7. septembra 2013

Čas anjelov │ Výber je na tebe...


• Informácie o knihe •

Autor: Anne Rice
Slovenský názov: Čas anjelov
Originálny názov: Angel Time
Séria: Anjelská séria / Piesne serafov /
Vydanie: Ikar, 2011, 216 strán, pevná väzba s prebalom
Žáner: fantasy, anjeli, história










"Čo chceš?"
"Teba, aby si šiel so mnou von. A aby si nepočúval hlas, ktorý ťa týra. Už si sa ho napočúval dosť."

Meno Anne Rice je určite v knižnom svete dobre známe, no vďaka tejto knihe sa určite nestalo známejšie. Vlastne, keď tak nad tým premýšľam, vôbec neviem, čo bolo účelom tejto „mini-série“, pretože mňa vôbec
neoslovila a to som jej dávala nádeje aj po prvých piatich kapitolách. Najdôležitejšie je, že som donútila samú seba do dočítania. A na to, že je kniha taká tenká, trvalo mi to niečo vyše týždňa.
Kniha nie je žiadna klasicky sladká young adult o anjeloch – ten jeden, čo tam bol sa tam vyskytol v malom množstve. Každému bodne zmena a tou mojou malo byť toto historické fantasy. Veľká škoda, že to bolo napísané tak, ako bolo.
Scény knihy, kde hlavný hrdina Toby práve neopisoval svoje pocity, boli napísané veľmi stroho. Dokonca som mala pocit, že hlavnou myšlienkou prvej polovice knihy je recenzia na hotel a kostol, keďže autorka si na opise dala veľmi dôkladne záležať. Nebránim sa opisom prostredia, ale keď to niekto natiahne na niekoľko strán, tak namiesto pozornosti vyčaruje apatiu.

"Teraz počúvaj," ozval sa Malkiáš, a hoci som ho nevidel, jeho hlas sa odrážal od stien. Akoby sme sa boli navzájom stratili v tieňoch. Už ho nebolo vidieť vôbec. Bol som tu sám.
Nocou zneli zlostné hlasy, ani nie príliš ďaleko. A zbor modlitieb utíchol.


Toby O’Dare ako hlavná postava bol veľmi zaujímavý. Anne opisovala jeho život v prvej polovici knihy.
Toby je teda typický hrdina so smutnou minulosťou – otec mu zomrel, matka sa opíjala a k tomu všetkému
sa staral o dvoch mladších súrodencov. Toby bol od začiatku náboženské dieťa, takže mi nesedela jeho budúcnosť v podobe vraha a hlavne to jeho zmýšľanie bolo neprirodzené, ale budiš.
Kniha je písaná z jeho pohľadu „ja rozprávaním“. Ďalšie postavy, ktoré sa tam vyskytovali nedostali veľký priestor. Čo bola veľká škoda, pretože autorka sa najviac zameriavala na hlavnú postavu, ktorú chcela opísať, čo najdetailnejšie.
Čo mi vadilo asi úplne najviac boli nevypovedané otázky. A čo tým myslím? Tak napríklad to, prečo Toby musel ísť s Malkiášom, prečo musel vykonať tú úlohu? A na čo to vlastne bolo dobre? (SPOILER: Dosť zvláštne bolo to, že Anne nevysvetlila ako je možné, že história sa môže len tak meniť. To s Meirom a Fluriou sa už predsa stalo nie? Tak ako to mohli len tak zmeniť a hlavne prečo? Malkiáš ani nevysvetlil, čo sa vlastne v minulosti s nimi stalo, či zomreli alebo nie. Lebo ak podľa tej situácie zomreli, nikto sa predsa nedá vrátiť späť, no nie? Prečo je to také dopletené?)

"Prečo mi chceš pomôcť?" spýtal sa. Zdalo sa, že je pokorený a skľúčený, ako len muž môže byť.
"Lebo si sa modlil o pomoc," vysvetlil som mu, "a ak môžem byť odpoveďou na tú modlitbu, tak budem."

Kniha by sa teda dala rozdeliť na dve časti. Prvá opisovala Tobyho život. Jeho prítomnosť a minulosť, čo mňa zaujalo viac ako to, čo bolo potom. Nehnevala by som sa, keby Anne jeho život napísala trebárs aj do jednej knihy a rozpísala ho. Takto sme dostali len akýsi výcuc. Druhá časť knihy, čo bolo asi takých 15%, nám predstavovala hlavnú zápletku, alebo ako by som to nazvala. Samozrejme, že príbeh Židov bol zaujímavý a smutný zároveň, ale musel byť odbitý tak narýchlo? A čo tak ten koniec? Záver? Prirovnala by som to k narýchlo vybavenej práci. Ak sa vám niečo nechce, tak si s tým nedáte záležať. A presne takto to vyzeralo s Časom Anjelov. Jediné oživenie knihy bola posledná veta, ktorá prebudila záujem a asi len kvôli nej som si kúpila aj druhú časť s názvom Čas lásky a zla.
Jednou z hlavných tém tejto knihy bolo aj náboženstvo, konkrétne kresťanstvo. Tiež by bolo asi dobré upozorniť, že ak ste voľnomyšlienkári alebo ateisti, tak toto asi nie je vhodná kniha pre vás, mohlo by sa vám totiž zdať, že Anne vám chce niečo nanútiť.
Ďalej som postrehla niečo iné. Netuším, či je to chyba prekladateľa alebo zámer, či už pravidlo skloňovania... ale často som si všimla, že je v knihe napísané Malkiáš a potom Malachiáš. Ktoré meno je potom to správne?
Uvažujem o tom, či dám Anne ešte šancu vylepšiť si u mňa renomé. Pretože touto knihou, aj napriek obrovskej reklame vôbec nezabodovala.


ZDROJ: obálka - martinus.sk │ obrázky - weheartit.com
NAVŠTÍVTE: oficiálna stránka autorky - annerice.com │ fb fanpage - Anne Rice │ twitter - Anne Rice

3 komentáre :

  1. A to som si chcela knihu prečítať. Tá kresťanská tematika by mi nevyhovovala :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tiež považujem knihu za dosť nudnú, určite to nie je strhujúci príbeh plný akcie, no mne sa, čuduj sa svete, podarilo prečítať aj druhý diel. Už síce nemám ani páru o čom presne to bolo, ale páčilo sa mi to viac než prvý diel. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Anonymný14/6/14

    Veľmi pekná kniha, ako prvý diel, tak druhý. Nie som síce kresťanka a nemám rada námety s kresťanstvom, ale kniha ma nadchla. Aj keď som pravdaže viacerým pasážam nerozumela, pretože tam boli citáty z Biblie, alebo história kresťanstva, nevnímala som to a pokračovala v hlavnom dejstve. Knihu určite odporúčam :)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top