice a myslím, že na začiatok som si vybrala veľmi zlú sériu. Možno som
čakala všetko to, čo som o Anne čítala. Lepší príbeh a lepší vývoj postáv. Táto séria ma sklamala na plnej čiare, čakala som, že Čas lásky a zla ma nejako presvedčí o opaku, skazí celý môj názor na túto sériu
a ukáže, že prvý kniha bol len jeden veľký omyl. Žiaľ, nestalo sa tak, kniha ostala na tom istom bode mrazu,
ako na začiatku, ani hodnotenie som si nedovolila zlepšiť. Veľká škoda!

Celý čas som si nebola istá príbehom. Áno, vykúpenie je veľmi zaujímavý námet, ale musí byť čitateľovi dobre podaný, nestačí len vás najlepší, no aj tak obyčajný tanier. Tu už treba zlatú tacňu. Spisovatelia musia vedieť, ako nápad využiť, ako sa zamerať na to správne množstvo, písať, no neprehnať to, obádať sa, no nebáť sa riskovať. Počas knihy sa mi veľa krát stalo, že som nedávala pozor na príbeh, ale myšlienkami som bola niekde inde alebo som bola myšlienkami v tom, že tú knihu jednoducho odložím a priznám si, že to neviem dočítať. Táto kniha je totiž veľmi plochá, neatraktívna a suchá. Chýbala jej šťava, aj keď sa o ňu Anne posnažila na konci knihy a dala Tobymu do úst pár „vtipných“ hlášok.

O Anne sa píše, že konvertovala a potom začala písať knihy s kresťanskou tematikou, jasné, nikto jej to nezakazuje, veď Amerika je slobodná krajina. Len je škoda, že Anne patrí presne do tej skupiny kresťanov, ktorí si myslia, že Ateisti sú vlastne Satanisti a tí, čo veria v diabla. Och, aký hlúpy, vážne hlúpy názor. Ak totiž ľudia neveria v jedno, prečo by sa mali klaňať druhému? Ak by som toto zakomponovala do knihy tak, ako to urobila ona, určite by som urazila nespočetne veľa ľudí (neveriacich). Vlastne, je dosť pravdepodobne, že ako neveriaci by si túto knihu nekúpili. Ktovie.

"Urobím všetko, čo odo mňa potrebuješ," ubezpečil som ho.
"Len rozmýšľam, či lutna má takú moc, aby utíšila nespokojného ducha."

Čo celý ten príbeh kazí, je hlavná postava. Toby O’Dare, kedysi nazývaný Lišiakom Luckym, nájomný vrah, neľútostný, v práci bezcitný, nepozná hranice a je proste zo všetkých najlepší (proste bad guy)sa zo dňa na deň mení na slabocha. Uvedomil si, že je veľmi zlý človek, že to zlo pácha a že lepšie je, ak bude proti všetkému zlu na svete bojovať. No nie je to hrdina? Autorka chcela zo svojej zlej postavy urobiť pokorného a dobrého hrdinu, to je fajn, zmena je život. Smola je, že vytvorila citlivú trosku, ktorá sa pri sebe menšej sentimentálnej situácií rozplače. Niekoľko strán za sebou som čítala o tom, že mal Lišiak Lucky slzy na krajíčku a ďakoval Bohu za svoju zmenu k lepšiemu. Jeho minulosť je príliš zložitá na to, aby bol vysvetlená tak narýchlo. Podľa mňa mala Anne urobiť dve knihy o jeho minulosti ako dve knihy o... tomto. Nedostatok tiež spočíva v tom, že Toby má pravdepodobne rozdvojenú osobnosť. Raz je pokorný, milujúci a bla bla bla. A potom na druhej strane je veľmi sebavedomý, vždy, keď ho čaká nejaká úloha, je si istý, že sa mu ju podarí splniť.


Celkovo sa mi námet knihy vôbec nepáči. Anne sa nám snaží vnútiť vieru a pri tom nepriamo ukazuje, že anjeli Tobyho len zneužívali. „Pozri Toby, jasné, že môžeme zabudnúť na tvoju minulosť, ale najprv si to musíš odmakať. Nič predsa nie je na tomto svete zadarmo, nie?“ Jéj, aké pekné ponaučenie. Takže Tobymu zadajú nejaké prácičky a on to za nich urobí. Autorka chcela povedať, že viera znamená určite obmedzenie? Viera vždy znamená pre a proti. A keď som si prečítala túto sériu, uvedomila som si, že náboženstvo, viera či čokoľvek tomu podobné nie je práve najšťastnejšia téma na písanie, pokiaľ v tom je osobná zainteresovanosť. Nechcem tu dávať spoiler, tak ako pri prvej recenzii, ale smiem snáď podotknúť, že Anne zabúda na niektoré logické veci, ktoré stále nevysvetlila a to možno robí v tej histórii medzery a medzery v knihe.

"Ako meriame zlo? Podľa toho, čo spôsobuje, však?" odvetil a odmlčal sa. "Nie je v tom nijaký rozdiel. Ty si sa vzdal cesty Ličiaka Luckyho, a to je podstatné."


Myslím, že touto knihou sa séria nekončí, aj keď som si to až do dočítania myslela. Vôbec neviem, kedy sa
chystá dotlač a veľmi pravdepodobne ma to ani nezaujíma. Netuším, či by som mala silu pustiť sa do pokračovania, aj keď Anne nechala aj tejto knihe otvorený koniec. Určite ma zaujíma, ako to nakoniec všetko skončí, ale tie ostatné veci ma od pokračovaní odrádzajú. Ktovie, možno tu nakoniec uvidíte ďalšie recenzie. V ďalekej, ďalekej budúcnosti.


ZDROJ: obálka - ikar.sk │obrázky - weheartit.com
NAVŠTÍVTE: oficiálna stránka autorky - annerice.com │ fb fanpage - Anne Rice │ twitter - Anne Rice

Žiadne komentáre :

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top